Met Marine Le Pen wordt alles anders

Geplaatst door Joost Niemoller op 2 juni, 2011 - 17:42 in Frontpage

Ze weet zeker dat de euro al gevallen is voor zij president wordt van Frankrijk, volgend jaar. Marine Le Pen zal dan met eigen handen de EU afbreken. Het motto waarmee ze de verkiezingen ingaat, zal zeer vele Fransen, en met name de Franse arbeidersklasse aanspreken: Maak Frankrijk weer zelfstandig. En sluit de grenzen voor de immigratie van de kansarmen. Het is een simpel verhaal, waar ze mee komt, maar de uitvoering ervan zal als een mokerslag het Europese huis der elite verbrijzelen. Want als Frankrijk uit de EU stapt, dan is Brussel kansloos.

Maar wil ze dat ook? Marine Le Pen heeft een slim antwoord op die vraag. Niet als... en dan komt ze met een enorme opsommig die er op neer komt dat de politieke macht van Europa totaal vergruizelt.

De opkomst van Marine Le Pen is zonder twijfel de meest spectaculaire gebeurtenis in de recente politieke geschiedenis van Europa. Anders dan Geert Wilders verspilt ze haar tijd niet aan eindeloos gedelibereer over de ins en outs van de islam. Een politicus die zich in de mainstream wil begeven, doet namelijk niet aan theologische discussies. Wat er allemaal precies in de koran staat? Het zal haar een rotzorg zijn, en gelijk heeft ze. Het enige wat Marine Le Pen interesseert is hoe moslims zich gedragen in haar land. Bidden ze in de straten van Parijs? Kappen daarmee! Willen ze de sharia invoeren in haar land? Jamais! Minaretten op de moskeeën? Zo min mogelijk! Marine Le Pen wil, zegt ze, alle moslims voor zich winnen die de islam niet willen opdringen aan het openbare leven van Frankrijk. En wie de tekst van een antiek godsdienstboek persé letterlijk wil nemen, die gaat die hobby maar elders uitoefenen. Dat laatste zegt ze overigens niet letterlijk, maar het komt er praktisch wel op neer. In haar Frankrijk is geen plaats voor fundamentalisme. En op die aanhoudende aantijgingen over de nazi invloeden binnen haar partij heeft ze ook een sprekend antwoord: Belangrijke mannen uit het Franse verzet zitten in haar partij. Op enig antisemitisme is ze ook al niet te betrappen.

Terecht dan ook dat Maurice de Hond over Marine Le Pen zegt:

 

Eigenlijk verenigt zij in zich de sterke kanten van de electorale uitstraling van Rutte en Wilders.

 

Het is bovendien het Franse kiessysteem dat maakt dat Marine Le Pen een grote kans maakt om president van Frankrijk te worden. In de voorronde zal het vooral gaan om drie kandidaten: Sarkozy, Le Pen en de socialistische kandidaat. Om enigszins kans te maken in die strijd zal de leiding van de socialistische partij een kandidaat naar voren willen schuiven die zo rechts mogelijk is. Maar juist door de polarisatie die de opkomst van de (ontstellend mediagenieke, zeer debat-vaardige) Marine Le Pen met zich mee zal brengen, zit het er dik in dat de leden van de socialistische partij juist met een ferm klinkende, linksige kandidaat naar voren zullen komen, net zoals in Nederland Wouter Bos plaatsmaakte voor Job Cohen. In die voorverkiezingen zal Sarkozy geen schijn van kans maken tegenover Marine Le Pen. Daar wijzen alle peilingen nu al op. Dan zal een uitgesproken linkse Europa minded, pro-immigratie kandidaat van de socialisten vervolgens de strijd aan moeten gaan met Marine Le Pen, een vrouw (electoraal ook heel belangrijk) die niet meer de nazizweem van haar vader om zich heen heeft hangen, die geen rabiate moslimhater is, maar die de punten naar voren zal schuiven waar het voor de meerderheid van de Fransen om zal draaien: Verlos ons van de EU en de euro, en maak een einde aan de massa immigratie. Daarbij zal Marine Le Pen de wind in de zeilen hebben door de voortwoekerende eurocrisis in Griekenland, Portugal, Ierland en Spanje. En de aanhoudende dreiging van de massamigratie uit de op drift geraakte arabische wereld doet de rest. De rechtse Sarkozy stemmers zullen in deze situatie en masse kiezen voor Marine Le Pen. Haar eigen arbeidersaanhang doet de rest. De socialistische kandidaat zal weggevaagd worden.

