Interview Frits Bolkestein: “Wilders is kortstondige komeet.”

Geplaatst door Joost Niemoller op 17 februari, 2011 - 10:00 in Frontpage

De Dagelijke Standaard interviewde Frits Bolkestein op zijn werkkamer aan de Amstel. Vandaag het eerste deel, over Nederland en Geert Wilders.

DDS: Mijnheer Bolkestein, het debat gaat in Nederland al jaren over de islam. Er lijkt geen einde aan te komen.

B: “We zijn een klein land met een hoge bevolkingsdichtheid en een hoge communicatiedichtheid. Dat betekent dat we in een bepaalde periode allemaal over hetzelfde spreken.”

DDS: U schreef in uw boek De Engel en het Beest, uit 1990, dat het heersende opinieklimaat in de jaren 70 ook al erg eenzijdig was.

B: “Toen ik terugkwam uit het buitenland, heb ik me erg moeten aanpassen. Ik wist niet eens wat een tosti was. Ik kende de weg in Singapore, maar niet in Rotterdam. Ik heb toen voor de Teldersstichting een studie gemaakt over de economische orde in Nederland. Daar is nogal kritisch op gereageerd. Als je dat nu leest, zou je zeggen: Waarom heeft Bolkestein de moeite genomen dit op te schrijven, dat weet toch iedereen? En zo is het ook gegaan met het artikel over de integratie van minderheden dat ik in de Volkskrant heb geschreven in september 1991. Daar is nogal wat heibel over ontstaan, en als je het nu leest denk je waar ging dat nu helemaal over? Het is altijd een beetje riskant voor een politicus om te vroeg te zijn.”

DDS: Vorig jaar verscheen een boek van de politicoloog Meindert Fennema over Geert Wilders; De Tovenaarsleerling. U wordt daarbij geacht de tovenaar te zijn.

B: “Ja, maar dat ben ik niet. Ik werd fractievoorzitter van de VVD in april 1990. Tot dien had ik me bezig gehouden met buitenlandse politiek en de financieel economische situatie. Het begrotingstekort, dat deed ik in de Kamer. Toen werd ik fractievoorzitter en moest ik overzicht hebben over van alles en nog wat. Pas op dat moment ben ik me gaan interesseren voor de zogenaamde multiculturele samenleving. En toen stuitte ik op die tamelijk idiote slagzin ‘integratie met behoud van identiteit.’ Dat is een contradictio in terminis. Ik heb destijds veel gepraat met deze en gene, en eromheen gelezen. Mijn antwoord op hen die mij een tovenaar noemen, is: Politici die toen niet zagen wat er aan de hand was, hadden een bord voor de kop. Het was volstrekt duidelijk. Ik zei toen wat er gezegd werd in kroeg en kerk. Iedereen met een beetje nuchterheid en gezond verstand kon dat zien.”

DDS: Hoe kwam het dan dat u niet de remmingen had, die andere politici wel hadden?

B: “Dat weet ik niet. Ik had veel van de wereld gezien. Ik kom uit de olie industrie, en ja, daar wordt niet geknikkerd. Daar zeg je waar het op neer komt.”

DDS: In de Tweede Kamer zei Paul Rosenmöller in een debat over de integratie in1995: ‘Mijn conclusie is dat de VVD zich bezondigt aan een suggestieve en tendentieuze manier van politiek bedrijven. Ik zeg ook tegen de heer Bolkestein: ik blijf van mening dat op het voeren van het debat op de manier waarop dat gebeurd is, een taboe behoort te rusten.’

B: “Ik heb toen veel oppositie gehad, ook in de Tweede Kamer. Maar dat is nu allemaal achter de rug. Het debat hier is totaal open. We liggen voor op Duitsland, op Engeland, op Frankrijk, als het gaat om de noodzaak van integratie van minderheden. In Frankrijk wordt in de Banlieues hevig slag geleverd. Dat hebben we niet in Nederland. In Duitsland zegt Angela Merkel nu dat ‘multiculti’ dood is. In Engeland zegt premier David Cameron het, in Frankrijk Nicolas Sarkozy. Dat is twintig jaar nadat wij erover zijn begonnen. Onze premier Mark Rutte hoeft dat niet eens meer te zegen. Er is geen twijfel over mogelijk dat wij niet meer geloven in de multiculturele samenleving.”

DDS: Nou, iemand als Balkenende heeft in zijn rol als premier anders nooit iets negatiefs gezegd over de multiculturele samenleving.

B: “Nee, maar het debat heeft zich gewoon door ontwikkeld. Denkt u maar aan de rapporten van het Sociaal Cultureel Planbureau. Het onderwerp is totaal dedouané, buiten de douane gebracht. In Frankrijk heb je nog een uitdrukking als Nouveau Réac, de nieuwe reactionairen. In Engeland was het multiculturalisme veel verder voortgeschreden dan bij ons. De gemeente Oxford heeft kerstmis afgeschaft, en vervangen door een Winter Light Festival. Om iedere godsdienst aan bod te laten komen. De Europese commissie heeft nu drie miljoen kalenders laten maken voor middelbare scholen in Europa met alle godsdienstige feestdagen erop, behalve de christelijke. Dan moet je toch geschift zijn.”

DDS: “Hoe verklaart u die voorsprong van Nederland?

B: “Omdat wij het debat veel eerder zijn begonnen. Nederlanders zijn toch betrekkelijk nuchter. Die willen ook naar de feiten kijken. Die feiten werden steeds duidelijker in bijvoorbeeld Rotterdam. Daarna kreeg je de Leefbaren, Fortuyn. Paul Scheffer schreef zijn artikel Het multiculturele drama in 2000. Toen rolde die bal verder. Men kan de werkelijkheid niet te lang negeren.”

DDS: Aan de andere kant wordt er door het kabinet nog steeds geen onderzoek gedaan naar de economische effecten van de immigratie.

B: “Dat taboe wordt nu ook doorbroken. Op instigatie van de PVV overigens. Overal worden de schroeven aangedraaid. De burgemeester van Amsterdam keert zich tegen het thuisonderwijs van islamitische ouders. Dat zou ook een rampzalige ontwikkeling zijn. Cohen was slecht. Die heeft in Amsterdam niks nagelaten om de moslimgemeenschap te plezieren. De huidige burgemeester is veel steviger.”

DDS: Ik las dat u vroeger op Drees stemde.

B: “Ja, toen was ik jong en ik dacht: ach, die man kijkt slim uit zijn ogen, dus dat zal wel goed zijn.”

DDS: Hoe ziet u nu de figuur Drees?

B: “Het is niet voor niks dat Drees is weggelopen bij de PvdA. Ik was eens bij een lezing van de PvdA in een of ander oord, toen hoorde ik iemand zeggen: ‘De PvdA heeft Drees wel vergeven.’ Toen moest ik toch wel lachen. Drees heeft natuurlijk enorme verdiensten gehad. Hij heeft tien jaar Nederland bestuurd, en dat deed hij goed. Dan wordt een beetje spottend gezegd; hij was de wethouder van Nederland. Daar is helemaal niks mis mee.”

DDS: Drees wordt beschouwd als de grondlegger van de verzorgingsstaat.

B: “Dat was hij ook. ‘Van Drees trekken’ is een populaire uitdrukking. Daar hebben we ook als liberalen aan meegewerkt. De verzorgingsstaat is uiteindelijk gestoten op zijn eigen contradicties, om een Marxistische uitdrukking te gebruiken. Het verschijnsel van de zelfvernietigende verlangens. Om de werkgelegenheid te beschermen, maakten we het heel moeilijk om mensen te ontslaan. Maar dat betekende weer dat werkgevers liever niemand meer aannamen en dat schaadde dan weer de werkgelegenheid. Dat waren de zelfvernietigende verlangens.”

DDS: Het valt mij op dat een figuur als Drees. hoe belangrijk hij ook is geweest voor het huidige Nederland, totaal niet meer leeft.

B: “In Nederland is weinig besef van ons eigen verleden. Er was een plan voor een Nationaal Historisch Museum. Dat zou in Arnhem komen. Het bestaat alleen maar digitaal. Ik ben daar een lid van de raad van advies. Men wilde een meer thematisch inzicht geven in de geschiedenis. Dat betekent dat er weinig aandacht wordt geschonken aan de chronologie, terwijl die juist zo belangrijk is. Kinderen moeten toch weten wie er eerder leefde, Napoleon of Willem van Oranje. Er is een Kamerlid geweest, die, als antwoord op een vraag, zei dat Willem van Oranje in Dokkum was vermoord. Een Kamerlid! Die zwakke ontwikkeling van het historisch bewustzijn komt uit het onderwijs, maar daar ga ik nu niet over beginnen, want anders zitten we hier morgenochtend nog.”

DDS: Wat zijn voor u levende figuren in de Nederlandse geschiedenis?

B: “Dat zijn er nogal wat. Je begint natuurlijk met de Gouden Eeuw, Willem de Zwijger en Oldenbarnevelt, rampjaar 1672, Johan de Witt… Grote schilders. In de achttiende eeuw is er veel minder. Ik leef wel in en met de geschiedenis.”

DDS: Zou Geert Wilders ook uit kunnen groeien tot een historische figuur?

B: “Ik denk het niet eerlijk gezegd. Ik geloof dat hij het meent hoor. Zijn monomanie wat betreft de islam.”

DDS: En die deelt u dus niet.

B: “Nederland is gebouwd op vrijheid van godsdienst en dan kun je niet zeggen dat de koran verboden moet worden. Ik heb Wilders goed gekend. Hij was fractiemedewerker toen ik fractievoorzitter van de VVD was. Hij deed sociale zaken en dat deed hij goed.”

DDS: Heeft u het ooit met hem gehad over de islam?

B: “Nee. Hij was getrouwd met een Hongaarse, dus hij interesseerde zich wel voor wat er in Hongarije gebeurde.”

DDS: Dan moet u wel verbaasd zijn geweest toen Wilders zo nadrukkelijk met de Islam naar buiten kwam.

B: “Ja, ik dacht waar haalt die man dat nou weer vandaan. En dan gaat hij naar Israël en praat met Lieberman enzo. (Avidgor Lieberman is aanvoerder van de rechts-nationalistische Jisrael Beeténoe partij, en minister van Buitenlandse Zaken, red.) Nou ja! Ik denk dat hij zich nu met enige moeite probeert naar het midden toe te schuifelen.”

DDS: Wilders lijkt de samenleving te splijten.

B: “Kijk, die partij van Wilders houdt zich niet alleen maar bezig met de islam enzo. Het gaat om de Laissés pour compte. Zij die overal achteraan staan, die altijd laat door de dokter worden geholpen. De achterban van de Boerenpartij. In Frankrijk was het de achterban van Le Pen, en daarvoor van Poujade. Het is niet alleen maar de xenofobie. De PVV stemmers zijn people with a grudge. Ze zijn werkloos en hun dochter is aan de drugs en hun zoon is weggelopen. Neem nu dat plan van asocialen in dorpen. Zo’n plan trekt dergelijke types aan. We komen er wel doorheen. Ik zie Wilders niet als een van de grote staatslieden. Ik zie hem als een kortstondige komeet.”

DDS: Merkt u nooit iets van die splijting van de samenleving door Wilders? Bijvoorbeeld op verjaarspartijtjes? Voor je het weet gaat het over Wilders en dan is er ruzie.

