Noodkreet Nederlandse vrouw in Libië

Geplaatst door Joost Niemoller op 24 februari, 2011 - 14:15 in Frontpage

Een Nederlandse vrouw, Juliette Kouwe-van der Luer, zit nog steeds vast in Libië. Ze wil haar dieren meenemen, en daarom weigert de Nederlandse overheid haar te helpen bij de evacuatie. Haar zus in Nederland, Petra, maakt zich grote zorgen, en zoekt daarom nu de publiciteit. Juliette gaat proberen om op eigen kracht, per auto, de Tunesische grens over te steken. Een noodkreet uit Libië. (Op de foto: Juliette.)

22 februari 2011

Mijn zwager en mijn zus zijn in Tripoli en konden niet mee met de vorige evacuatie omdat ze hun huisdieren moesten achterlaten. Deze evacuatie bleek later afgelast. Ze hebben 16 katten en 2 honden. Het grootste deel hadden ze al bij vertrek uit Nederland, toen mijn zwager bij Wintershall ging werken (een Duits oliebedrijf, red.). Een paar katten heeft mijn zus uit erbarmelijke omstandigheden gered. Zij hebben geen kinderen, die dieren zijn hun lust en leven en voor mijn zus is dit door haar autisme helemaal van groot belang. Als mensen hun dier aan een boom binden omdat ze op vakantie willen, zorgt dit voor veel verontwaardiging, nu wordt men geacht huisdieren, waarvan sommigen al oud, zomaar achter te laten. Zij gaan niet weg als hun dieren niet mee kunnen! Zou er alstublieft iemand bereid zijn om hier eens aandacht aan te besteden? Wij willen ook graag onze familie heelhuids terug zien! Mijn zwager heet Wim Kouwe, mijn zus Juliette Kouwe- van der Luer.
Met vriendelijke groet,

Petra van der Luer

22 februari 2011
De beschietingen zijn in Tripoli, wat rechts van hen ligt, maar ook in een stadje aan de linkerkant. Mijn zus heeft gisteren heel kort met mijn moeder gebeld en zei dat het wel goed ging zolang zij zich rustig houden. Ik vermoed wel dat ze luchtiger heeft gedaan om mijn ouders niet helemaal gek te maken. Zij kon alleen vertellen dat ze niet mee konden met de evacuatie omdat Lufthansa de dieren niet mee wilde nemen, en dat de mensen die wel naar het vliegveld waren gegaan, weer terug zijn gekomen.
Vermoedelijk hebben ze nu geen water en elektriciteit meer, maar zeker weet ik dat niet. Of ze contact hebben met de ambassade vraag ik me ook af.
Ik heb met het ministerie van Buitenlandse Zaken gebeld, en gezegd dat de dieren van mijn zus kort geleden al waren ingeënt, omdat m´n zus al wilde vertrekken. ( Het rommelde namelijk hiervoor al in Libië.) Maar ik kreeg amper de kans om iets uit te leggen. Ik werd zo arrogant en vervelend te woord gestaan dat ik het gesprek ook niet zo vriendelijk heb afgekapt.

Wij zijn nogal de wanhoop nabij; er worden straks weer pogingen tot evacuatie gedaan, met vliegtuig en fregat, maar ik vrees dat mijn familie daar niet bij gaat zitten. We hebben namelijk ook geen flauw idee hoe ze 16 katten in reiskooien en 2 honden moeten gaan vervoeren.

Vriendelijke groet,

Petra

22 februari 2001

Ik begin alleen nu echt in paniek te raken na de speech van Gadaffi. Alles wat ik tot nu toe heb aan zien komen is gebeurd. Ik ben nu als de dood dat hij zijn woede op de buitenlanders gaat bekoelen. Hij wilde de olie exploitatie in zijn land aan de Russen overdoen en daarom werden de Nederlanders eigenlijk al weg gesard. Moeite met allerlei papieren, auto´s aanhouden en rijbewijzen zomaar innemen. Mijn zwager was het ook bijna gebeurd, maar die had net een belangrijke Libiër in de auto die de agent uitkafferde. Vorig jaar augustus was er al een bespreking omdat er een machtsovername werd verwacht, maar dan door een zoon. Daarna had de grote leider de pest in omdat z´n zoon in Zwitserland werd geweigerd en besloot toen ook buitenlanders te weigeren. Mijn zus was daar helaas bij, heeft een halve dag in een kamertje met schreeuwende en bewapende wachten door moeten brengen, terwijl ze geen flauw idee had wat loos was. Om zich heen zag ze mensen uitgepikt worden en die konden vertrekken. Veelal mannen met hogere functies, waarvan de vrouw nog in Libië was, maar ook gezinnen met kleine kinderen.