Tenzij Marine Le Pen voortijdig vermoord wordt natuurlijk. Ook niet ondenkbeeldig. Er staan enorme belangen op het spel. Wat Marine Le Pen teweeg wil brengen in de Franse en Europese machtsstructuren, is niets minder dan een revolutie. Frankrijk terug aan de Fransen. En naar haar eigen zeggen stelt haar beveiliging niet veel voor. Ze heeft slechts één lijfwacht. Dat doet angstig sterk denken, ja zelfs letterlijk, aan de toestand met Pim Fortuyn.

Hier het spannende interview dat Sven Kockelman gisteren met haar had in Oog in oog

 

 

Reacties

Henk op 2 juni, 2011 - 17:52

Le Pen

Geweldig interview. Die Sven Kockelman is een aanfluiting. Nauwelijks serieus journalist te noemen. Maar Le Pen maakte gehakt van zijn suggestieve vraagstelling. Zelf zie ik nog niet gebeuren dat Le Pen de president van Frankrijk wordt, maar zij lijkt wel de juiste vrouw op het juiste moment. Europa gaat onrustige tijden tegemoet.  

Zakk op 2 juni, 2011 - 18:07

Marine Le Pen is economisch

Marine Le Pen is economisch een erg linkse, protectionistische anti-globalist. Is dat echt wat Frankrijk nodig heeft?

Gielah op 2 juni, 2011 - 18:11

Lijkt me wel.

Reken maar van yes... en Nederland heeft ook zo iemand nodig.

Hugo op 2 juni, 2011 - 18:12

Natuurlijk is Marine Le Penn

Natuurlijk is Marine Le Penn milder in haar uitlatingen aangaande de islam. Frankrijk heeft namelijk al 100 jaar een echte scheiding tussen kerk en staat.

Geen hoofddoekjes in openbare gebouwen en scholen, burkaverbod. Geen ambtenaren met hoofddoek. Daarnaast is het onmogelijk om moskeeen te laten financieren door organisaties uit islamitische landen.

Daar kunnen we in Nederland slechts van dromen.

Wilders heeft hier nog een lange weg te gaan.

Zakk op 2 juni, 2011 - 18:13
DSV op 2 juni, 2011 - 18:14

Zakk

Inderdaad. Dat staat me ook niet aan. Net zo min als de beerput waaruit zij voortkomt.

Obomov op 2 juni, 2011 - 18:21

Allez Marine Le Pen!

De eerste twee vragen van de interviewer: " Bent u wel voldoende extreem-rechts?" en " Bant u een racist?" Nou, dan weet je het wel weer. Het negatieve profiling is direct in gang gezet. Ik heb het vraaggesprek meteen afgezet. Verder is mevrouw Le Pen economisch protectionistisch, wat onverstandig is, maar het is haar vergeven omdat ze meer ingrijpende problemen eerst wil aanpakken. 

Doc_P op 2 juni, 2011 - 18:53

eerst zien, dan geloven

En 'eerst zien, dan geloven' op meerdere fronten. Ze mag dan een enorme verademing zijn t.o.v. haar vader, maar er zitten nog massa's figuren in die partij die uit hetzelfde stinkende antisemitische gat zijn gekropen. Tenzij ik de grote zuivering gemist heb, moet die nog komen.
In de eerste plaats omdat je dat schorem niet aan de macht wilt hebben, en ten tweede omdat Frankrijk besturen meer dan een persoon vereist. Frankrijk heeft machtige instituties die zich niet zonder vele bondgenoten op allerlei niveaus laten temmen, een lange mars door de instituties is nodig voordat ze ook maar iets gedaan krijgt. Zelfs De Gaulle kon uiteindelijk niet alleenheerser van Frankrijk zijn, en mw Le Pen komt  niet eens in de buurt van dat niveau.

Ook is het nog maar de vraag of ze uberhaupt verkozen zal worden. Een tweede ronde tussen Le Pen en Hollande (of welke kandidaat de PS ook uitbraakt) is het schrikbeeld voor rechts, ik sluit niet uit dat men met dichtgeknepen neus toch in de eerste ronde op Sarko stemt. Zelfs een uitschakeling van de socialist is niet uit te sluiten, zo ver ligt het nu ook niet uit elkaar en er is nog bij een jaar campagne te gaan.