B: “Nee, maar dat komt misschien omdat mijn kennissenkring vrij elitair is. Maar het is wel duidelijk dat het politieke sektarisme zich heeft verplaatst naar het sektarisme over de religie. Dat had je in de oorlog ook; de discussie over de vraag of de slang nu echt had gesproken of niet, spleet de gereformeerde gemeenschap.”

Reacties

Gielah (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 10:28

Jammer!

Voor een man die nog eens pleitte voor het Joods-christelijke erfgoed, begrijpt de heer Bolkestein toch wel bedroevend weinig van een mega-stroming als de ( politieke) islam.
Jammer.
Ik mag de man bijzonder graag, mede vanwege zijn eruditie en prachtige taalgebruik, maar hierin had hij toch beter leerling van Wilders kunnen worden, zoals Wilders eenmaal zijn leerling was en veel van hem opgestoken heeft.

AdriePVV (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 10:38

De heer Bolkenstein lijdt nu

De heer Bolkenstein lijdt nu aan hetzelfde euvel als de policor politici die hij aantrof toen hij terug kwam uit het buitenland, hij is blind voor een bepaalde onaangename werkelijkheid. Alsof bepaalde denkbeelden gesanctioneerd worden, omdat je het een "religie" noemt.
Vanwege zijn overige verdiensten vergeef ik het hem echter graag.

AdriePVV (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 10:38

De heer Bolkenstein lijdt nu

De heer Bolkenstein lijdt nu aan hetzelfde euvel als de policor politici die hij aantrof toen hij terug kwam uit het buitenland, hij is blind voor een bepaalde onaangename werkelijkheid. Alsof bepaalde denkbeelden gesanctioneerd worden, omdat je het een "religie" noemt.
Vanwege zijn overige verdiensten vergeef ik het hem echter graag.

Mar (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 10:48

taalgebruik

Gelezen en vraag me af wat er mis is met gewoon Nederlands. Zijn er bijvoorbeeld geen Nederlandse woorden beschikbaar voor "people with a grudge".

"Nederlanders zijn toch betrekkelijk nuchter. Die willen ook naar de feiten kijken."

Grapjas. Hoe lang is hij in het buitenland geweest?

Sven op 17 februari, 2011 - 10:50

Leuk

Leuk interview, Joost!

Je schrijft 'Nou, iemand als Balkenende heeft in zijn rol als premier anders nooit iets negatiefs gezegd over de multiculturele samenleving.' Dat dacht ik tot voor kort ook, maar toen stuitte ik op een artikel van hem uit 2003 in NRC Handelsblad, getiteld 'Samenleving mag geen optelsom van culturen zijn'. Daarin schrijft hij:

'De vrijheid en openheid van onze samenleving worden als vanzelfspre- kend ervaren. Maar dat deze vrijheid en openheid gebaseerd zijn op gemeenschappelijke waarden, wordt uit het oog verloren. Een samenleving kan alleen maar functioneren op basis van een gedeeld patroon aan waarden en normen. De samenlevingen van de afgelopen decennia worden gekenmerkt door immigratie. Mensen uit andere culturen zijn ook in Nederland komen wonen. Maar daarbij is het van belang dat eisen worden gesteld aan kennis van de taal en van de grondwet. De vrijheid en openheid van onze samenleving is gebaseerd op de beginselen van de democratische rechtsstaat. Daartoe behoren de klassieke grondrechten en een onafhankelijke rechtspraak. In de multiculturele samenleving en het multiculturalisme heeft het verschil te veel centraal gestaan. Waarom het moet gaan de komende tijd, is wat mensen gemeenschappelijk hebben.'

Mark Konings (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 10:53

Nu horen de PVV-stemmers het

Nu horen de PVV-stemmers het eens van een ander. Het zijn allemaal winkeldochters :).

Frank (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 10:55

Goh volgens Bolkenstein ben

Goh volgens Bolkenstein ben ik ineens werkeloos, en zit mijn dochter aan de drugs, hoezo hokjesdenken?

Henk (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 10:56

Bolkestein was en is een man

Bolkestein was en is een man met visie, maar het is toch vooral ook een man gebleven met mooie praatjes die in de praktijk helemaal niets heeft klaargekregen. Hij weigerde ook consequent regeringsverantwoordelijkheid te nemen en bleef liever in de oppositiebankjes. In 1998 gaf ik mijn stem aan Bolkestein, maar in plaats van zijn verkiezingsbeloften na te komen, werd hij EU-commissaris en droeg hij het leiderschap van de VVD over aan Hans Dijkstal, de meest linkse en naïve VVD-er aller tijden. Nou, ik voelde me hierdoor als kiezer behoorlijk genaaid en mijn vertrouwen in de politiek kreeg een flinke deuk (is ook nooit meer goedgekomen). Bolkestein effende door dit verraad wel de weg voor eerst Pim Fortuyn en later Geert Wilders. In plaats van schuld te bekennen, doet Bolkesteijn nu aan natrappen. Hij noemde Pim Fortuyn een pleefiguur en wil nu ook Wilders onderuit halen. Een beetje zielige figuur die Bolkestein, Wel de erudiet intelectueel uithangen, maar handen vuil maken ho maar.

Adrianus (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 11:02

A posteriori Bolkestein moet zijn excuses eens aanbieden.

OMG, wat een a posteriori onzin. Ik heb vele boeken van Frits gelezen en telkens wijst hij op zijn eigen virtues. Nooit steekt hij de hand in eigen boezem. Bolkestein heeft de grenzen open laten staan toen hij Nederland nog kon redden voor de multiculturele heilstaat. Hij is nooit, maar dan ook nooit (behalve in een achteraf zaaltje waar Frits toen al zei dat....), publiekelijk buiten zijn politiek correcte boekje getreden en vluchte naar de EU toen hij actie kon ondermen en de nood echt aan de man was. Geert Wilders heeft zijn leven gegeven om nog iets van Nederland te maken en dat is hem gelukt. In die paar jaar dat Wilders bezig is, is de mentaliteit op straat totaal veranderd. Nederlanders zijn weer trots op hun land. Vlaggen hangen uit en eindelijk hebben we een mooi kabinet. En dan wordt Wilders nu op deze schandalige wijze weggezet. Bolkestein loopt met een bord voor den kop.: "De PVV stemmers zijn people with a grudge. Ze zijn werkloos en hun dochter is aan de drugs en hun zoon is weggelopen."

Canis timidus vehementius latrat quam mordet

Ik raad Frits aan Bosma's boek te lezen en snel met excuses te komen.

Het is wel duidelijk dat de vrije opvoeding van het Barlaeus ook bij Bolkestein verkeerd is uitgepakt. Zijn pleidooien voor legalisatie van Cannabis waren al een teken aan de wand, maar dit interview slaat alles.

tipo (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 11:21

socialist met parelketting

LOL@"PVV-stemmers zijn werkloos en hun dochter is aan de drugs en hun zoon is weggelopen."

En dat zegt een socialist met een parelketting...

André van Delft (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:07

Slap interview

Dit valt me erg tegen, Joost. Blaaskaak Bolkestein karakteriseert PVV stemmers ten onrechte als werklozen etc. Waarom heb je hem niet om een onderbouwing gevraagd?

En dat "plan van asocialen in dorpen". Dat was toch eigenlijk een VVD plan? Waarom confronteer je Bolkestein daar niet mee?

Harry4 (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:09

Bolkestein

Fijn om een nuchtere "senator' hier te kunnen lezen. De PVV is nuttig en zet de andere partijen aan het denken waardoor het immigratie-islam probleem hanteerbaar 'kan' worden. Dat de PVV stemmer uit de kring van ernstige bezorgde Nederlanders bestaat blijkt uit het feit dat vooral de PvdA en nog meer het CDA er onder te lijden heeft.

John Berrevoets (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:09

Diskwalificatie

" De PVV stemmers zijn people with a grudge. Ze zijn werkloos en hun dochter is aan de drugs en hun zoon is weggelopen. Neem nu dat plan van asocialen in dorpen. Zo’n plan trekt dergelijke types aan. "

Met deze onnoemelijk domme zin diskwalificeert Bolkestijn , die zichzelf als een zeer wijs man ziet, zich volledig.

Zijn zelfingenomenheid m.b.t zijn " zogenaamde " intellect valt hiermee in duizend stukjes.

Het zijn dit soort elitaire individuen , die volledig buiten de werkelijkheid staan.

Ze plaatsen zichzelf het liefste boven het gepeupel, zoals ook Bolkestijn doet, maar gaan daarbij volledig voorbij aan de werkelijkheid.

Namelijk Bolkestijn weet absoluut niet wie de PVV stemmer is en wat hem/haar drijft.

Dat interessert hem ook niet, hij is tenslotte ook gevestigde orde, die hebben hun geheel eigen plan.

Lees " martin Bosma, de schijnelite van de valse munters " en alles wordt duidelijk.

Van Egmond (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:12

Ik kan deze man niet meer

Ik kan deze man niet meer serieus nemen, hij begrijpt niet wat de burger voelt.
Waarom PVV stemmers beledigen?
Denkt hij nu echt dat dat de VVD meer stemmen oplevert?
Bah weg met die man.

ulbricht (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:12

Ook al is Bolkenstein

Ook al is Bolkenstein politiek gezien niet mijn favoriet, deze man is en blijft een verademing als opiniemaker.

Juul (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:14
John Berrevoets (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:15

Waarom niet

@André van Delft op 17 February, 2011 - 11:07

Dat doet Joost niet, omdat Joost een groot fan is van de VVD en die natuurlijk niets in de weg wil leggen.

Verder is Joost een journalist zoals er in Nederland 144 in 12 dozijn gaan.

Niet kritisch en vooral niet zelf kritisch.

Hij is bang voor de werkelijkheid, die naar boven zou komen als hij zou doen wat een goed journalist zou doen, namelijk doorvragen.

Dat doet geen enkele journalist in Nederland, is u dat wel eens opgevallen.

Behalve als men in gesprek is met een PVVer.

Raar he?

Neen, helaas ook van Joost hoeven we niet veel te verwachten.

Voor hem is alleen " het nieuws van de dag " van belang.

DonkeyKong (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:17

Dank

Dank, heer Niemöller, voor dit uitstekende interview. Een genot om te lezen.

Padbuffel (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:20

Bedankt heer Bolkenstein. Tot

Bedankt heer Bolkenstein. Tot Pim Fortuyn altijd VVD gestemd. Nog nooit een dag werkloos geweest en alle mensen die ik ken die PVV stemmen ook al niet. Met drugs heb ik niets te maken en kinderen heb ik niet. Ken wel veel nette mensen met hoge opleiding die PVV stemmen. Goed besluit geweest de VVD links te laten liggen.

De woedende Kok (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:24

Een chique manier om ons te

Een chique manier om ons te vertellen dat PVV-stemmers plebs zijn.
Maarten van Rossem zal z’n vingers erbij aflikken.

Job (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:30

Ik denk dat Bolkestein ook

Ik denk dat Bolkestein ook wel beseft dat Wilders een nuttige idioot is die ervoor zorgt dat socialistische kiezers een rechts kabinet in de lucht houden. VVD en CDA hadden een deel van die kiezers nooit voor zich kunnen winnen, maar nu regeren ze wel mooi samen.

J.F.Besseling (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:30
Haring (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:31

Tja, kometen leven wel duizenden jaren, wat is kortstondig dan?