Er was ook steeds meer geheime dienst op de been (maffia trouwens ook), en mijn zus was al de terugkeer aan het voorbereiden. Ze had de dieren laten inenten... en toen veranderden er wetten, zowel in Europa als in Libië. Na de rabies-inenting moest ineens een titerbepaling gedaan worden, en dan mag je pas na drie maanden het land weer in. Onzinregel! Vervolgens vond Libië ineens dat bloed van een dier afnemen illegaal was. Zuslief heeft goed contact met dierenartsen, heeft zelf diergeneeskunde en microbiologie gestudeerd, en heeft in overleg met een dierenarts hier het bloed zelf afgenomen en is daarmee naar NL gevlogen. Daarna begon het wachten tot die drie maanden om waren en dat is de reden waarom ze daar nu net nog zaten.

Overigens zie ik nu ziekenhuizen en slachtoffers op tv en denk dan: arme mensen, na de verhalen van mijn zus. Het is een ongelofelijk primitief land en diploma´s schijnt men gewoon te kopen. Zo had mijn zwager laatst een gapende wond aan zijn hand, die gehecht moest worden. Hij dreigde flauw te vallen, dus mijn zus rukte hem aan zijn haar omhoog - zij is een koele - en hield hem stabiel terwijl ze z´n arm verbond. Ze gingen naar het beste ziekenhuis, waar de arts met watjes vuil uit de wond stond te vegen, waarna hij die in een bakje deponeerde. Toen hij ging hechten wist hij niet helemaal waar hij die arm moest leggen en legde m´n zwager´s arm in dat bloedbakje! Mijn zus moest haar hoofd afdraaien om niet te lachen. Vervolgens ging hij hechten, en zei mijn zus tegen mijn zwager; hoor ik dat nu goed? Zit hij nu op de wond te blazen? Ja hoor, inderdaad, er zat een stofje. Toen kwam het hechten....daar had hij ook geen kaas van gegeten en stak prompt de naald in zijn eigen vinger! Arme zwager, maar mijn zus zat zowat in haar broek te piesen van het lachen!

Dan is er nog de dierenarts, de quarantaine ruimte bestaat uit de gang waar alle kooien op de grond staan en de nieuwe patiënten overheen stappen.

Of de verkeerspolitie...die in plaats van een bekeuring gewoon een paar oorvijgen uitdeelt.

De mannen, en hun huwelijksaanzoeken... eerst laten ze een teken op de pols zien wat moet aanduiden dat ze christen zijn, dan begint het slijmen en uiteindelijk knopen ze hun broek open om te tonen wat volgens hen toch wel de sleutel van het geluk voor de vrouw moet zijn.

En dan houd ik nu maar op, want ik blijf anders schrijven tegen de stress.

Vriendelijke groet,

Petra

23 februari 2011

Mijn vader heeft vanmorgen even telefoon van mijn zus, Juliette gehad. Ze hadden nog water, of het flessen zijn weet ik niet, want als de elektriciteit uit is hebben ze geen waterpomp, en ze aten uit blikken die ze al hadden gehamsterd. Het was er nu redelijk rustig, maar ze zei dat er veel meer slachtoffers zijn dan de mensen waarschijnlijk weten.
Ze hopen op evacuatie met de Tromp, maar ik zie het heel somber in. Ten eerste kan bijna niemand zich naar de evacuatieplaatsen begeven aangezien de huurlingen op alles schieten wat beweegt, ten tweede zit ze met die 18 dieren. Ik ben zelfs bang dat ze toch een tocht gaan ondernemen en dan geweigerd worden met de dieren. Mijn moeder heeft met de marine gebeld en kreeg al zoiets te horen. Voor haar is dit helemaal een nachtmerrie omdat het haar ook nog herinnert aan hoe de tijd voor haar, haar zus en moeder in het Jappenkamp in Indonesië begon.

Ik krijg constant oordelen van mensen te horen over hoe zij het zouden aanpakken en dat je praktisch moet denken en je dieren op moet geven. Mensen denken alleen maar vanuit zichzelf, maar mijn zus is, zoals dat genoemd wordt, een hoog functionerende autist. Ook in Nederland stond alles al in het teken van haar huisdieren, en was dat het enige waar ze mee bezig was. Als ze wat mankeren gaat ze nachtenlang door, en omdat ze dus diergeneeskunde en microbiologie heeft gestudeerd, behandelt ze veel zelf. Ik heb haar vaak gevraagd of ze nu niet vindt dat ze haar leven opgeeft, ze kunnen bijvoorbeeld nooit eens op vakantie, maar dan zegt ze: ´nee hoor, ik heb pas geen leven als ik die dieren niet had, dan hoeft het voor mij allemaal niet meer`. En dat meent ze. Daarom hield ze het ook zo makkelijk vol in Libië, terwijl anderen soms al na een paar maanden gek werden en vertrokken. Voor mijn zwager was dit tevens een kans om toch nog wat nieuws mee te maken.