En al komt ze aan de macht, met partijgenoten die zuiver op de graat zijn, wat gaat ze dan met de macht doen? Juist het feit dat ze niet a la Wilders een analyse van de islam heeft gemaakt, maakt haar kwestbaar - niet voor publicitaire aanvallen zoals Wilders die krijgt, maar dat ze, wegens gebrek aan fundament, overboord gaat zodra ze beleid moet maken. Van de EU zal ze makkelijker consessies loskrijgen als vertegenwoordiger van een groot land, maar 10 tegen 1 dat ze niet is opgewassen tegen de EU veteranen en uiteindelijk genoegen zal nemen met een zooi leuke douceurtjes voor franse bedrijven en boeren. Misschien zit ik er naast en heeft ze toch wat Thatcher DNA, maar ik ben nog nooit een Franse politicus tegengekomen die, als puntje bij paaltje kwam, de EU niet heel erg leuk vond als hij er maar de baas mag spelen.

nick op 2 juni, 2011 - 19:01

Geweldig interview, onder de

Geweldig interview, onder de indruk van haar uitstraling. Ze maakt, denk ik,  beslist een kans...

Wilders en Le Penn moesten eens een onderonsje hebben, lijkt me niet verkeerd.

Europa moet de krachten bundelen :) tegen Europa....

Zakk op 2 juni, 2011 - 19:15

@Obomov: Zij is de kandidaat

@Obomov:

Zij is de kandidaat van het Front National. Vind je die vragen dan heel gek?

Pascal op 2 juni, 2011 - 19:15

Sterke analyse

Sterke analyse van Niemoller. Ik had het zo nog niet bekeken, maar de vermoedelijke verkiezingsuitslag klinkt uiterst plausibel. Tenzij we het euro-optimistische D66-rechts van Rutte/Sarkozy krijgen tegen Le Pen natuurlijk.

Ik zou het geweldig vinden als iemand met de bagage en uitstraling van Le Pen gedecideerd aan de slag gaat met een grondige ontmanteling van de EU.

Mies op 2 juni, 2011 - 19:33

Sterk artikel, totdat ik weer

Sterk artikel, totdat ik weer de naam tegenkwam van Mau....

Mies.

Theo Prinse op 2 juni, 2011 - 19:51

Marine Le Pen

Gezien de onvermijdelijke ontwikkelingen in de wereld, Grieks en Portugees faillisement, dan de ineenstorting van de Euro, dan gevolglijk het Euro parlement maar ook het almaar groeiende verzet tegen de islamizering van Europa enz. wordt het noodzakelijk om de strategie uit te denken hoe Marine Le Pen de steun kan verwerven van de verloren partijen voor de tweede ronde in de presidentsverkiezing tegen Sarkozy. 

De socialisten moeten dan kiezen tussen Marine Le Pen en Sarkozy

Sarkozy is tegen die tijd gedwongen tot een rechtsere positionering dan nu.

De socialisten zijn electoraal weg i.v.m Strauss-Kahn. Marine zei in het interview dat Sarkozy daar het meest van heeft geprofiteerd hoewel hij Christin Lagarde waarschijnlijk kwijt is.. 

Jan op 2 juni, 2011 - 20:29

wishfull thinking

Beetje wishfull thinking van Joost. Volgens de laatste peilingen (vorige week), haalt Le Pen niet de 2e ronde. zie http://www.bva.fr/administration/data/sondage/sondage_fiche/1004/fichier_intention_de_vote_bva-orange-presse_regionale-rtlbc4c9.pdf

Mocht ze toch nog er in slagen Szarkozy te verslaan, ligt een nederlaag tegen de socialisten voor de hand. Ongeveer 60 procent van de Fransen kiest voor links momenteel.

Mies op 2 juni, 2011 - 20:46

@ Jan Is dit volgens een

@ Jan

Is dit volgens een peiling van Mauri....Mauh.......Mau...

Het lukt me gewoonweg niet.

Niet.

DSV op 2 juni, 2011 - 22:08

Doc_P

Eens. Hoe iemand Le Pen met Wilders wil vergelijken is me een raadsel. De kans dat Wilders met haar zou willen samenwerken schat ik vele malen lager in dan de kans dat hij met Dewinter wil samenwerken.