Want zou het niet gewoon kunnen zijn dat de politieke elite nog steeds in crisis verkeert na de val van het socialisme? Het socialisme is voor Europa ’s politieke elite altijd erg inspirerend geweest. Dus die elite is passief en verlamd geraakt en zit ideologisch nog steeds met de handen in het haar. Maar ja, de wereld draait gewoon door en de grootste uitdaging lijkt nu een militante Islamitische vloedgolf die zich aandient. Want de Islamitische wereld is door zijn demografische ontwikkelingen in revolutionaire sferen terecht gekomen.

Toch is het onjuist te denken dat het falende Islam beleid de enige reden voor de sterke groei van partijen als de PVV zijn. Zo was Fortuyn bijvoorbeeld, niet toevallig, ook voor meer vrijemarkt en minder overheid. En ook in Amerika zie je soortgelijke anti etablissement bewegingen op komen: de Tea party. Toch heeft Amerika niet zoveel problemen met de Islam, voor de meeste Amerikanen is de Islam vooral een buitenlandse aangelegenheid. Nee, de Tea party groeit vooral als antisocialistische kracht. En dat lijkt ook de onderliggende motor van de PVV te zijn.

Dus in feite zie je dat het Amerikaanse politieke spectrum en het Europese politieke spectrum dichterbij elkaar zijn komen te staan. En dat is behoorlijk uniek, want tot voor kort kon de over grote meerderheid van Nederlanders totaal niet begrijpen waarom ook maar iemand op een Republikeins presidents kandidaat zou kunnen stemmen. Dat is echter sinds de opkomst van de PVV behoorlijk veranderd (niet dat alle PVV stemmers dat natuurlijk kunnen begrijpen).

De VVD fractie kan op deze nieuwe ‘rechtse’ politieke realiteit blijkbaar niet echt goed inspelen en blijft in meerderheid toch een fractie die eigenlijk het liefste de Amerikaanse Democratische partij als haar liberale voorbeeld ziet. Daarmee komen we dan ook meteen bij de rol van Bolkestein, want aan hem hebben we toch eigenlijk de PVV en zelfs Fortuyn te danken.

Het was immers Bolkestein die de VVD stuurloos achter liet, door plots naar Europa te vertrekken. Hij liet zijn partij links afslaan in plaats er een grote rechtse volkspartij van te maken. Achteraf kan je zeggen, dat hij de rol van Fortuyn had kunnen hebben. Maar aan de andere kant, als je hem nu zo hoort praten, dan vraag je je af of hij daar werkelijk toe in staat geweest zou zijn...

DSV (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:33

Marmor, Bolkestein und Eisen bricht

> Ik zie Wilders niet als een van de grote staatslieden. Ik zie hem als een kortstondige komeet.

Haha, wat een verwrongen beeld van de realiteit. Reeds nu is Wilders groter dan Bolkestein ooit had kunnen worden. Hoeveel minuten duurde Bolk's fame? Die van Wilders duurt al zes jaar en staat nog maar aan het begin.
Wat een afgang van een man met een overmatig hoge dosis eigendunk.

Overigens splijt Wilders de samenleving natuurlijk niet. Het is de islam, die dat doet.

Job (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:34

@Haring, de PVV een

@Haring,
de PVV een antisocialistische kracht? Terwijl Bosma zichzelf sociaaldemocraat noemt en zich op Drees beroept?

Theo Prinse (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:37

Frits zegt waar het op staat

"B: “Dat weet ik niet. Ik had veel van de wereld gezien. Ik kom uit de olie industrie, en ja, daar wordt niet geknikkerd. Daar zeg je waar het op neer komt.”"

Van Trias Politica kreeg ik gister in een discussie over nano brandstof deze link over Shell waar de heer Bolkestein werkzaam was.
http://www-static.shell.com/static/aboutshell/downloads/aboutshell/signa...

Maar zeg nou zelf, daar is toch geen door komen aan.
Wat een gewauwel bij Shell.

Nittickson (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:41

De kift

Bolkestein heeft wel verdiensten maar ze vallen in het niet bij die van Wilders voor dezelfde onderwerpen. Dat noemen wij de kift.

MTB (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:42

Gevestigde orde

Bolkestein is onderdeel van de "gevestigde orde".

De gevestigde orde is notoir slecht in het inschatten van maatschappelijke ontwikkelingen.

Opiniemaker is hij zeker, of het nog hout snijdt, ik denk het niet.

André van Delft (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:43

Ignoratius Bolkestein:

Ignoratius Bolkestein: “Nederland is gebouwd op vrijheid van godsdienst"
Toen de Spanjaarden eruit waren gegooid, was het katholicisme hier verboden. Men wilde heel verstandig de intoleranten niet tolereren.

En die vent zeurt over het gebrek aan besef van de geschiedenis hier.

Joost, hier had je ook op moeten doorvragen.

André van Delft (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:46

John, ik ken Joost niet als

John, ik ken Joost niet als een doorsnee journalist en VVD aanhangwagen.
Dit interview is niet eens zo kritiekloos als de meeste andere in Nederland, maar op zich zegt dat eigenlijk ook niets.

Ik denk dat Joost gewoon een slechte dag had.

Michael van der... op 17 februari, 2011 - 12:46

@DSV

Het zal je verbazen, maar de VVD sleepte 38 binnen toen Bolkestein het er voor het zeggen had. Daar kan Wilders nog niet aan tippen,

Daarnaast was Bolkestein juist één van de eerste uitgesproken critici op de multikul én was hij vrij kritisch over de Islam, etc. Het is interessant dat ie nu als een soort van multikulgelovige wordt weggezet omdat hij Wilders bekritiseert.

Je kunt het hartgrondig oneens zijn met Bolkesteins opmerkingen, da's allemaal prima, maar wel alles in het juiste perspectief blijven zien dames en heren ;). 

Van Egmond (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:48

Ik moet concluderen dat

Ik moet concluderen dat Bolkestein jaloers is, Geert Wilders is beroemd over de hele wereld en Bolkestein..... nou ja in de Benelux misschien, vroeger dan he.

Jan, Amsterdam (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 12:57

PVV STEMMER (ex vvd-stemmer)

Hoe kun je nu de PVV-stemmers zo aan de kant zetten en ze over een kam scheren met deze uitspraak !
De PVV stemmers zijn people with a grudge. Ze zijn werkloos en hun dochter is aan de drugs en hun zoon is weggelopen.
Wilders aanvallen dat hij de islam over een kam scheert...en wat doe jij ??

Mijn stem voor de VVD trek ik meteen in en ik zal in maart PVV stemmen.
Bedankt Bolkestein voor deze ingeving !

lida (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 13:04

Bolkenstein,probeer je nu

Bolkenstein,probeer je nu voor de verkiezingen op 2 Maart ,Wilders een trap in zijn rug te geven.Zelf heb je een dik inkomen en om de burgers geven jullie politici niets.Jullie kunt niets gebeuren,de burgers zijn de dupe.en die moeten inleveren en het opbrengen.En daar ben ik er ook een van door al die binnenkomers.
Ben je in Rotterdam en Amsterdam geweest,Kijk in Amsterdam waar niet gefilmd mocht worden bij die moskee,waar de kleedjes buiten lagen om te bidden.
De politie de filmers westuurde ,want ze mochten niet filmen om de moslims niet te storen.Nou vraag ik je hoe denk je daar over?
Dus wat armoedzaaier betreft,die julle mij maken ben ik er ook een,want ik stem ook PVV.

trias politica (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 13:05

De daadkracht van Bolkestein

Dat bedoel ik ironisch. Reaguurders Henk en Adrianus hebben om 9:56 resp 10:02 al gewezen op het feit dat Bolkestein op het toppunt van zijn macht richting Brussel vertrok en het karwei daarmee onafgemaakt in de slappe handen van Dijkstal legde. Fortuyn heeft de draad toen opgepikt, maar Bolkestein heeft zich destijds laf opgesteld. Inderdaad 'geen vuile handen' willen maken.

De sneer richting pvv en diens achterban is typerend. Helaas maar ten dele ingegeven door een politiek belang (de pvv kan de vvd zo leegeten als Rutte even weinig daadkracht laat zien de komende jaren, en dat weet B. maar al te goed), de elitaire arrogantie straalt er van af. B. behoort ook tot de elite die Nederland heeft laten ontsporen. Een ernstige beoordelingsfout om dat niet ruiterlijk te durven toegeven.

Arend (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 13:11

Verdiensten

De verdiensten van Bolkestein zijn, dat hij in de jaren 90 als enige in Nederland de politieke moed had om de problemen van de multiculturele maatschappij hardop te benoemen.

De rest durfde dat niet uit angst moreel gediskwalificeerd te worden. Het was een taboe, vanuit de naïve idealen uit de jaren 70 en die lange tijd een open discussie volkomen smoorden door andersdenkenden weg te zetten als immoreel, fascistisch en weet niet wat meer. Precies zoals Rosenmüller dat in 1995 nog steeds probeerde.

Met zijn intellectuele politiek-filosofische insteek kreeg hij bij de VVD niet de handen op elkaar. Hij heeft geprobeerd de VVD mee te krijgen en te overtuigen. Maar daar waren ze te oppervlakkig en niet geïnteresseerd in fundamentele discussies. Het is een partij waar het vooral gezellig is en je verder lekker jezelf moet zijn en vooral niet moeilijk doen.

Toch blijft hij loyaal aan de VVD. Want er is ook (nog) geen alternatieve fatsoenlijke conservatieve partij. De PVV is een partij in de overgangsperiode naar een ander politiek krachtenveld.

Anonymous (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 13:15

Wat een gezwets weer

Die Frits Bolkestein weet ook van geen ophouden. De jaloezie en de air springen weer van het scherm af. Ik vind het een ziek oud mannetje met een aardige breuk over zijn al slecht werkende hersenhelften.

Het wordt tijd dat die man weer terug gaat naar het buitenland. De enige reden dat hij zo reageert op Wilders is omdat hij bang is om zijn privileges in het buitenland te verliezen. Zijn dat niet de 16 jarige drugsverslaafde prostituees uit Singapore?

Ik stem dus weer PVV !

trias politica (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 13:16

@arend

Wat bedoel je met 'De PVV is een partij in de overgangsperiode naar een ander politiek krachtenveld' ?

tipo (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 13:39

Weggelopen zoon.

@ Michael van der Galien 11:46
Bolkestein is die weggelopen 'zoon' van de PVV-stemmers. In 1998 liep Bolkestein namelijk weg voor zijn verantwoordelijkheid, na veel steun verworven te hebben. Daarvoor in de plaats kwam de extreem linkse Hans Dijkstal.

Maria, Augustinusga (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 13:39

De laatste opmerking van dhr.

De laatste opmerking van dhr. Bolkestein over de discussie van de sprekende slang die de gereformeerde kerken tijdens de oorlog zou hebben gespleten is onjuist. Op de synode van Assen 1926 werd de leer van dr. Geelkerken hierover veroordeeld.
Tijdens de oorlog (in 1944) speelde er iets heel anders in de gereformeerde kerken nl. de kwestie over de doop als gevolg waarvan de gereformeerde kerken vrijgemaakt ontstonden.
Voordat een dergelijk voorbeeld wordt gebruikt zou iets meer historisch besef hier op zijn plaats zijn geweest.

T.J.Bouwers (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 13:47

Heeft de slang echt

Heeft de slang echt gesproken? Interessant interview. Met name de benaming van Wilders als komeet is een vondst. Wat betreft het slot van het interview nog het volgende. De kwestie of de slang in het paradijs 'zintuiglijk waarneembaar' heeft gesproken, leidde in 1926 tot een afscheiding van de Gereformeerde Kerken in Nederland. In de Tweede Wereldoorlog speelde een andere kwestie binnen die kerkgemeenschap.