Ik houd mijn hart vast hoe dit nu verder moet. Ik hoop dat ze toch geholpen worden, dat schip is groot genoeg om wat huisdieren mee te nemen. Was ik maar niet zo machteloos...

Vriendelijke groet,

Petra

23 februari 2011

Ik werd net gebeld door het ministerie van buitenlandse zaken. Het is hopeloos. Ze zeggen dat de buitenlander heel dringend moeten vertrekken, vanmiddag zou er weer een vliegtuig landen, maar er mogen absoluut geen dieren mee.
Ook op het fregat niet. Ik heb ze gezegd dat ik mijn zus en zwager niet wil verliezen, maar dat ik haar sowieso verlies als ze terugkomt zonder dieren. De enige optie waar ze nog mee komen is een auto voor hen, dat ze naar het iets veiligere binnenland kunnen rijden, of naar de grens met Egypte of Tunesië.

We zijn doodsbang dat het nu stilte voor de storm in Libië is...

23 februari 2011

Afwijzing van de Amerikanen:
“Sir I am sorry, we can only assist U.S. citizens.

Sincerely,

Libya Task Force”

24 februari 2011

Ik heb net heel lang met mijn zus gebeld! Ik ben vanmorgen vroeg begonnen met bellen, en bellen, en bellen, en ineens kwam ik erdoor. Ze gaan zaterdag proberen om naar Tunesië te komen, ze hebben 2 auto´s met Libische chauffeur geregeld. Vandaag willen ze niet weg omdat ze schoten horen vlakbij en het nog een chaos is. Vrijdag wil m´n zus zeker niet weg, zegt ze, omdat dat een favoriete dag voor de Libiërs schijnt te zijn om flink tekeer te gaan. Ze zegt dat de ellende elke nacht tot vier uur doorgaat, maar dat het ´s morgens redelijk rustig is ´omdat de mercenaries blijkbaar ook moeten uitslapen´. Het is heel erg gevaarlijk om je op straat te begeven, ook om naar het vliegveld te gaan. Op het vliegveld zelf is het ook chaos, en de mensen staan letterlijk in de kou, want het is ook nog eens heel slecht weer. Het stormt en het regent.
Ze zijn heel erg bang, slapen zelf amper, er is ook een compound vlakbij overvallen, maar ze hebben gelukkig wel elektriciteit, water en blikvoer.

Het belangrijkste is nu om vervoer vanaf de Tunesische grens te hebben klaarstaan en een hotel op Jerba te vinden waar ze met hun veestapel in mogen. Ze krijgen amper hulp, het bedrijf doet geen zak voor ze en mijn zwager heeft nu ook een afstandsverklaring ondertekend, en dus waarschijnlijk ook geen baan meer, en van buitenlandse zaken en de ambassade horen ze na herhaaldelijke telefoontjes om hulp ook amper iets. Ik werd zelf door een vrouw van Buitenlandse Zaken gebeld, naar aanleiding van mijn mails en telefoontjes, en die wist volgens mij amper waar Libië lag. Ze had ook duidelijk geen flauw idee waar Benghazi eigenlijk lag toen ze bedacht dat mijn familie daar misschien wel naar toe kon rijden. Ze wist alleen te vertellen dat de regels waren dat nergens dieren mee konden, en toen ik in mijn wanhoop zei dat ik dan misschien zelf maar met een bus vanaf Tunesië door Libië moest gaan rijden om ze te gaan halen leek haar dit nog een goed idee ook! Ze zei ook dat de compound Regatta waar ze zitten nu als doorvoer wordt gebruikt voor andere expats, dat is helemaal niet waar.
Bijna iedereen is nu weg, en vanmiddag vertrekt ook een vriend van hen, een Libische dierenarts, Djallalabad. Ze krijgen wel de sleutel van de kliniek, waar ze een landlijn hebben om te bellen.

Alle hoop is dus nu op zaterdag gevestigd, ik ga nu proberen of ik een bus aan de grens kan krijgen want de Libiërs gaan niet met hun auto´s de grens over. En nu maar hopen dat ze veilig blijven in de tussentijd en veilig aankomen.

Vriendelijke groet,

Petra

Reacties

Doc_P (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 14:24

Sorry, maar eigen verantwoordelijkheid

Allles leuk en wel, maar het is om te beginnen al geen recht geëvacueerd te worden uit een land als Libië, laat staan met twee dozijn katten. Ik kan me prima voorstellen dat dit hartverscheurend is, maar misschien was het ook wel zo verstandig geweest over dit soort zaken na te denken voordat men naar Libië vertrok.
Het is tenslotte al vele decennia een uiterst onfrisse dictatuur, waar dit soort zaken gewoon kunnen gebeuren. Er naar toe gaan is accepteren dat er een kleine kans is dat je halsoverkop weg moet om het vege lijf te redden. het is prijzenswaardig van de overheid om de daar gestrande Nederlanders weg te willen halen, maar er zitten grenzen aan die inspanningen. Tenslotte kost zo'n vlucht niet alleen klauwen met geld, het is ook letterlijk levensgevaarlijk voor de personen die er naar toe moeten.