Obomov op 2 juni, 2011 - 22:36

@Zakk

Zelfs wanneer deze interviewer linkse politici zou vragen wat hen aantrekt in publieke slavernij, massamoord en anti-semitisme, wat bewezen gevolgen van het socialisme zijn, zelfs dan is de suggestie dat zogenaamde extreem-rechtse groeperingen racistisch zijn misplaatst. - dit omdat deze bewegingen over het algemeen sterk etatistische voorkeuren hebben en daarmee weinig liberaal en weinig rechts zijn en eerder ter linkerzijde van het politieke spectrum geplaatst dienen te worden.  Zie het nationaal-socialisme, communisme en ook het fascisme, wat eveneens een sterk etatistische beweging is en hun bijbehorende buitenlanderhaat gaat daarmee volledig voor rekening van politiek links. 

De interviewer zit dus strak in de marxistische propaganda dwangbuis die al decennia tracht de misdrijven van links in de schoenen van liberalen te schuiven. De man is geen verslaggever maar een politieke activist. Tot overmaat van ramp doet hij dit op kosten van niet-links, omdat er geen weldenkend mens is die vrijwillig zijn beurs trekt voor een dergelijke charlatan. 

Zakk op 2 juni, 2011 - 22:52

@Obomov: Ben je bekend met

@Obomov:

Ben je bekend met het Front National? De vraag of ze racistisch is komt natuurlijk niet voort uit een gedachte bij de interviewer dat mevrouw extreem-rechts zou zijn, maar uit het feit dat haar partij een enorme geschiedenis van racisme kent.

Probeer je hier nu trouwens mevrouw Le Pen een liberaal te noemen?

Paul op 2 juni, 2011 - 23:20

@Zakk op 2 juni, 2011 - 19:15

Zakk op 2 juni, 2011 - 19:15 Zakk op 2 juni, 2011 - 19:15 Z Zakk op 2 juni, 2011 - 19:15akk op 2 juni, 2011 - 19:15

@Obomov:


Zij is de kandidaat van het Front National. Vind je die vragen dan heel gek?
____


Hij is journalist. Vind je die vragen dan heel gek?
.
Kockelmann, ex vara, is ‘n typische als zogenaamd neutrale journalist gecamoufleerde linkse activist die onbedoeld een podium voor Marine Le Pen beschikbaar stelt.

Obomov op 2 juni, 2011 - 23:40

@Zakk

"Probeer je hier nu trouwens mevrouw Le Pen een liberaal te noemen?"

Neen, want dat is ze niet. Ik refereer aan de propagandistische suggestie: extreem-rechts = extreem-liberaal = racistisch, waarmee gematigd liberaal al gauw een beetje racistisch wordt. Zoals je zelf al aangeeft, mevrouw Le Pen is niet liberaal en daarmee niet rechts en al helemaal niet extreem-rechts. Dergelijke kwalificaties zijn eerder van toepassing op vrije markt anarchisten zoals ik. De journalist probeert dus mevrouw Le Pen middels suggestieve vragen in een onfrisse hoek te duwen. Demoniseren noemen we dat geloof ik. 

Maar even wat anders. Kun je racisme voor me definieren? 

Doc_P op 2 juni, 2011 - 23:51

@DSV

ik vrees dat de hoop dat eindelijk iemand eens goed de EU gaat aanpakken bij velen hier de blik vertroebeld. Hoe wenselijk, ja zelfs noodzakelijk het ook is om de EU-superstaat te ontmantelen, het maakt niet iedereen die dat als argument inzet in de verkiezingstrijd gelijk een politicus waarvan je met ziel en zaligheid hoopt dat ze winnen.

Daar komt nog bij dat pleiten voor minder EU nog niet hetzelfde is als daadwerkelijk zorgen voor minder EU, en ondertussen krijgen we wel alle problemen van het FN erbij. Het is niet uitgesloten dat marine erin slaagt het FN om te vormen, en daarna Frankrijk (hopelijk ten goede, ze is behoorlijk links) en dan de EU - maar zeker is het allerminst. Op een rot fundament is het moeilijk bouwen. En in de huidige situatie zijn er gewoon teveel problemen (m.n. haar partijgenoten) om de noodzakelijke veranderingen voor de volgende presidentsverkiezingen door te voeren.

Helaas schijnt men dat allemaal maar te negeren.