Nittickson (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 13:52

@ Maria, Augustinusga op 17 February, 2011 - 12:39

Een goed punt, blij dat het u opgevallen is. Bolkestein weet van het Christendom ongeveer even veel als van de islam - wat dus bedroevend weinig is.

In dat kader ook nog even een opmerking over wat Bolkestein zegt over zijn gesprekken met Wilders over de islam. Die had hij niet, want Wilders had een Hongaarse vrouw en was dus in Hongarije geinteresseerd. De impliciete suggestie is dat Wilders DUS niet in de islam geinteresseerd was.

Maar dat is onzin.

Wie de biografie van Wilders door Meindert Fennema heeft gelezen weet dat Geert Wilders al ver voor hij met Bolkestein te maken kreeg door het Israel en het Midden Oosten heeft gereisd. En dus zijn ideeen uit eigen waarneming heeft gevormd. Als Bolkestein daarover niet met Wilders heeft gesproken dan heeft hij een mooie kans gemist. Wilders wist daar toen al veel vanaf.

Bolkestein is kennelijk nog steeds boos dat Wilders de VVD verlaten heeft. Jammer dat hij niet de grootheid kan opbrengen om daar overheen te stappen.

Raaf (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 13:54

Ach Bolkestein was ook een

Ach Bolkestein was ook een van de vele pionnen in de demonisering van Fortuyn.

Bolkestein is een pleefiguur.
Toen hij de kans kreeg om zijn gesnater in daden om te zetten vluchtte hij met de staart tussen de benen naar Europa en schonk deze 'grote visionair' ons het multiculturele houwdegen Dijkstal !

Dijkstal die lachend met zijn bierpomp-liberalen de poort openzetten
Dijkstal die er voor gezorgd heeft dat de VVD tot op de dag van vandaag diep gewantrouwd wordt door rechts Nederland.

Nittickson (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 13:56

@ Michael van der... op 17 February, 2011 - 11:46

Het zal je verbazen, maar de VVD sleepte 38 binnen toen Bolkestein het er voor het zeggen had. Daar kan Wilders nog niet aan tippen.

Ach, Michael, dankzij Geert Wilders halen de PVV en VVD samen al geruime tijd meer dan 60 zetels! En dankzij Geert Wilders is de VVD weer een rechtse partij geworden.

Historische verdiensten waarbij die van de aartsregent Bolkestein in het niet vallen. Dat is wat mij betreft het enige juiste perspectief.

André van Delft (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:03

Kortstondige komeet?

Zie de Google hits, in miljoenen:

Wilders 4,0
Balkenende 2,3
Rutte 1,3
Halsema 0,4
Bolkestein 0,3

Voor de impact buiten Nederland:
Alleen pagina's in het Engels

Wilders 2,6
Balkenende 0,2
Rutte 0,2
Halsema 0,1
Bolkestein 0,06

Alleen pagina's in het Turks

Wilders 0,1
Balkenende 0,04
Rutte 0,004
Halsema 0,0008
Bolkestein 0,0013

Nittickson (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:05
Nog1 (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:13

chagrijnig

De bovenstaande reacties zijn erg grappig. Men is boos op rechtse rakker Bolkestein omdat hij PVV-ers een 'grudge' toedicht.

Dat men hiermee zijn stelling bevestigt schijnt ze volledig te ontgaan.

Vroeger waren linkse mensen altijd chagrijnig. Die rol heeft de PVV nu overgenomen.

@ Nittickson

Als we de CDA ook meetellen dan staat men op verlies.

Mar (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:16

Eens een braaf volgzaam jochie

@Nittickson op 17 February, 2011 - 12:52

Even geheugen opfrissen. Ja, ik weet het. Hij moest toen de lijn van de VVD volgen. In 2004 was hij rijp genoeg om op eigen benen te gaan staan.

"Geert Wilders was twee weken na de aanslagen van 11 september te gast bij Barend & Van Dorp, indertijd de belangrijkste talkshow op de Nederlandse televisie.

Tijdens dat gesprek doet Wilders, toen nog lid van de VVD, een aantal uitspraken die lijnrecht tegen zijn huidige opvattingen ingaan. Zo noemt hij de ideeën van Fortuyn 'verwerpelijk' en en is er volgens hem met de islam 'niets mis, het is een te respecteren godsdienst'.

De hele aflevering van Barend en Van Dorp, die werd teruggevonden door De Dagelijkse Standaard van Telegraaf-journalist Joshua Livestro, is hier te zien."

edwin (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:22

bolk

De pvv is een behoorlijke tokkie partij. White trash dat in Almere of Purmerend woont, de telegraaf leest en zomers op de camping in Bakkum staat. Adjecte standpunten zoals de kopvoddentaks, koran verbieden kunnen toch niet serieus genomen worden en zijn wat mij betreft lokkertjes om de xenofobe achterban te mobiliseren.
Wilders is denk ik een redelijk denkend man die die rare dingen zegt om die xenofobe achterban te mobiliseren en zodoende politieke macht te verkrijgen.

Wachteres (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:26

Wilders is kortstondige komeet.

In het verleden had ik, zelfs toen ik nog links stemde, veel respect voor de heer Bolkestein.
Dat respect is nu wel verdwenen. Dergelijke laag-bij-de-grondse opmerkingen verwacht ik niet van een 'íntellectueel'.
Denkt u dat de VVD op deze manier meer stemmen zal krijgen, meneer Bolkestein?
Heeft u onderzoek gedaan naar de sociale status van de PVV-ers?
Toevallig zijn mijn man en ik hoog opgeleid, net als heel veel andere PVV-ers trouwens, en onze kinderen zijn niet aan de drugs.
Wel zien zij, net als wij, het gevaar van de fundamentalistische islam voor onze samenleving. Daar hoef je trouwens geen goede opleiding voor te hebben, alleen maar een beetje gezond verstand is voldoende.
Uw ongenuanceerde opmerkingen kunt u beter voor u houden, uw komeet is echt uitgebrand.
Geniet van uw pensioen zou ik zeggen, lees wat boeken van bv. Udo Ulfkotte, een echte intellectueel. Hij komt met feiten, waar niemand iets tegen in kan brengen. Zo hoort het, meneer Bolkestein,vooral als je je ver verheven voelt boven het 'klootjesvolk'.
Dan behoor je geen onzin uit te kramen.

André van Delft (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:29

Nog1: Grudge

Nog1, wij zijn chagrijnig en we hebben een "grudge". Daar vallen we Blaaskaak Bolkestein niet op aan, afgezien van het nodeloos gebruik van een Engelse term dan.
Het gaat om de typering als werkloze etc. Dat ben ik in ieder geval niet, en vele PVV stemmers met mij. Maar er zullen ook werklozem op de PVV stemmen. In ieder geval is bij Wilders hun stem in goede handen. Veel beter dan bij de PvdA, waar ze vroeger op stemden en door wie ze smerig verraden zijn.

Wachteres (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:29

In het verleden had ik, zelfs

In het verleden had ik, zelfs toen ik nog links stemde, veel respect voor de heer Bolkestein.
Dat respect is nu wel verdwenen.
Dergelijke laag-bij-de-grondse opmerkingen verwacht ik niet van een 'íntellectueel'.
Denkt u dat de VVD op deze manier meer stemmen zal krijgen, meneer Bolkestein?
Heeft u onderzoek gedaan naar de sociale status van de PVV-ers?
Toevallig zijn mijn man en ik hoog opgeleid, net als heel veel andere PVV-ers trouwens, en onze kinderen zijn niet aan de drugs.
Wel zien zij, net als wij, het gevaar van de fundamentalistische islam voor onze samenleving.
Daar hoef je trouwens geen goede opleiding voor te hebben, alleen maar een beetje gezond verstand is voldoende.
Uw ongenuanceerde opmerkingen kunt u beter voor u houden, uw komeet is echt uitgebrand.
Geniet van uw pensioen zou ik zeggen, lees wat boeken van bv. Udo Ulfkotte, een echte intellectueel.
Hij komt met feiten, waar niemand iets tegen in kan brengen.
Zo hoort het, meneer Bolkestein,vooral als je je ver verheven voelt boven het 'klootjesvolk'.
Dan hoor je geen onzin uit te kramen!

John (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:32

Hahahaha prachtig dit. Vraag

Hahahaha prachtig dit.
Vraag me af of die PVV tokkies nu Bolkestein Links noemen.
En Geert zal wel weer Hard Schande en Demoniseren roepen.

Prachtig..........

Altea-Hills (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:32

Nooit geweten dat ik als

Nooit geweten dat ik als PVVer een lanterfant was.
Toen ik nog een werkzaam leven had,waren er 200 werknemers bij mij werkzaam.
Maar nu ben ik 67 jaar en sta al jaren achter Geert Wilders en zijn partij de PVV.
Wij hebben 3 kinderen en die verdienen boven modaal,maar volgens dhr Bolkenstein zijn wij maar een klootjes familie.
Waar haalt hij dat vandaan?
Waarschijnlijk zijn er bij hem in de familie maar weinig mensen die op een nette en eerlijke manier hun geld kunnen verdienen.
Ja,van de overheid zullen ze wel een vergoeding ontvangen (werkzaam bij de overheid) cq een uitkering.
Maar dhr Bolkenstein heeft voor ons Nederland helemaal niets betekent,en dat terwijl hij de mogelijkheid had om toen integrijpen in de ongebreidelde instroom van gelukzoekers.
Nee,hij stelt niets voor,hij kan nog niet in de schaduw staan van dhr Geert Wilders.

Coen Huibers (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:33

Kortstondig?

Heeft de BBC eigenlijk wel eens een documentaire over Bolkestein gemaakt?

John (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:33

@Wachteres . Uhhh de

@Wachteres
.
Uhhh de uitspraken van Wilders zijn toch echt lager bij de grond.
Dus maak je zelf niet zo belachelijk meisje.
Hahahahha

John (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:34

Coen Huibers Nee wel over

Coen Huibers

Nee wel over Hitler Stalin en andere malloten hoezo????

John (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:35

losers

+1000 voor Bolkestein

-1000 voor de Huilie Huilie PVVersss

Jan (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:45

Eindelijk weer eens een leuk

Eindelijk weer eens een leuk interview op DDS. Mijn complimenten!

De zure reacties van de PVV'ers tonen het gelijk van Bolkestein maar weer eens aan. Inderdaad voornamelijk "people with a grudge".

Anonymous (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:49

Waar haalt deze idioot ( die

Waar haalt deze idioot ( die waarschijnlijk al heel lang geen intimiteit heeft gehad met zijn partner, en zijn dochter of zoon zelf aan de drugs heeft geholpen) het gore lef vandaan om te stellen dat mijn dochters aan de drugs zijn?

En bye the way mijn zoon zit langs me.

Adrianus (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:49

Komeet, stof, in de ogen van Bolky.

@André van Delft: Briljant
@Nittickson: Briljant

Leuk dat ook lezers van de Volkskrant (John en edwin) op DDS neergestreken zijn: http://news.google.com/news/story?pz=1&cf=all&cf=all&ncl=dBHDK52uerbQIPM...

Welkom azijnpissers en enjoy de vrijheid die hier heerst om te kunnen zeggen wat je wil: "Bolky is een natte tosti en het lijkt alsof het stof dat komeet Wilders heeft doen opwaaien in zijn ogen zit." Daarbij lijkt me het uit VVD oogpunt electoraal gezien helemaal niet onverstandig om Wilders eens te steunen.