Nittickson (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 14:32

amen

Geheel eens met Doc_P.

Don't ask what your country can do for you, ask what you can do for your country.

Mara (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 14:46

Tja, het is een groot

Tja, het is een groot probleem. Niet voor de dieren, want van een euthanasiespuitje merken ze niks, wat dat betreft hebben dieren het beter dan mensen. Maar de eigenaars hebben een diepe liefdesband met hun huisdieren en dat kan je ook niet wegstuffen.

Dit zou natuurlijk een precedent scheppen, en de vraag is ook of een maandenlange quarantaine wel zo humaan is, waar je het met een spuitje écht humaan had kunnen oplossen.

Misschien dat de Nederlandse regering kan bekijken welke moeilijkheden een dergelijk precedent zou kunnen opleveren en of het uitvoerbaar is.

Willie (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 14:48

Ik heb niet eens de hele

Ik heb niet eens de hele correspondentie gelezen (want het heeft een heel erg hoog SBS gehalte), maar volgens mij is het voor de vrouw simpel; of je wordt geholpen of je blijft bij je dieren.

D. G. Neree (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 14:54

schandalige reacties

Schandalige reacties zeg, zoals die van Doc P .Probeer liever die mensen te helpen in plaats van veilig aan je toetsenbord gratuite oordelen te geven. Het zal die mensen goed doen dat er hier zoveel steun komt. Dus niet!

Van Egmond (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 14:55

Iets meer begrip is hier wel

Iets meer begrip is hier wel op zijn plaats, niemand ter wereld had dit kunnen voorspellen.

D. G. Neree (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 14:55

Schandalige reacties hier

Schandalige reacties hier zeg, zoals die van Doc P .Probeer liever die mensen te helpen in plaats van veilig aan je toetsenbord gratuite oordelen te geven. Het zal die mensen goed doen dat er hier zoveel steun komt. Dus niet!

Doc_P (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 15:05

D.G. Neree, Noem het

D.G. Neree,

Noem het schandalig, maar wat ik schandalig vind is dat men zo'n kwestbare vrouw in de eerste plaats naar Libië heeft versleept. Daar is de keuze ontstaan tussen haar evacueren of met de katten het erop wagen. je kunt niet van de overheid verwachten dat ze iedereen altijd uit een penibele situatie kunnen halen, en al helemaal niet met alle levende have.

Of moeten we anders een aparte vlucht van defensie laten gaan? Een die, gezien het gebrek aan verkeersleiding en schietgrage Gaddafi-aanhangers wel eens in een ramp kan eindigen?

Nee, mijn reactie steunt mevrouw niet - maar ze zit simpelweg in een situatie dat welke steun dan ook onmogelijk is. Hopelijk beseffen meer mensen dat dit zeker kan gebeuren als je naar dergelijke landen afreist. Reizen buiten de grenzen, en al helemaal buiten het westen, is op eigen risico.

Kittykittig (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 15:30

Respect voor deze mensen! Ik

Respect voor deze mensen! Ik zou mijn dieren ook niet achterlaten. Zij maken deel uit van het gezin en worden daarom niet achtergelaten. Ik hoop dat deze mensen en hun dieren Tunesie veilig kunnen bereiken.
Zou een organisatie als IFAW en/of WSPA niet kunnen helpen? Deze organisaties bieden ook hulp aan dieren na aardbevingen oid. Succes en sterkte!

Kittykittig (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 15:32

dieren in Libie

Respect voor deze mensen! Ik zou mijn dieren ook niet achterlaten. Zij maken deel uit van het gezin en worden daarom niet achtergelaten. Ik hoop dat deze mensen en hun dieren Tunesie veilig kunnen bereiken.
Zou een organisatie als IFAW en/of WSPA niet kunnen helpen? Deze organisaties bieden ook hulp aan dieren na aardbevingen oid. Succes en sterkte!

Mentink (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 15:34

Ik vind dat de Nederlandse

Ik vind dat de Nederlandse overheid haar uiterste best doet in deze situatie om de levens van alle Nederlanders zo snel mogelijk in veiligheid te stellen. In geval van calamiteiten als deze, is het zaak om zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen te kunnen helpen. Je kunt dan geen uitzonderingen maken in de zin van dat iedereen allerlei aanvullende eisen en wensen kan stellen. Als je dat wel doet is het einde zoek (hoe vervelend ook voor sommige mensen). Daarnaast zullen de honden en katten weer voor problemen voor andere mensen kunnen zorgen i.v.m. ruimtegebrek of honden- / kattenallergie. Dat je daar mensen mee tegen het zere been schopt snap ik best, maar er mag ook wel de nodige dank uitgaan aan de mensen die hun leven wagen om dat van anderen te redden..