Zakk op 3 juni, 2011 - 00:39

@Paul: Nee, ik vind die

@Paul:

Nee, ik vind die vragen niet zo heel gek. Vooral die vraag of ze racistisch is lijkt me compleet logisch.

@Obomov:

Als mede vrije markt anarchist snap ik nu al helemaal niet meer waarom je het volgende zei: "Verder is mevrouw Le Pen economisch protectionistisch, wat onverstandig is, maar het is haar vergeven omdat ze meer ingrijpende problemen eerst wil aanpakken. "

Welke ingrijpende problemen moet deze politica precies gaan aanpakken?

Verder ben ik hier niet bepaald om Kockelmans te verdedigen, maar de suggestie extreem-rechts = extreem liberaal heb ik nog niet echt gezien. Maar ik heb dan ook het niet het hele interview gezien.

Racisme zou ik ongeveer willen definieren als het geloven in onbewezen verschillen tussen verschillende "rassen" (groepen op basis van uiterlijke en andere genetische kenmerken) van mensen.

trias politica op 3 juni, 2011 - 02:55

marine le pen

Ik heb het interview zojuist bekeken.

Ik moet zeggen Marine le Pen komt sympathiek over, stukken sympathieker dan die eikel die haar interviewt in elk geval. Maar zij is ook een politica. Haar uitspraken over de inkomsten van Frankrijk uit de EU kloppen niet en ze overruled haar opponent, die duidelijk niet meer wist, dan wat er op een papiertje stond en dacht: daar ga ik geen buil aan vallen.

Ik hoop dat Le Pen de plaats gaat innemen van 'le petit Napoleon', al was het maar om de macht van de technocraten van BXL te verminderen. Verder blijven Fransen, Fransen. C' est ca.

Tim Engelbart op 3 juni, 2011 - 08:12

De conclusie is even hard als

De conclusie is even hard als - helaas - realistisch. In Nederland hebben we een Fortuyn-revolte achter de rug en waren we inmiddels aan rechtse kanonnen gewend toen Wilders ten tonele verscheen.

Frankrijk, echter, niet. Of Marine le Pen van Nicolas Sarkozy weet te winnen, moeten we nog maar zien. Wilders stond ook voor aanvang van de verkiezingen van 2010 op de hoogste plek, maar werd uiteindelijk overtuigend ingehaald door Rutte. Het hoeft dus niet, maar het zou zeker kunnen dat Le Pen hoge ogen gaat gooien voor het presidentschap.

Job op 3 juni, 2011 - 10:19

Je suis beaucoup moins radicale que Wilders

« Wilders est dans un combat contre la religion. Pour lui, l’islam est incompatible avec la démocratie, mais je ne le crois pas. Je crois que la charia est incompatible, pas l’islam. Je crois qu’une immense majorité de musulmans sont favorables à la démocratie. »

Et elle ajoute : « Je suis beaucoup moins radicale que Wilders  » Et puis, cette phrase stupéfiante, qui dénote d’une totale inculture quant à la réalité de ce qu’est l’islam : « Je ne crois pas que l’islam soit incompatible avec la démocratie. »

http://ndpherault.hautetfort.com/archive/2011/05/20/les-recents-propos-de-marine-le-pen.html

Raaf op 3 juni, 2011 - 11:06

Zoals ik gisteren voor de BBQ

Zoals ik gisteren voor de BBQ frenzy schreef: wint Marine Le Pen dan is de EU 'kaput'.

Overigens ben ik tegen knevels maar zou iemand een knevel in de muil van die onbeschaamde policor dwerg Kokkelman willen duwen ?

RR Kampen op 3 juni, 2011 - 11:23

Zakk 18:07,

Nee. In deze tijd, waarin feiten taboe zijn en logica giftig is, krijgt Frankrijk dus, derhalve, daarom: Le Pen.

Henk op 3 juni, 2011 - 11:27

Clichémannetje

Daar heb je hem weer met zijn "logica is giftig, feiten zijn taboe". Valt nog mee dat ie niet daar deze link heeft verwezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Liever_Turks_dan_Paaps en de Shoa heeft hij er ook nog niet bijgehaald, maar dat is nog een kwestie van tijd. Wat een clichémannetje.