Wachteres (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:51

In het verleden had ik, zelfs

In het verleden had ik, zelfs toen ik nog links stemde, veel respect voor de heer Bolkestein.

Dat respect is nu wel verdwenen.

Dergelijke laag-bij-de-grondse opmerkingen verwacht ik niet van een 'íntellectueel'.
Denkt u dat de VVD op deze manier meer stemmen zal krijgen, meneer Bolkestein?
Heeft u onderzoek gedaan naar de sociale status van de PVV-ers?
Toevallig zijn mijn man en ik hoog opgeleid, net als heel veel andere PVV-ers trouwens, en onze kinderen zijn niet aan de drugs.
Wel zien zij, net als wij, het gevaar van de fundamentalistische islam voor onze samenleving.
Daar hoef je trouwens geen goede opleiding voor te hebben, alleen maar een beetje gezond verstand is voldoende.

Uw ongenuanceerde opmerkingen kunt u beter voor u houden, uw komeet is echt uitgebrand.
Geniet van uw pensioen zou ik zeggen, lees wat boeken van bv. Udo Ulfkotte,
over de islam. Hij is een echte intellectueel.
Hij komt met feiten, waar niemand iets tegen in kan brengen.
Wetenschappelijk verantwoord, weet u nog?

Zo hoort het, meneer Bolkestein, vooral als je je ver verheven voelt boven het 'klootjesvolk'.

Dan behoor je geen onzin uit te kramen!

Willie (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:51

Maar hoe zit het nu met de

Maar hoe zit het nu met de G20?

Was toch een leuk verjaardagscadeautje voor onze premier.

Blondie (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:51

Bravo Frits

Het zijn inderdaad precies de mensen die in de 2e wereldoorlog vol overtuiging bij de NSB en erger zaten. Sinds die periode dat vele, vele miljoenen mensen zijn vermoord/vergast/verkracht/gemarteld konden die geluiden in Nederland niet meer geuit worden.

En toen kwam mister PVV (Wilders voor alle duidelijkheid) die precies diezelfde gevoelens op een sociaal en juridisch acceptabele manier bracht zodat elke extreem rechtse Nederlander hier weer met "goed fatsoen" (net zoals in de 2e wereld oorlog) op kon stemmen en eerlijk kon zeggen dat hij/zij hiervoor stond.

jorg (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 14:55

Bolkestein: linkse politicus in een rechts jasje

@ MvdG:
Toen de VVD 38 zetels haalde, was jij de luiers nog maar net ontgroeid.
Ofwel: Jij weet niet van de tijdgeest van die dagen.
Bolkestein had de gewoonte om - vooral in het weekend - hele stoere praat te doen voor radio en TV en in de krant. Maar in de Tweede Kamer slikte hij, onder druk gezet door PvdA en D66, de meeste uitspraken weer in.

Bolkestein blijft voor mij de man die de weg naar Paars heeft geopend. En hoe desastreus dat heeft uitgepakt voor immigratie & integratie, hoef ik anno 2011 niet meer uit te leggen. De opkomst van eerst Fortuyn en later Wilders is voor een niet onbelangrijk deel aan Bolkestein te denken (of beter: te wijten).

@ John.
Ben je verdwaald, joh? Je hoort op Joop.

Anonymous (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:02

Interview Frits Bolkestein: “Wilders is kortstondige komeet.”

Frits Bolkestein moet nodig achter de geraniums en een dikke pamper om zijn plasser doen. Wereldvreemd en een grote lafaard die slechts kortstondig de problemen in NL durfde aan te pakken. Zie ook zijn plotseling vertrek naar het EP.

Nog een uitnodiging gehad voor het bijwonen van de Bilderbergvergaderingen?

Wachteres (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:02

John en Blonide, waarom komen

John en Blonide, waarom komen jullie hier, als je alleen maar onzin uitkraamt en geen tegenargumenten hebt?

Jullie bewijzen het tegendeel van wat Bolkestein beweert.

Ik mag toch hopen dat jullie niet de laag opgeleide \Wilders aanhangers zijn ?

jelle (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:03

Bolkestein's uitspraken over

Bolkestein's uitspraken over PVV-stemmers getuigen v/e walgelijke Corpsballen-mentaliteit.
Opborrelend jeugdsentiment.
Bekend verschijnsel bij aftakelende oudjes.

Wachteres (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:04

John en Blondie, waarom komen

John en Blondie, waarom komen jullie hier, als je alleen maar onzin uitkraamt en geen tegenargumenten hebt?

Jullie bewijzen het tegendeel van wat Bolkestein beweert.

Ik mag toch hopen dat jullie niet de laag opgeleide \Wilders aanhangers zijn ?

Raaf (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:06

Het gaat goed met DDS Joop.nl

Het gaat goed met DDS

Joop.nl is ook binnen
En beiden zijn ook zo origineel

John gaat op de tokkies toer

En Blondie vergelijkt de PVV'r met een verkrachter, een folteraar, een moordenaar en een kampbeul die spartelende kinderen in een gaskamer duwt.

Links is een notendop.

Overigens mijn complimenten aan alle VVD-kiezers die de dagelijkse hoeveelheid stront en haat gelaten over zich heen laten komen zonder zicht te verlagen tot dezelfde (gesubsidieerde) tactieken als Links

Marjolein Houweling (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:10

Monster van Bolkestein

Bolkestein heeft 'n beetje boter op zijn hoofd.
http://bit.ly/elpjk5

Raaf (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:13

Ik bedoel natuurlijk PVV

Ik bedoel natuurlijk PVV kiezers.

Overigens diende Brinkman en Hermans ook alleen maar als koninnenvlees voor de bloeddorstige huilende meute.

Waarom de partij van Brinkman de Staatsomroepen niet willen ontmantelen zal me altijd een raadsel blijven.
Misschien is het sado masochisme

Caesar Lion Cachet (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:18

Frits B.

LS...

Arme Frits treurt op zijn oude dag om de weggelopen zoon Geert. Maar kop op Fritseman want Geert is niet verloren. Een tovennaarsleerling gaat nooit verloren.
HAHAHA...

Antivenin (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:23

De druiven zijn zuur...

Ach jee, wat moet je hier nou van zeggen? Inderdaad, duidelijk de kift dat Wilders het heel wat verder heeft geschopt dan deze elitaire dinosaurus zelf. Gauw nog even een trap nageven dus. Vooral blijven schoppen, volgens mij krijgt de PVV er door al die achterbakse rotstreken steeds meer aanhang bij!

De enige wrok die wij PVV'ers koesteren is tegen de politieke elite die ons land aan de islam en de EU heeft verkwanseld. Helaas valt de heer Bolkestein ook in die groep: praatjes vullen namelijk geen gaatjes, op daden komt het aan. Een grote mond hebben over de multikul en vervolgens vertrekken naar Brussel heeft geen zoden aan de dijk gezet.Dat zegt mijn historisch besef.

sprx (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:29

Het is triest om zo'n groot

Het is triest om zo'n groot intelectueel en staatsman te zien dementeren en afglijden.
Zijn persoonlijke omgeving zou hem wat beter tegen zichzelf moet beschermen.

Elisa (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:32

Deze eigewijze van zichzelf

Deze eigewijze van zichzelf ingenomen demente oude man gaat NÚ werkelijk een stap te ver...ook al mag hij zichzelf dan een "oudpoliticus"noemen..deze opmerkingen gaan alle fatsoen te buiten.Hiermee worden 1,5 miljoen nodeloos beledigd

Jacob van Eeckensteyn (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:35

Bolkestein pist weer eens uit

Bolkestein pist weer eens uit het raam van zijn iveuren teuren. Het doet me niets. Na al het linkse gezwatel over anderhalf miljoen kiezers heb ik allang een paraplu.

Zeer Laag Opgeleide (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:35

Bolknak

De heer Bolkestein is en blijft een uiterst pedant en immer zefverrijkend VVD-Dixieland-creatuur.
Het type bij uitstek om gemotiveerd op de PVV te stemmen!

Lah Ma Gaan (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:35

Wat een domme man om zonder

Wat een domme man om zonder na te denken deze kul te spuien. IK stem PVV en ben gepensioneerd en heb geen dochters noch zonen die aan deze beschrijving voldoen. Ben slechts in de nederlandse politiek teleurgesteld.

seven (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:35

Een rotte alinea in een verder mooi verhaal.

Interview van Bolkestein is een duidelijk en goed verhaal, jammer dat een alinea waarin hij uithaalt naar een politieke concurrent door de achterban te marginaliseren (wat onjuist is gezien achterbanonderzoeken oa door nrc en motivaction en http://www.tns-nipo.com/pages/nieuws-pers-politiek-vk.asp?file=persvanni... ) het verder mooie interview zo overschaduwt.

BEZORGD (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:36

De Heer Bolkesteyn slaat de

De Heer Bolkesteyn slaat de plank finaal mis. Ik heb helemaal niet de indruk dat de kinderen van PVV-stemmers aan de drugs zijn of van huis zijn weggelopen.
Ook bemerk ik geen Xenofobie bij de PVV-ers. Integendeel, veel van hen zijn zeer tolerant tegenover buitenlanders, alleen niet met buitenlanders die middels hun ontollerante religie(islam) de Nederlanders hun wil en onzinnige eisen proberen op te dringen.
Het moet onderhand maar eens bij de mensen doordringen, dat met de islam en hun volgelingen geen toekomst is op te bouwen.
Of willen we in de toekomst moord en doodslag? Dat is toch het enige wat de koran aan de moslims voorschrijft?

Joop Ehv (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:37

Die Bolkenstein draait nu

Die Bolkenstein draait nu toch echt door. Ik ben nooit werkloos geweest. Nog nooit mijn handje op hoeven te houden. Alleen maar betalen. En ik houd van Nederland en wil dat graag blijven doen. En dat snapt Bolkenstein niet. Die zit teveel in Brussel en komt nooit op de harde weg. Dan weet je ook niet wat er leeft onder de mensen. Drugs heb ik ook nooit gehad. Ben een nietroker. Mijn vrouw en mijn kinderen doen ook hun best en zijn nu dus door Bolkenstein beledigd. Weer 4 stemmen voor de PVV. Was in juni ook al. Begrijpen nu dat we toen een goede keuze hebben gemaakt.
En Bolkenstein? roeptoeter maar lekker door. Zal de VVD zeer zeker geen goed doen.

Wim (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:40

@Marjolein Houweling:

@Marjolein Houweling: uitstekend stukje. Het is een afgezaagde truc: je tegenstander in een bepaald hokje proberen te duwen. Ook op deze site lees je steeds weer "PVV-ers zijn [vul maar iets akeligs in]", met het idee dat je dan verder geen argumenten meer nodig hebt. Helaas voor deze lieden werkt deze methode eerder averechts, maar dat schijnen ze maar niet te snappen...

Anonymous (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:43

Dagelijks fiets ik vanaf mijn

Dagelijks fiets ik vanaf mijn werk langs het riante onderkomen aan de Amstel van Bolkestein. Ik voel me als 60 jarige die inmiddels 44 jaar aan het arbeidsproces deelneemt met een zoon die voor de klas staat (en gelukkig PVV stemt) en een zoon die aan de TU Delft studeert behoorlijk gedold door de uitspraken van Bolkestein. Maar hoe groter de weerstand hoe groter het genoegen als deze regering in de tweede kamer de meerderheid krijgt. Aan deze PVV stemmer zal het niet liggen.