Willie (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 15:36

Dan laat je je dieren niet

Dan laat je je dieren niet achter, dat is dan toch een keuze, maar ga dan niet klagen over de overheid omdat je een ziekelijke relatie met een dier hebt.

Schandalig zou zijn als de vrouw niet geholpen wordt als ze bij het vliegtuig staat en dat is niet het geval.

sprx (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 15:46

tja, priotiteiten

tja, priotiteiten stellen.
maar indien je meent dat dier en mens op gelijke hoogte staan, dan moet je daar zelf de consequenties maar uit trekken, en niet de helpende staat mee moet opzadelen.
het gaat hier om evacuatie onder oorlogs omstandigheden, niet om een repatriering onder normale omstandigheden.

Jepe (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 15:48

Het geheel is zo absurd, het

Het geheel is zo absurd, het zou me niet verbazen als dit een hoax is.

Raaf (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 15:48

Ik ben een groot dieren en

Ik ben een groot dieren en natuurvriend (en dus geen beton liefhebber zoals zovelen van deze coalitie) maar ook ik ben van mening dat de NL'se oveheid een pluim verdient.

Ik zou de dieren (zeker de honden) op 'humane' wijze laten inslapen en dan vertrekken.
Begin vervolgens in NL een asiel die verwaarloosde dieren uit de rest van Europa opvangt.

Ik weet trouwens dat de WSPA veel voor de dieren heeft gedaan tijdens de waanzin van de Balkan oorlogen
De WSPA redden -met gevaar voor eigen leven- ook beren uit zigeuner-kampen maar ik vermoed dat ze niet in Libië zitten.

Dus inslapen, katten los en begin opnieuw in Nederland.
En geef de opvang de naam van een van de honden.

Raaf (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 15:49

Ik ben een groot dieren en

Ik ben een groot dieren en natuurvriend (en dus geen beton liefhebber zoals zovelen van deze coalitie) maar ook ik ben van mening dat de NL'se oveheid een pluim verdient.

Ik zou de dieren (zeker de honden) op 'humane' wijze laten inslapen en dan vertrekken.
Begin vervolgens in NL een asiel die verwaarloosde dieren uit de rest van Europa opvangt.

Ik weet trouwens dat de WSPA veel voor de dieren heeft gedaan tijdens de waanzin van de Balkan oorlogen
De WSPA redden -met gevaar voor eigen leven- ook beren uit zigeuner-kampen maar ik vermoed dat ze niet in Libië zitten.

Dus inslapen, katten los en begin opnieuw in Nederland.
En geef de opvang de naam van een van de honden.

ed (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 15:55

honden katten

gewoon in de auto laden en je eigen reis regelen, of blijf gewoon zitten waar je zit.
Kan me de zorg om dieren wel voorstellen, maar begrijp ook wel dat dit voor de ambassade even geen prioriteit heeft. Misschien is er onder de geevacueerden ook wel iemand die graag zijn paard, of 3 kamelen mee had willen nemen.

Frank (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 16:02

Misschien kunnen de Animal

Misschien kunnen de Animal Cops van Dion Graus er heen, om de dieren te redden.

Piet (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 16:12

Heel vervelend voor mevrouw,

Heel vervelend voor mevrouw, zeker gezien haar autisme. Sneu dat zij de keuze moet maken tussen de dieren achterlaten of met het vliegtuig terug naar Nederland. Helaas is dit wel (een terechte) realiteit. De mensen in Libië moeten blij zijn dat Nederland voor hen in de bress springt om hen te evacueren. Dit kost de staat veel geld en de mogelijkheid van een ramp (beschietingen e.d.). Daarnaast zie je veel in dat soort landen dat buitenlanders honden als bewaking bij hun huis hebben. De kans is dus groot dat veel geëvacueerde Nederlandse mensen hun dieren achter hebben moeten laten. Als de overheid een uitzondering voor deze familie maakt, zal dit vele scheve gezichten opleveren bij de mensen die wel hun dieren genoodzaakt achter hebben moeten laten. Het is dus de keuze die jezelf moet maken, en daarbij kan je de overheid niets kwalijk nemen.

Desalniettermin wens ik de familie veel sterkte toe en hoop dat zij zelf een veilige uittocht kunnen realiseren!