RR Kampen op 3 juni, 2011 - 11:29

Henk 11:27,

Geen argumentjes? Dan maar weer schelden hè :D

Raaf op 3 juni, 2011 - 12:55

Marine le Pen is momenteel de

Marine le Pen is momenteel de enige geloofwaardige 'populist' (mon dieu wat pareerde ze de vileine aanvallen van mentale kabouter Sven toch parmantig) die kans maakt om de grootste te worden. Marine is ook nog eens een echte patriot die -net als Margareth Thatcher- weigert de eigen landgenoten te zien als horigen. Ergo: dit wordt het einde van de EU. Ik hoop wel dat ze betere bescherming krijgt dan 1 luttele body guard want Marine le Pen is momenteel de meest gevaarlijke opponent voor de Eurofiele Kaste.

Zakk op 3 juni, 2011 - 13:37

Ik vind het erg opvallend dat

Ik vind het erg opvallend dat deze economische socialist hier zo veel aanhang vindt, eigenlijk onbegrijpelijk als je weet dat deze blog "conservatief" zou horen te zijn.

Gielah op 3 juni, 2011 - 14:19

Zak.

Ach, Zakk, als ik wist dat ik volgens u ( wie bent u eigenlijk....?) ' conservatief'  behóór te zijn.... dan had ik mijn instemming met de woorden van mevrouw Marine le Pen wellicht wel binnengehouden... gehoorzaam als ik ben.

Jammer dat het u négatief opvalt, dat wij hier soms gewoon onze mening geven, zonder ons eerst af te vragen of wij wel geheel conform datgene, wat volmaakt onbekenden van ons zouden kunnen verwachten, onze reacties geven.

Men vergeet nog weleens dat in dit land ( waar, zoals de heer Jan Campert eertijds dichtte, ' eenmaal de vrijheid werd geëerd...' ) nu een generatie om ons heen opgroeit... ja... soms zelfs al ruimschoots volwassen geworden IS,

die zo slecht tegen het verschijnsel ' vrijheid'  kan.

Neemt u het mij en ons maar niet kwalijk, dat wij ons even niet binnen de door ú verwachte kaders en hokjes gehouden hebben.

Wie in de oorlog geboren is, heeft nu eenmaal weleens moeite met de afkeer en onwennigheid, die jongeren ten opzichte van vrijheid en de vrije meningsuiting hebben.

Zodra iemand VRIJ is en handelt .. of voor vrijheid ópkomt....

( bijvoorbeeld de heer Geert Wilders... die in dat opzicht merkwaardig rijp is voor zijn relatief jonge leeftijd),       wordt uw generatie.....

( ik neem maar even aan dat u zeventig min bent..)

nu eenmaal nerveus en/of agressief.

   

RR Kampen op 3 juni, 2011 - 14:28

Gielah 14:19,

Als de vrijheid die Wilders tentoonspreidt uw ideaal is, dan zal het u wel buitengewoon vleien dat ik u als racistische en stiekum virulent antisemitische aanhanger van de pedofiele ideologie kenschets - en bovendien helemaal niks anders te zeggen heb! Uiteraard ga ik absoluut niet met u in debat, mocht u dat willen. Ik debatteer niet met aanhangers van een pedofiele ideologie, vandaar. Wanneer worden al die gebouwen met het executiewerktuig erop nou eens uit het zich gehaald? Enz :)

Zakk op 3 juni, 2011 - 14:56

@Gielah: Ik hoop dat u

@Gielah:

Ik hoop dat u normaliter meer nauwkeurig leest dan nu. Nergens heb ik gezegd dat iedereen hier (in dit geval economisch) conservatief zou moeten zijn. Maar als de lezers van de volkskrant morgen ineens een stemadvies op Wilders uitbrengen moet ik toch ook even fronsen, omdat zoiets ook niet zou passen bij dat medium.

Verder kan ik u vertellen dat ik libertarier ben en u mij dus niet de les hoeft te lezen over vrijheid. Dat past u sowieso niet als de heer Wilders als eerste bij u opkomt als u denkt aan mensen die voor vrijheid zijn.

peter33 op 3 juni, 2011 - 17:13

RR Kampen 11:29

Uit welk deel van het comment van Henk kan ik opmaken dat er sprake is van schelden?

Gielah op 3 juni, 2011 - 17:59

Dat moet u snappen, Peter33!

Op middelbare scholen weten kinderen tegenwoordig ook niet meer wat ' schelden'  is.

Iedere lichte kritiek of ironie heet daar al gauw ' schelden'.

Men bedoelt daar doorgaans mee, dat men zelf de godganse dag anderen mag hinderen, maar dat enig tegenspel bittere woede opwekt.