Mar (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:53

Ontvangen en uitdelen

De uitspraak van Bolkestein over de PVV-stemmers is er weer eentje in de categorie "Grote stappen, snel thuis". Zijn leerling Wilders heeft daar ook zo'n handje van.

Natuurlijk weten de PVV-stemmers wel beter, natuurlijk is niet elke PVV-stemmer werkloos en is hun dochter aan de drugs en is hun zoon weggelopen.en hoeven zich niet aangesproken te worden. Net zoals al die keurig de wet respecterende moslims, die zich niet aangesproken moeten voelen bij de uithalen van Wilders (zoals hij zelf zegt). Niet elke moslim is een terrorist, niet elke moslim wil sharia invoeren (uitheems geteisem zoals Esther elders schrijft), niet elke moslim verafschuwt het westen, niet elke moslim is analfabeet. Dat weet zelfs een deel van de PVV-stemmers, die zo nu en dan in staat zijn te nuanceren "Dit geldt niet voor de goede moslim natuurlijk".

Bij Elsevier wil iemand Bolkestein al voor de rechter slepen om deze uitspraak. Heel goed, wie zich beledigd voelt moet naar de rechter stappen. Dat is ook de boodschap aan moslims. "Niet recht in eigen hand nemen, maar naar de rechter stappen. Zo doen wij dat in Nederland."

Jaap vd Helm (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 15:56

Steekje los bij heer Bolk

Zelf geef ik leiding aan 35 man. Mijn dochter heeft een boetiekje en mijn zoon is sportleraar. Toch stemmen wij allen PVV!

Bob Staal (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:03

In eerste instantie vond ik

In eerste instantie vond ik dat Bolkestein wel erg kort door de bocht ging met zijn kwalificatie van de PVV-stemmers. Maar dan lees ik de gegriefde reacties vol wrok, en kan ik niet anders dan instemmend denken; ja, people with a grudge. Die in hun humorloosheid trouwens verdacht veel lijken op hun PVDA-tegenpolen.

Emile Roemer (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:11

Ik ben zelf weggelopen en aan

Ik ben zelf weggelopen en aan de drugs en toch stem ik Groenlinks.

Mar (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:13

Excuses aan Esther

Ik dicht een schrijfsel toe aan Esther, terwijl het door Rob Goossens is geschreven.

Sorry Esther.

Jacob van Eeckensteyn (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:17

"Ik zie hem als een

"Ik zie hem als een kortstondige komeet."
Of liggen de moordplannen al weer klaar bij de elitaire oppositie? En daar weet deze meneer wellicht iets van? Ze zien gevaar opdoemen voor hun baantjesmachine en de draaiboeken zijn alweer uit de kast gehaald?
Het getuigt hoe dan ook van weinig realiteitszin wat deze oude van dagen allemaal uitkraamt. Eerst waren de Joden ongevraagd het mikpunt van zijn misplaatste advies en nu roept 'ie maar wat voor de vuist weg. Het zijn juist dit soort "politici" die de mensen overhalen om op de PVV te stemmen.

Jacob van Eeckensteyn (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:21

Mijn laatste zin zijn

Mijn laatste zin zijn indianentaal:"Het is juist dit soort etc...

tipo (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:21

Kort-periodieke komeet blijft tot 200 jaar.

Niks aan de hand mensen:

"Sterrenkundigen onderscheiden kometen onder kort-periodieke en lang-periodieke kometen. Kort-periodieke kometen hebben een baanomloop van minder dan 200 jaar of werden meermaals waargenomen tijdens een enkele periheliumpassage (voorbeeld: 153/Ikeya-Zhang). Ze ontvangen een permanent nummer als voorvoegsel enkel na de tweede periheliumpassage. Dit is de reden waarom enkele genummerd worden als niet-periodieke kometen zoals P/1990 V1 (komeet Shoemaker-Levy 1). De lang-periodieke kometen komen slechts één maal langs waarna ze opnieuw voor lange tijd verdwijnen naar hun plaats van herkomst."
http://www.spacepage.be/artikelen/het-zonnestelsel/296-kometen/1569-over...

Coen Huibers (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:26

@John

John, ik zie dat je kennis beperkt is. Geeft niks.
Hier een linkje, met over wie de BBC dus wel een docu heeft laten maken:
http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b00yrt35/This_World_20102011_Geert_...

tipo (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:39
Anonymous (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:40

Ja ja, toen we in het

Ja ja, toen we in het verleden nog VVD, PvdA or whatever stemden waren we modelburgers. Aan welke feiten die ik niet ken ontleend Bolekstein eigenlijk zijn uitspraken?

Tonny (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:44

Bolkestein móét af en toe van

Bolkestein móét af en toe van zich laten horen,hij kan het niet laten, hoe onsmakelijk zijn uitlatingen ook vaak zijn(was hij het die vond dat Nederland een pleefiguur zou slaan met Pim Fortuyn?).

Wíj zijn NIET werkeloos, onze dochters zijn NIET aan de drugs en onze zoon is NIET weggelopen, zij werken zich alledrie tien slagen in de rondte om o.a. de monarchie en de asielzoekers te bekostigen.
Toch zijn wij PVV-stemmers, ra,ra hoe kan dat?

Dus meneer Bolkestein, bij u zijn de druiven waarschijnlijk zuur, zo ziet u er althans wél uit maar met dergelijke uitlatingen komen we echt niet verder.

Raaf (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:55

ik kom niet door de Spam

ik kom niet door de Spam Filter

Raaf (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:55

Het frappante is dat mijn

Het frappante is dat mijn ervaring me juist leert dat de PVV stemmers harde werkers zijn (vaak in sociale beroepen maar ook werknemers in de mkb) terwijl mijn linkse amigo's vaak in het Zieligheids-traject zitten, werkzaam bij de ambtenarij of aan het staats-infuus hangen.

Wonderlijke man die zetbaas van Hans Dijkstal.

Raaf (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:55

We mogen echter Allah,

We mogen echter Allah, Darwin, Belial en 't Spaghettimonster op onze knieën bedanken dat hij ons Wilders heeft geschonken, het anker dat de VVD in de rechtse oceaan houdt want geloof mij maar wanneer er geen PVV was geweest blies de Bierpomp- Dixie-band brigade gewoon hun multiculti riedeltje mee met hun socialistische boezemvrienden van de PvdA.

En maar hossen

ps. ondanks dat Joost -itt zijn sublieme interview met Rutte net voor de verkiezingen- vandaag niet op zijn sterkst was (inlezen, inlezen, inlezen, doorvragen, doorvragen, doorvragen en uw 'prooi' blijven wijzen op geconstateerde inconsistenties) maakt hij wel nieuws.
Hulde daarvoor !

Raaf (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:56

We mogen echter Allah,

We mogen echter Allah, Darwin, Belial en 't Spaghettimonster op onze knieën bedanken dat hij ons Wilders heeft geschonken, het anker dat de VVD in de rechtse oceaan houdt want geloof mij maar wanneer er geen PVV was geweest blies de Bierpomp- Dixie-band brigade gewoon hun multiculti riedeltje mee met hun socialistische boezemvrienden van de PvdA.

Raaf (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:56

ps. ondanks dat Joost -itt

ps. ondanks dat Joost -itt zijn sublieme interview met Rutte net voor de verkiezingen- vandaag niet op zijn sterkst was (inlezen, inlezen, inlezen, doorvragen, doorvragen, doorvragen en uw 'prooi' blijven wijzen op geconstateerde inconsistenties) maakt hij wel nieuws.
Hulde daarvoor !

Lindsey Jansen (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:57

Waarom doen ze dat nou...

Waarom doen ze dat nou... het zwartmaken en bestempelen van een bepaalde groep mensen is gewoon discriminatie. Gelukkig vallen onder de achterban van de PVV ook mijn vader (accountant) mijn broertje (systeembeheerder) en ikzelf (lerares). Toch allemaal redelijk normale mensen, met normale banen en een degelijke opleiding. Wij noemen de Groen Links achterban toch ook niet bomen knuffelende, geitenwollen sokken draggende hippies? Erg jammer dit soort uitspraken allemaal. Ik hoop alleen maar dat hierdoor meer ogen geopend worden en er meer mensen PVV gaan stemmen.

Raaf (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 16:57

Kan er niks aan die Spam

Kan er niks aan die Spam filter worden gedaan of mogen we alleen nog maar zinnen plaatsen met 10-40 woorden ?

ineke (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:04

Wat een hilarisch interview,

Wat een hilarisch interview, ik geniet met volle teugen van al die gasten die de PVV, Geert Wilders en hun achterban van alles in de schoenen schuiven, de een maakt het nog bonter dan de ander. Het leuke is dat, mochten de stemmers weer terugkeren in de schoot van de gevestigde partijen, zij dan ineens bij toverslag nuttige burgers worden met veelbelovende dochters en zonen. Ik vind dit toch een portie leuk!! Wel gek overigens dat Bolkenstein en al die andere sneue figuren niet bang zijn dat het white PVV-trash radicaliseert, het moeten er inmiddels miljoenen zijn, terwijl ze over die brave islamieten zich wijselijk heel koest houden. Als PVV-stemmer beleef ik mooie tijden.

DSV (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:06

Spam?

lol @ Raaf op 17 February, 2011 - 15:57
Negen van de tien recente reacties zijn van jou en jij klaagt over spam.

Josephus (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:09

Inderdaad

@Lindsey Jansen

Er stemden ook heel gewone nette mensen met goede opleiding op de NSDAP.

En dan nog die andere PVV-vrinden, van wie sommigen de Nederlandse taal niet blijken te beheersen: weten jullie, dat jullie vriend Wilders mensen die de Nederlandse taal niet beheersen, geen uitkering wil geven? Zie het partijprogramma. O, hij bedoelt moslims, zeggen jullie....jammer genoeg voor jullie staat het er zo niet.

En degenen die nu nog roepen dat je van moslims alleen maar kwaad kunt verwachten: het nieuws (Tunesië, Egypte....) zeker niet gevolgd de laatste weken????

tipo (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:19

@Josephus 16:09

Branden de stromannen goed?

Anonymous (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:19

Bolkie

Ik heb altijd veel respect voor Bolkestein gehad, maar zoals bij veel politici op leeftijd blijft hij hangen en blijft het universum om zijn ego draaien.
De Islam is niet zo maar een godsdienst maar in het land van de blinden zijn zelfs veel zienden ziende blind.
Ik zie in Wilders ook geen groot politicus maar wel een handig politicus zeker in vergelijk met wat er nu op het pluche schuilt.
Bolkestein hou de eer aan jezelf en probeer je analyses van vroeger te evenaren en scoor niet rechts politiek correct om bij Pechtold in een goed blaadje te komen.

Anonymous (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:22

Josephus je weet toch ook wel

Josephus je weet toch ook wel dat je voor de arbeidsmarkt beschikbaar moet zijn als je je hand ophoudt. En dat als je de taal niet spreekt van de werkvloer het dan moeilijk communiceren is en je nooit of te nimmer een baan krijgt. Nou ik voel er niets voor om anderen te onderhouden omdat ze denken dat het hier aan de bomen groeit. Weg wezen dus.

En gisteren het nieuws ook gelezen Josephus dat de seculiere democratische partij Ghad niet mee mag doen aan de voorebeiding van de komende verkiezingen in Egypte en de broederschap van moslims wel??

http://www.nu.nl/buitenland/2448260/oppositieleider-egypte-bang-revoluti...