Arne (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 16:13

Wat is dit voor ´Hart van

Wat is dit voor ´Hart van Nederland´ item op DDS? Dit soort jankverhalen verwacht ik toch echt niet hier te lezen!

burger (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 16:24

Niet alleen zijn ze lui en

Niet alleen zijn ze lui en overbetaald, maar ze doen niks voor een landgenoot in nood. Hooguit mensen redden vanuit een land in oorlog, dat kunnen ze nog net, maar een beetje extra doen hoort er niet meer bij. Vroeger, toen we minder ambtenaren hadden en minder belasting betaalden, waren ambtenaren eerlijk, bescheiden en hoffelijk. Toen was het geen enkel probleem om geëvacueerd te worden met je hele hebben en houden, huisdieren, huispersoneel en huisraad,. Maar nu de overheid steeds verder is uitgedijd en steeds meer geld heeft, is ze nergens meer toe bereid. Al had die mevrouw twintig honden, Geert heeft gelijk: sluit de ambassades, ontsla alle ambtenaren. en stuur de animal cops naar Tripoli. Misschien kunnen ze ook nog wat mensen meenemen.

verkooy (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 16:30

Dit is toch een grap hoop ik?

Dit is toch een grap hoop ik? Als er al piloten voor een dergelijke ophaalmissie te vinden zijn gaat er een of andere malloot zeuren over huisdieren. What's next... wandelende takken, aquarium, huisraad?

Anonymous (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 16:45

Ik zou zeggen first things

Ik zou zeggen first things first. In noodsituaties zoals nu in Libië gelden nu eenmaal andere regels dan in het gewone leven. Geef die beestjes een spuitje en laat ze rustig inslapen. Kiezen ze daar niet voor dan hoop ik dat het lukt om met het hele spul over de grens met Tunesie te komen.

Petra (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 18:00

Mijn zus en zwager in Libie

Ik ben de zus van deze ' hoax' en dit ' hoge SBS' gehalte, heb net de reacties van de mensen gelezen en ben geschokt. Mensen snappen er echt niets van, mijn zus is een intelligente vrouw en geen ' kwetsbare vrouw' en wordt nu als een of andere halve gare afgeschilderd. Spuitje geven en opnieuw beginnen? Je hebt het niet over een behangetje wisselen?! Dit zijn dieren die ze al jarenlang heeft! Dieren die ze door ziektes heeft gesleept en nachtenlang voor is doorgegaan. De overheid zijn geen helden die nu hun leven voor hen zouden moeten wagen, wat een onzin! Het enige wat de overheid doet is met een vliegtuig landen! Iedereen moet zelf zijn leven wagen om naar het vliegveld en de haven te gaan, maar er werd hen verteld dat ze nergens mee mochten, omdat regels nu eenmaal regels zijn!
Het bedrijf waar ze voor werken heeft hen ook heen laten gaan met die dieren, dit verwacht je gewoon niet.
Afschuwelijke kortzichtige mensen zonder enig inlevingsvermogen lopen er toch rond, die zich zo lekker veilig achter de computer kunnen uitleven!

Petra

Nessie (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 18:16

verbazing

Met verbazing heb ik de reacties gelezen hierover.
Wat een ongelofelijke domme mensen heb je toch. Niemand kan hier iets over zeggen zonder dat je begrijpt in wat voor situatie deze mensen zitten en de volledige achtergrond.
Petra je hebt helemaal gelijk over de overheid, het is werkelijk schandalig hoe weinig de Nederlandse overheid voor haar burgers over heeft en zich zo vasthoudt aan regeltjes, het is klein burgelijkheid ten top.
Ik wens jullie heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd, ik hoop dat het je lukt om een bus te regelen bij de grens van Tunesie, ik hoop dat je familie met alle huisdieren veilig en wel aankomen en verder kunnen reizen naar Nederland.

Schnoebel (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 18:18

Petra, ik begrijp uw

Petra, ik begrijp uw bezordheid, maar uw zus heeft haar keuze al gemaakt. Zij zal niet vertrekken zonder haar dieren.
De buitenlanders in Libië zitten momenteel in een noodsituatie. De betreffende overheden trachten hun landgenoten te evacueren.
Daarbij is het luchtruim aldaar niet open voor het normale lijnverkeer. Logisch dat elke ruimte die beschikbaar is in een vliegtuig, dat mag landen, of op een schip dat de kans krijgt aan te meren, benut wordt om mensen te herbergen.
U kunt deze situatie niet vergelijken met de normale situatie betreffende de heenreis van uw zus (met dieren).

An (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 18:39

"Logisch dat elke ruimte die

"Logisch dat elke ruimte die beschikbaar is in een vliegtuig benut wordt om mensen te herbergen."
Alsof die dieren een stoel innemen????
Die gaan in reismanden en kunnen eventueel in het vrachtgedeelte als het moet.
Ik zou mijn dieren ook nooit achterlaten en om even te zeggen 'dan laat je ze toch inslapen en begin je in NL weer opnieuw'...de stomste opmerking die je kunt maken... Dieren zijn geen wegwerpdingen...het zijn levende wezens die je in goede tijden zoveel plezier geven en u moeten ze maar worden opgeofferd??
Ik heb de tekst naar een kamerlid doorgestuurd die een warm hart heeft voor dieren. Hoelijk kan er op dat niveau iets gedaan worden.