Dát was de afspraak niet!

Het katten en zuigen en  honen en sneren, de ad hominems en het hooghartig sarcasme behoorde slechts van één kant te komen ( wat ZIJN de mensen toch hardleers...)!

Obomov op 3 juni, 2011 - 18:26

@Zakk

Er zijn nogal wat mensen hier, waaronder ik, die van mening zijn dat de EU het mateloos impopulaire middel der massa-immigratie gebruikt om de nationale en regionale saamhorigheid te breken. Voor een Europese staat moeten de inwoners zich immers Europeaan voelen. Ik verwijs hierbij naar een ronkende speech van van Rompuy in november te London waar hij onomwonden zei dat de natie-staat haar tijd gehad heeft. Daarnaast lopen er bij de EU nog een aantal culturele marxisten rond die hopen dat de nieuwe Europeanen, itt de arbeidersklasse, wél willen strijden voor de socialistische revolutie om het kapitalisme naar de analen van de geschiedenis te verwijzen. Dit EU probleem schat ik hoger in dan economisch protectionisme. 

Een libertarier hoef ik verder niet uit te leggen dat discriminatie een elementair mensenrecht is en dat discriminatie vanwege een ander kleurtje of ras daar geen uitzondering op vormt. Wanneer het onterecht is, snijd je enkel jezelf in de vingers. Overigens zijn er wel degelijk bewezen verschillen tussen rassen;  bv in intelligentie waarbij Oost-Aziaten er over het algemeen het beste uitspringen, Afrikanen wat minder. 

De taktiek van Kockelmans is om alles wat slecht is met rechts te associeren. Als extreem rechts intens slecht is, hoe kan gematigd rechts dan fantastisch zijn? 

peter33 op 3 juni, 2011 - 19:03
RR Kampen op 3 juni, 2011 - 19:15

peter33 17:13,

titel plus context van de post plus slotphrasering. Calling names. Geen argumentjes. Het Simplistisch Verbond was beter.

Mijn dank voor de verplichte literatuur om 19:03 :)

peter33 op 3 juni, 2011 - 19:26

RR Kampen

Geen dank voor de literatuur.

Schelden?

Zakk op 3 juni, 2011 - 23:34

@Obomov: Ik ben absoluut geen

@Obomov:

Ik ben absoluut geen voorstander van de EU, maar jouw verhaal klinkt mij erg conspiracy-theory achtig in de oren en daar ben ik niet zo van. Als Le Pen nou een politicus zou zijn die uit de EU zou willen stappen en tegelijkertijd vrijhandel zou promoten dan kan ik me daar prima in vinden, maar ik vrees dat zij juist een veel protectionischer beleid zal voeren dan nu. Eerlijk gezegd schat ik Le Pen hoger in op de socialistenmeter dan het instituut EU.

Ik vind inderdaad dat discriminatie en racisme gewoon toegestaan zouden moeten zijn, maar dat betekent niet dat a) de staat racistisch zou mogen zijn (als er al een staat zou moeten zijn vind ik dat die zo neutraal mogelijk moet blijven) of b) dat ik racisme moreel goedkeur. Dat er bewezen verschillen tussen "rassen" bestaan weet ik, vandaar ook dat ik alleen het geloof in onbewezen verschillen tot racisme benoem.

Obomov op 4 juni, 2011 - 12:12

Samenzwering?

Het conspiracy-argument hoor ik vaker en in grootschalige samenzweringen geloof ik eigenlijk evenmin. Dat neemt niet weg dat er beleid geformuleerd wordt in de EU en dat diezelfde EU, in tegenstelling tot nationale overheden, wel over een lange termijn doelstelling lijkt te beschikken. Zie ook de ontwikkeling van EGKS naar de huidige EU: dat is uiteraard niet vanzelf gegaan, daar is wel degelijk aan gemanaged met een langere termijn doel in gedachten. Het lijkt me niet onredelijk te veronderstellen dat die ontwikkeling nog niet ten einde is. Het lijkt me evenzeer juist dat het Europese project, wat in eerste instantie een liberale aangelegenheid was met als doel meer vrijhandel binnen Europa te bewerkstelligen, dat dit project is overgenomen door politici met een meer etatistische inslag die vooral een politieke unie nastreven: denk hierbij aan 'voormalige' marxisten als Barroso en Ashton, maar ook politici als van Rompuy en Maxime Verhagen die van de EU (mogelijk op termijn uitgebreid met de landen rondom de Middellandse Zee: olie en gas!) een politiek machtsblok willen maken om samen met de USA en China de lakens uit te delen. Ook het fenomeen der euro moet in dit licht gezien worden evenals de vasthoudendheid waarmee volstrekt failliete landen niet uit de Unie gesmeten worden maar als middel gebruikt worden om meer controle naar Brussel over te hevelen. Trichet heeft al gezegd dat de enige oplossing een Europees ministerie van Financien is: niet om andere landen te dicteren waar ze wel en niet geld aan mogen uitgeven, neen, slechts als supervisor met een corrigerend mandaat. Naast de monetaire onderwerping van de individuele lidstaten zijn de nationale en regionale sentimenten een ander belangrijk obstakel voor die politieke eenwording. Dit dient ontwricht te worden middels massa-immigratie.