Jacob van Eeckensteyn (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:23

Kijk, kijk! Hoe lafjes

Kijk, kijk! Hoe lafjes Elsevier de comments dicht heeft gelaten onder dit onderwerp. Waren ze bang dat wij aldaar onze diep doorwrochtte proza zouden achterlaten? Man, daar heb ik helemaal geen tijd voor! Mijn dochter is aan de drugs en mijn zoon is weggelopen...Er moet aktie ondernomen worden!
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/289632/Bolkestein-PVVers-zijn...

Jacob van Eeckensteyn (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:27

@Josephus Dat woord "Degenen"

@Josephus
Dat woord "Degenen" in jouw zin is anders ook zeer kromme wartaal.

Tonny (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:28

Josephus, Uitkeringen zijn

Josephus, Uitkeringen zijn geen zaligmakende uitvindingen, het is beter om te WERKEN en alleen in uiterste noodzaak een beroep te doen op een uitkering.Maar dat "links" dit nog niet doorheeft is triest.
Mede daardoor zitten we nu met een giga-tekort want links heeft veel uitkeringstrekkers ongelimiteerd het land binnen gelaten.
Ze kregen meteen een woning,kinderbijslag,huursubsidie en wat al niet meer.
Als het niet meteen lukte met de verblijfsvergunning gingen ze soms tien jaar procederen op kosten van jou en mij.
Nú is er eindelijk iemand opgestaan die zijn mond open durft te doen, daarvoor moet hij wel 24/7 bewaakt worden anders wacht hem hetzelfde lot als Pim Fortuyn en Theo van Gogh.
In Rotterdam is de situatie al uit de hand gelopen,welke steden volgen?
Fijn hè, zo'n Nederland

Raaf (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:30

DSV Ik ben er zojuist achter

DSV

Ik ben er zojuist achter gekomen dat ik een 'lang' 'vlugschrift' in tien porties moet breken voordat ie door de filter kan wat erg onoverzichtelijk wordt.

Hence de fragmentatie.
Savvy ?

Mar (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:30

Nieuw hier?

@Lindsey Jansen op 17 February, 2011 - 15:57

Wij noemen de Groen Links achterban toch ook niet bomen knuffelende, geitenwollen sokken draggende hippies?>/i>

Dat is nog een vriendelijke omschrijving. Het kan vele malen erger.

FlorisV (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:31

people with a grudge

Bolk bekent kleur door PVV stemmers als white trash, plebejers te bestempelen. Hij vergist zich deerlijk. Het zijn vrijwel altijd mensen met een baan die het zat zijn hun belastinggeld verspild te zien terwijl hun buurt verziekt wordt door draaideurcriminelen en aso's, waaronder ook de white trash.

Adrianus (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:38

@ Tipo: fijn plaatje @ Raaf:

@ Tipo: fijn plaatje
@ Raaf: Mooie beeldspraak en kranig verweerd tegen alle linkse roeptoeterts op http://dagelijksestandaard.nl/2011/02/wilders-steekje-los-bij-makers-ant...
Zouden dit misschien betaalde opiniemakers van de SP zijn, zoals het moederland China ook 280.000 trollen in dienst heeft? Of heeft de PVDA ook een fijn contact met de nieuwe media?

In elk geval weet ik zeker dat die anti-pvv filmers knaken hebben gevangen van ofwel Oxfam, Greenpeace, GL, SP, PVDA, HBO-raad, Europa, Sauer, windmolenindustrie, D66 of Bea herself.

CASPER (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 17:53

Jammer dat Bolkestein het

Jammer dat Bolkestein het over die boeg gooit; feitelijk kwamen de standpunten van hem destijds heel dicht bij de standpunten van Wilders nu.
Je vraagt je af wat er mis is met het gezonde verstand van Bolkestein; hoop dat zijn leeftijd hieraan niet debet is anders wordt het alleen nog maar erger.

Freud (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:01

Och èrrem, het is weer

Och èrrem, het is weer verkiezingstijd, zelfs de seniele Bolkestijn laat z'n voederbak voor wat het is om het microfoontje van Joost vol te kwijlen. Best zielig.

PeterdeRuyter (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:02

Ik wil er niet zoveel woorden

Ik wil er niet zoveel woorden aan vuil maken.Het is de trieste mentale aftakeling van een politicus,met een wat filosofische inslag,die het grootste verraad in de parlementaire gescheidenis naar zijn kiezers pleegde.In 1998 verdween deze zelfingenomen heer,na een eclatante verkiezingsoverwining,scheetsgewijze naar Brussel,een machtscentrum, waar hij voordien nogal eens juist vraagtekens bij zette .Erger:hij liet de partij en verraadde de kiezer aan de pseudo- socialist, de biertappende pretletter Dijkstal .Ofwel de linkervleugel. Heb dit altijd immoreel gevonden.Ook de opmerking over Fortuyn markeerde een element van platte,jalourse valsheid in zijn karakter. Met dit interview is hij defintief de weg van het niveau van Agt cs ingeslagen. Voor mij ben je nu tot een nitwit gevallen.O ja Frits,ik was boekhandelaar en uitgever en voel me niet door je domme,vulgaire kwalificaties aangesproken. Toch teveel woorden nog....

Padbuffel (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:04

Kan de deur van het

Kan de deur van het bejaardentehuis weer op slot svp?

""Lubbers ziet Wilders als een bedreiging voor de economie in Nederland: ‘Deze man kost naar schatting 1% van het Bruto Nationaal Product per jaar’. ""

http://universonline.nl/2011/02/17/een-spirituele-lubbers/

Staffier (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:06

'integratie met behoud van identiteit'

De uitdrukking 'integratie met behoud van identiteit' is geen tegenspraak. Integratie betekent dat een persoon onderdeel is van een geheel of anders gezegd een lid is van een groep mensen. De betreffende persoon kan weldegelijk een eigen identiteit hebben die afwijkt van de groep. Dwz de persoon kan een buitenlandse klederdracht hebben, een buitenlandse taal spreken, andere gewoonten hebben en andere gerechten bereiden. Integratie met behoud van identiteit is het multiculturele ideaal. Dit ideaal is niet onlogisch, maar wel onhaalbaar. In de praktijk werkt het namelijk anders: soort zoekt soort en als je een andere cultuur hebt dan klikt het in de groep meestal niet.

Henk.V (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:07

Verrukkelijke man, die Bolkestein

Ik was altijd, zelfs in de jaren dat ik links stemde, een grote bewonderaar van Frits Bolkestein, omdat hij gewoonlijk zinnige dingen zei, die hij onderbouwde.
En wanneer-precies zoals de Bolk het nu zo mooi generaliserend beschrijft- onze kinderen weer eens totaal high onder de tafel lagen,dan riep ik ze tot de orde wanneer Ome Frits op de buis verscheen.
"Kinderen,even helder worden!", riep ik dan." Bolkestein SPREEKT!"
En dan zag je de troebele oogjes weer helder worden.
Geweldig,die man!
Nu ben ik op jaren en leef van mijn leraren pensioen.En maar geld ontvangen.
Totaal mislukt!
Maar Frits heeft mij toch in de gaten: Henk.V stemt intussen PVV.
Briljant! Hoe raadt de man het?
Gelijk heeft-ie.
Reken maar.
Overigens, Frits: het gaat onze kinderen uitstekend. Dank U.

Job (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:11

Gezellig hoor, hoe de hele

Gezellig hoor, hoe de hele verongelijkte elsevier-goegemeente hier even een keuteltje komt doen omdat het bij elsevier niet kan. Beledigde PVV'ers zijn veel leuker dan beledigde moslims, dus ik ben de eerbiedwaardige heer Bolkestein weer dankbaar.

R de Jongh (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:11

R de Jongh @Josephus op 17

R de Jongh
@Josephus op 17 February, 2011 - 16:09

Dat lijkt mij een goed plan.
Wat heb je aan een uitkering als je je niet eens weet te redden bij de kassa?
Hoe ga je soliciteren als je nog geen Nederlandse solicitatiebrief zou herkennen als hij voor je ligt?
Er zitten natuurlijk wel voorwaarden aan zo'n uitkering.

het nieuws wel gevolgd de laatste paar weken?
http://www.nu.nl/media/2447948/correpondente-cbs-zwaar-mishandeld-in-cai...

sympatico (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:15

de heer bolkestijn lult uit

de heer bolkestijn lult uit zijn nek hij is sinds de tweede wereld oorlog niet meer buiten geweest voorbeeld ik ben 73 jaar een sympatisant van Wilders en werk nog steeds 12 uur per dag zo ik voel mij wel aangesproken door die hypocriet wat deze meneer niet durfde te werk stellen doet de Hr Wilders,hij probeer teminste voor de gewone burger op e komen en geef deze ook inspraak,brokellende die de wou ook wel wat wilders nu mee bezig is maar meneer had het lef niet,zo meneer brokellende het is beter dat je de aanhangers van de Hr Wilders NIET over een kam scheert:mvg:Sympatico

An (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:16

Beste meneer Bolkestein u zou

Beste meneer Bolkestein
u zou eens naar een bijeenkomst van de PVV moeten gaan en kijken wat er voor mensen op af komen...ondernemers, de gewone man, mensen uit beveiliging, politie, OVpersoneel, de gewone huisvrouw en moeder....hele gewone mensen...en niet de mensen die werkloos zijn en dochters hebben die drugs gebruiken en zonen die zijn weggelopen...u zou zich nog verbazen.
Overigens heeft u in het verleden uitlatingen gedaan die lijken op die van dhr Wilders nu. Ik stemde op u en de stemmen waren nog niet geteld of u verdween richting Brussel met medeneming van al uw mooie praatjes en beloftes.
Daarna heb ik nooit meer VVD gestemd en zal dat ook niet meer doen

Dengladstrijker (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:19

Bolkenstein

Die Bolkenstein is dementerend ,hij is zeker vergeten dat de VVD
hetzelfde voorstel had (samen met CDA en PvdA) in 2005.
Aso en tuigdorpen bestonden al in de jaren 60 ,niks nieuws dus .
Een interview met deze Bolkenstein heeft geen zin ,hij roept maar wat
vanaf de zijlijn ,deed Wiegel ook jaren lang .
Hij vroeg zeker ook geld ?

Rutger Kuiper (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:26

De oude Bolkestein is er nog steeds.

De oude heer Bolkestein is er nog steeds. En hij slaagt er nog altijd in iedereen over de rooie te krijgen met zijn recht toe recht aan denkbeelden waar zo weinig tegenin te brengen is. Ik ben zelf geen VVD stemmer, maar we houden Bolkestein er in, want we kunnen hem niet missen.

Bas (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:30

Neem Simonis en

Neem Simonis en Bolkestein
Twee mannen met kennis van zaken.
Zoals wippen en werken.

Staffier (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:32

Dhr Bolkestein zegt:

Dhr Bolkestein zegt: 'Nederland is gebouwd op vrijheid van godsdienst en dan kun je niet zeggen dat de koran verboden moet worden'. Vrijheid van godsdienst is echter aan een beperking onderhevig. In de grondwet staat: 'Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.' Dit houdt toch in dat als passages in de Koran niet in overeestemming zijn met de wet, het strafrechterlijk aangepakt kan worden? Waarom dat nog niet is gebeurd is me een volkomen raadsel. Mijn Kampf is in Nederland verboden, maar de foute passages in de Koran (of de Bijbel) niet. Wilders zei dus logischerwijs dat al die passages, die tegen de wet zijn, eruit gehaald zouden moeten worden.