Danielle (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 18:45

diepe respect voor deze

diepe respect voor deze mensen!! en als ik kon helpen zou ik het doen.

En wat een belachelijke reacties van sommige mensen...om oa te typen "ziekelijke band met je huisdier"
En ondertussen klagen over de katte overlast in hun buurt.
Ik heb 3 katten ik zal nooit natuurlijk kinderen kunnen krijgen,maar mijn katten zijn mijn kinderen op 4 poten......ik heb mensen gekent van wie je dacht ze te kunnen vertrouwen,maar niets is zo onbetrouwbaar als een mens.
Ik zal mijn katten nooooit achterlaten....

Ik hoop dat deze mensen en hun dieren spoedig geholpen kunnen worden

tripoli (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 18:52

Petra zou je me even een

Petra
zou je me even een mailtje willen sturen op tripolinoodkreet@gmail.com (tijdelijk emailadres)

Anonymous (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 19:23

misschien een oplossing?

Probeer naar de grens met Tunesië te geraken. Rij door naar Djerba, dat is dichtbij. Hier staan tientallen gemeubelde huurhuizen leeg wegens "geen toeristen". Misschien kan dat een geschikt onderkomen voor het gezin en de huisdieren zijn? Ik vrees dat ze in geen enkel hotel zullen terechtkunnen. Moslims zijn nu eenmaal niet zo diervriendelijk.

Ook Boos (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 19:47

Nederlandse dieren gaan voor

Nederlandse dieren gaan voor menselijke Libiërs!

DSV (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 20:22

Ambassade

Je zou denken dat inmiddels als bekend mag worden verondersteld dat je als Nederlander in het buitenland nooit hulp hoeft te verwachten van de Nederlandse ambassade. Ook mijn ervaring is, dat je een onverschillig en geïrriteerd personeel aantreft wanneer je ze op persoonlijke titel benadert. Pas na het inschakelen van een bedrijf of verzekeraar komt men in beweging.

Jepe (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 20:47

Geen hoax dus

Het is dus geen hoax zoals ik eerder dacht. Maar sorry dat ik het zeg, ik blijf het absurd vinden om te verwachten dat 16 katten en twee honden mee geevacueerd kunnen worden. Natuurlijk zijn dit trieste dilemma's, maar je kan de rechten van een dier niet gelijkschakelen aan die van een mens. Vluchtende Libiers komen ook niet met hun kameel naar Italie.
Ieder mens is zelf verantwoordelijk voor de keuzes die hij maakt en nu die keuze verkeerd uitpakt kan je dat niet op anderen afwentelen.
Drie mensenlevens worden nu op het spel gezet om 18 huisdieren te evacueren, ik vind dat dat niet kan.

Hilke (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 21:04

evacuatie tripoli met huisideren

Hai Petra, ik stuur je even de volgende link,
Ze zijn op dit moment bezig in Cairo Egypte, maar misschien hebben ze een contactpunt voor jullie.
Stuur me even een mailtje, want ik zie boven dat er ook al iemand bezig is voor jullie.
Laat me dan even weten of jullie al een oplossing hebben, in Egypte was het zelfde probleem:evacutie zonder huisdieren, en ik ben daar al een maand mee bezig geweest.
Ik denk dat ze van de regen in de drup komen want ook in tunesie broeit het, het schijnt dat de grenzen naar Egypte open zijn, maar daar is dan ook een massale uitloop bezig.
Ik heb eventueel een persoonlijk contact in Egypte (ESMA shelter, Susie Nassar).
Stuur me een mailtje, zodat ik niet in de blinde weg een oplossing ga zoeken nu.
MVG
Hilke

WSPA Middle East

5th Floor 222 Grays Inn Road London WC1X 8HB UK
Phone:+44 (0)20 7239 0500
Fax:+44 (0)20 7239 0654
Email:wspa@wspa-international.org
Web:www.wspa-international.org

Anonymous (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 21:08

die ambassademensen moeten

die ambassademensen moeten ook naar de luchthaven. volgens mij is het voor hun ook gevaarlijk. ik ken een passagier die dolblij was dat er iemand van de ambassade stond te wachten om hun door te laten, want zonder ticket konden ze niet naar binnen. dat meisje karin van de ambassade heeft echt haar leven gewaagd voor hun, echt top. zonder ambassademensen zaten ze nu nog te wachten bij de luchthaven want zonder ticket kom je er niet in. dus dat verhaal dat je van de ambassade nooit iets kunt verwahcten is gewoon niet waar. wees blij dat ze er zijn!!!!