Is dit een samenzwering of een buitenproportioneel politiek machtsspel ?

Raaf op 4 juni, 2011 - 12:36

Mevrouw of meneer Zak

Mevrouw of meneer Zak schreef: "k vind het erg opvallend dat deze economische socialist hier zo veel aanhang vindt, eigenlijk onbegrijpelijk als je weet dat deze blog "conservatief" zou horen te zijn"

Wat Zakk kennelijk niet beseft is dat de strijd eerst sociaal-cultureel uitgevochten moet worden. Vrijheid, Vrijheid van Meningsuiting, de Vrije Westerse Waarden, identiteit zijn belangrijker voor de toekomst van de komende generaties dan een tijdelijke dip van de economie. Wat heb je aan centjes wanneer je gemuilkorfd wordt en aan de leiband loopt van de islam en Europa ? 

Raaf op 4 juni, 2011 - 12:52

De naargeestige dwergvorm

De naargeestige dwergvorm Sven, onze Pavlov-kleuter die spontaan gaat kwijlen wanneer hij het belletje 'rechts' hoort is ook niet onopgemerkt gebleven op andere sites.

Ondanks de Pavlov tweevoeter vond ik het interview wel fascinerend. Marine kwam zeer sterk over en sloeg (op bijzonder charmante wijze) ons briesend Svennetje meerdere malen knockout.

Mohammed Ali versus wangkauwer Frits Barend.

http://www.geennieuws.com/2011/06/marine-le-pen-welkom/

peter33 op 4 juni, 2011 - 19:48
Raaf op 4 juni, 2011 - 19:55

Peter Wat ik me nog kan

Peter

Wat ik me nog kan herinnen (ik kan nu effe geen geluid horen aangezien mijn box kapot is gebeten door een pitbull (yeah kameraden hè ?) is dat Fortuyn -zeker de tweede keer dat hij zijn opwachting maakte- finaal werd afgemaakt door Kauwwang. Inquisitie par excellence. En nadien maar snotteren toen de Goddelijke Kale werd afgemaakt door zo'n lieve linkse schat. Akelig is dat men tot op de dag van vandaag blijft volhouden dat de moord is gepleegd vanwege het dierenactivisme.

Tijdens de rechtszaak in maart en april 2003 bekende Van der Graaf de aanslag op Pim Fortuyn. Hij gaf als motief dat hij in Fortuyn een groeiend gevaar voor de samenleving zag, met name voor kwetsbare groepen zoals asielzoekers, moslims en mensen met een WAO-uitkering, aldus de verklaring van het Openbaar Ministerie

Het OM:

Het ging daarbij voor de verdachte om de combinatie van de algemene stigmatiserende politieke denkbeelden van Fortuyn, de polariserende wijze waarop Fortuyn die voor het voetlicht bracht en de grote politieke macht die Fortuyn dreigde te krijgen. Hij zag voor zichzelf geen andere mogelijkheid om dat gevaar te stoppen dan door Fortuyn om het leven te brengen.

 

Zelf verklaarde Volkert van der Graaf, blijkens het uiteindelijk vonnis waarin hij werd schuldig bevonden aan moord:

Ik erken dat ik op 6 mei 2002 te Hilversum [slachtoffer] heb doodgeschoten. (...). Ik zag [slachtoffer] als een gevaar voor de samenleving. Ik zag voor mijzelf geen andere mogelijkheid dan wat ik heb gedaan. (...)