Henk (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:36

Ik ben 68 jaar, hoog

Ik ben 68 jaar, hoog opgeleid, nog nooit een dag werkeloos geweest en heb een eigen aannemingsbedrijf gehad.
Twee dochters, waarvan er een onderwijzeres is en er een leiding geeft aan ca. 25 personen.
Voor de vrijheid van onze kinderen en vooral de kleinkinderen stemmen wij
allemaal PVV.
Je moet wel heel erg kortzichtig zijn als je het gevaar niet ziet.

tipo (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:39

@Padbuffel 17:04

Lubbers heeft gelijk, dat het Bruto Nationaal Product stijgt, als je de staatsschuld de pan uit laat rijzen en de belastingen eindeloos verhoogt.

Wilders heeft gelijk dat niemand daar beter van wordt, behalve Lubbers en zijn subsidiesponzen.

Boy (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 18:49

Bolkestein dementie syndroom

Stemde vroeger altijd op Bolkestein.Die man keek slim uit zijn ogen.Zo slim is hij dus toch niet.Sinds wanneer is hij zo'n linkse rakker geworden?Zie steeds meer rare linkse uitspatingen.Kinderen misbruiken voor een campagne tegen de PVV ?Bolkestein misschien last van een dementie syndroom.Wordt echt tijd dat deze man achter de geraniums verdwijnt.Ben al 25 jaar een hardwerkende middenstander met een dochter die niet rookt of drugs gebruikt ,en goed haar best doet op school.Helaas staat haar school in een stadswijk waar veel K..T. M..........jes wonen en haar uitmaken voor kanker hoer.

cisca1953 (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 19:03

De multiculturele samenleving

De multiculturele samenleving is een fata morgana van de linkse partijen. De ellende is rond de jaren 70 begonnen met de gezinshereniging en gezinsvorming van buitenlandse werknemers. De vakbonden vonden het prachtig, want dat leverde weer leden op. Inmiddels zijn wij, het gewone volk, de dupe. Door de immigratie van niet-westerse allochtonen die de Islam aanhangen hebben we er nog een extra probleem bij gekregen. Uit naam van vrijheid van godsdienst worden allerhande normen, waarden en gebruiken van onze Nederlandse samenleving geweld aangedaan. Er hebben zich in de grote steden hele wijken gevormd die bevolkt worden door één bevolkingsgroep. Inmiddels woon ik zo ongeveer in Oost-Europa! De voertaal in de supermarkt is een taal die ik niet versta, waarschijnlijk Pools of Roemeens. Een normale slager waar ik een karbonade kan kopen is met een lantaarntje te zoeken.
Ik voel me niet meer thuis in mijn eigen land en van sommige politici moet ik niet zeuren maar tolereren. Cohen zou zeggen: "Ga eens thee drinken met die mensen". Ik sta mijlenver van de cultuur en de gebruiken van die mensen af. Integreren doen ze nauwelijks. Oost-Europeanen verstaan me niet.
Geert Wilders legt de vinger op de zere plek en word daarvoor door de gevestigde (linkse) orde afgebrand en gedemoniseerd. Dit motiveert mij nog meer om op de PVV te stemmen. Iedere nuchtere Hollander van 50-Plus heeft de bui al lang zien hangen, maar de politici van de gevestigde orde staan stomverbaasd te kijken welk drama zich in Nederland aan het voltrekken is.
Ter info: mijn opleidingsniveau is HBO en ik heb geen dochters aan de drugs of weggelopen zoons.

Willem (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 19:05

PVV deugen voor de honden

PVV deugen voor de honden niet (volgens de elitaire politiek) alleen toen ze op PVDA CDA VVD stemden waren ze de sterke schouders van Nederland en wilde de elite maar wat graag 'hun' zieltje winnen.
Overigens Bolkestein!
Ik en mijn vrouw werken al vanaf onze examens, nog nooit van uitkering of subsidie geprofiteerd.Onze dochter zit op school. Onze zoons lopen normaal stage.
Allemaal zijn we goed opgeleid (en opgevoed) en we blijven op de PVV stemmen netzolang tot de Elitaire (babyboom)partijen radicaal geminimaliseerd zijn.

Theodoor (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 19:11

Nee, maar dat komt misschien

Nee, maar dat komt misschien omdat mijn kennissenkring vrij elitair is.

Daar zit'm het kneepje mijnheer Bolkestein, u leeft in een andere wereld.
Het overgrote gedeelte van de tweede kamer heeft vele jaren in een andere wereld geleefd en worden nu bruut wakker geschud door de PVV, en slaan nu hysterisch om zich heen.

Haring (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 19:26

@Job op 17 February, 2011 -

@Job op 17 February, 2011 - 11:34

Bolkestein beroept zich ook op Drees, is hij nu ook een socialist?

Haring (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 19:28

Bedanken jullie Wilders wel even voor de Tweet?

De Dagelijksestandaard mag Wilders wel even gaan bedanken voor die Tweet, want hij heeft de Dagelijksestandaard daarmee goed op de kaart gezet.

pitt330 (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 20:15

Bolkestein

Die Bolkestein wat zit hij er naast Wilders wordt al meer onthouden dan hij ooit.
Bovendien een PVV stemmer kan makkelijk een hoog iQ hebben en een goede
baan.
Onder de PVDA stemmers zitten ook veel kansarmen.
Maar het is toch allemaal mooier en leuker in de grote steden geworden ja voor een blinde zonder geleidehond.

Paardestaart (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 20:20

PVV-grauw..

Ik weet niet of hij onze Markies de Canteclaer al deze uberheblichkeit meent - het is natuurlijk mogelijk hij dat de woede van het plebs nog wat verder wil opstoken, opdat 'rechts' zo vast mogelijk in het zadel komt te zitten. Het is geen overbodige luxe als de coalitie zoveel mogelijk versterkt wordt door een duidelijke uitkomst. Het is zaak ook voor de VVD als hun mokkende linkervleugel en die van het CDA nogmaals de boodschap krijgen dat het tijd is om in te binden en op te houden met dreppend gemanipuleer achter de schermen.
Anders begrijp ik eigenlijk niet waar deze genante neerbuigendheid vandaan komt; dit proleterige dedain is in elk geval vanuit ’s mans eigen gezindheid nauwelijks te verklaren.
Het kan ook smetvrees zijn natuurlijk – je ziet regelmatig dat de conservatiever gezinde leden van de Grote Club er erg aan hechten zich het falderappes van het lijf te houden
Dan laten ze dus nog maar eens blijken dat ze niet geëncanailleerd willen worden met de grollen van de platte Wilders, ofschoon dat aan de helderheid van hun politieke boodschap, hun standvastigheid en hun beschaving toch alleen maar afbreuk doet.

Gesaiktis (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 20:24

Alzheimer of wat anders?

Bolkestein staat niet meer in de belangstelling in NL, hij moest het al altijd hebben van hoogdravende krachttermen zonder zelf ook maar iets gepresteerd te hebben in zijn carriere.
Of hij lijdt aan Alzheimer of heeft te veel geestverlagende middelen gebruikt.

J. Michielsen (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 20:39

Wat kinnesinne vermag!

Wat kinnesinne vermag!

Anonymous (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 20:43

interview Frits Bolkestein

Mijn dochter is DR. en mijn zoon DRS en ik stem PVV.
Dit wil ik even laten weten.

egslim (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 20:49

Otto von Bismarck, een van de

Otto von Bismarck, een van de grootste staatslieden uit de 19e eeuw, zei dat politiek de kunst van het mogelijke is.

Wilders is populist, geen staatsman. Hij doet uitspraken om aandacht te trekken, maar waarvan ieder weldenkend mens begrijpt dat hij ze onmogelijk waar kan maken. "AOW op 65 een breekpunt" en "kopvoddentax" zijn slechts twee voorbeelden.

Bolkestein provoceert natuurlijk, maar hij heeft waarschijnlijk wel gelijk dat angst en ontevredenheid de voornaamste drijfveren zijn voor mensen die op de PVV stemmen. Angst voor allochtonen in het algemeen.

drs. Nee (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 20:52

Hoe prijkt Gerard Driehuis

Hoe prijkt Gerard Driehuis dit op zijn linkse hobby-site...

"PVV kiezers zijn sneu: Ze zijn werkloos, hun dochter is aan de drugs, hun zoon is weggelopen."

http://welingelichtekringen.nl/11415-wilders-is-een-korstondige-komeet.html

Frankly (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 21:50

Mooi interview Bolkenstein

Mooi interview Bolkenstein doelt natuurlijk op de rancune van de PVV stemmer die het ligt allemaal aan de moslims en hun religie. Wilders komt ook niet met oplossingen . Als alternatieve Liberaal walg ik van uiterste stromingen in de politiek of ze nu links of rechts zijn. dat interview van Wilders in WN gisteravond was verschrikkelijk slecht om maar te zwijgen over de kritiekloze interviewer Eerdmans . kritiek is noch links of rechts maar Plato en PVV rijmt helemaal niet

Arie (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 21:51

Geweldig wat is Geert toch

Geweldig wat is Geert toch een strateeg.
Onderonsje met Bolkestein die op zijn beurt natuurlijk meespeelt.
Heel de PVV pissig gaan natuurlijk onmiddelijk de buurt af en vragen om volmachten (gelijk hebben ze).
Resultaat PVV wordt weer de grootste winnaar.
Hartelijk bedankt Bolkestein.
Dames en Heren stem op de PVV

tipo (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 22:33

@ egslim 19:49

Onzin, alle hoogopgeleide allochtonen met werk, waarvan de dochter niet aan de drugs is en de zoon niet is weggelopen stemmen massaal op de PVV. De PVV is dol op zulke allochtonen.

Anonymous (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 22:49

Zij die overal achteraan staan?? noemde ze vroeger arbeiders

Bolkestein provoceert uiteraard, en hij heeft waarschijnlijk ook gelijk dat angst en ontevredenheid de voornaamste drijfveren zijn, voor mensen die tegen de PVV zijn. Ontevreden door het aanstaande verlies van privileges en terugkeer op de werkvloer.Angst voor rechts in het algemeen.
.

M.JOHANNA.H (niet gecontroleerd) op 17 februari, 2011 - 22:54

ZOU MENEER TEGEN HEM MOETEN

ZOU MENEER TEGEN HEM MOETEN ZEGGEN MAAR IK VIND HET EEN GROOT SCHANDAAL DAT HIJ ZOVEEL MENSEN IN NEDERLAND BELEDIGD.iK WIL DAT HIJ NU GAAT BEWIJZEN DAT MIJN MAN WERKELOOS IS EN MIJN KINDEREN AAN DE DRUGS ALS DIT NIET WAAR IS WIL IK EEN FLINKE SCHADE VERGOEDING EEN GENOEGDOENING VOOR ALLE JAREN DAT WIJ WERKEN EN DAT IK VELE KINDEREN OPGEVOEDHEB EN GOED WERKENDE JONGERE ZIJN GEWORDEN.EN WERKEN VOOR DIE DIKKE KOPPEN DIE ALTIJD EEN UITGESPROKEN ROT MENING HEBBEN OVER GEWOON JAN MET DE PET .BOLKENSTIJN IK VRAAG 1 EURO PER DAG PER PERSOON BINNEN MIJN FAMILIE DIE WERKEN ALS SCHADE VERGOEDING VOOR DE GROTE BELEDEGING TEN OPZICHTEN VAN MIJ EN MIJN FAMILIE .