nestor makhno (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 21:25

EVACUATIE

ik voel diep mee met de zorgen van de zus van Petra.
Werd de wereld door de dieren geregeerd zou er niet overal zo'n rotzooi zijn.
Ik heb zelf een hond en het is mijn enige vriend.
Ik begrijp volkomen dat de zus van Petra haar dieren niet aan een verschrikkelijk lot wil overlaten.
Het is absurd dat de NL overheid weer meent dat het evacueren van dieren niet kan.. Het laatste vliegtuig uit Libie is nb bijna leeg uit Libie vertrokken ( 35 mensen aan boord ) Daar kunnen de katten en de honden zeker bij.
Ik hoop voor Petra's zus dat ze niet vermalen wordt in de gebeurtenissen en dat zij en de dieren het goed er van afbrengen

nestor makhno (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 21:26

EVACUATIE

ik voel diep mee met de zorgen van de zus van Petra.
Werd de wereld door de dieren geregeerd zou er niet overal zo'n rotzooi zijn.
Ik heb zelf een hond en het is mijn enige vriend.
Ik begrijp volkomen dat de zus van Petra haar dieren niet aan een verschrikkelijk lot wil overlaten.
Het is absurd dat de NL overheid weer meent dat het evacueren van dieren niet kan.. Het laatste vliegtuig uit Libie is nb bijna leeg uit Libie vertrokken ( 35 mensen aan boord ) Daar kunnen de katten en de honden zeker bij.
Ik hoop voor Petra's zus dat ze niet vermalen wordt in de gebeurtenissen en dat zij en de dieren het goed er van afbrengen

roadrunner (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 22:29

evacuatie

Hoi Petra,

Ik leef heel erg met je mee en hoop uit de grond van mijn hart dat ze toch veilig wegkomt met de beesies.

Hier hebi k ook nog wat info voor je van de nederlandse ambassade in Libie:

Adresgegevens
20 Galal Bayar Street
Dahra

Tripoli
Libië
Contact
Telefoon (+218) 21 4441549 / 50
Fax +218 21 4440386 / Fax NL: (+31) 848384018
E-Mail tri@minbuza.nl
Openingstijden Ambassade:
zo t/m do 08.00 tot 16.00 uur

Consulaire afdeling:
zo, ma, di en do 09.00 tot 11.00 uur
http://www.hollandembassy-libya.com/

of deze:
http://www.ifaw.org/ifaw_netherlands/contact_us/contact_us_form.php#x

Ik hoop echt dat je familie geholpen wordt en dat ze veilig in Nederland terugkomen!

Dikke knuffel en veel sterkte!
Nashreen

Edgar (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 23:20

Het is toch niet meer dan

Het is toch niet meer dan normal dat je met je dieren weg moet kunnen? Die mensen betalen ook belasting, dus mogen ze weg met Hun dieren, Daar hebben ze gewoon recht op hoor. Als dat betekent dat er een paar fransen of engelsen niet mee kennen, ja dat moet dat maar, want die betalen in Nederland geen belasting. Dus mogen ze met Hun eigen vluchten weg, toch? Scheelt weer plek voor die beestjes.

Gielah (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 23:39

Hulde!

Die vrouw is zo gek nog niet.
Ieder mens - die de naam mens verdient - laat zijn of haar dieren uiteraard niet in de steek.
Niet de geringste opdracht van de mens is het zorgen voor de dieren.
Deze dame is dat niet vergeten.
Daarin strekt zij vele anderen, die zogenaamd ( geestelijk) gezonder zijn, tot voorbeeld.

Anonymous (niet gecontroleerd) op 24 februari, 2011 - 23:51

Mensen, op dit moment is het

Mensen, op dit moment is het onmogelijk (gigantische mensenmassa) om met een grote vracht zelfs in de buurt van het vliegveld te komen. Dus in een noodsituatie gaan de mensen voor, schakel dieren organisaties in REGEL wat en kom later terug.

Of kunnen ze hun goede buren vragen om op de dieren te passen en verzorgen tegen een vergoeding en dat je ze later komt ophalen als het rustiger is geworden of met de auto van de brandhaarden weg te rijden.

De marine kan ze wel aan boord nemen, maar dat doen ze als laatste. Maar hoe kom je op het schip ? Het is niet zo dat het schip de haven in mag sinds de HMS Tromp een oorlog schip is en waaarschijnlijk alles met de helicopter moet evaceren.
En als dieren vriend zeg ik als ik er nog was had ik die twee honden wel meegenomen desnoods met de auto, 16 katten dat is echt te veel om te vervoeren.

Karel

Anonymous (niet gecontroleerd) op 25 februari, 2011 - 00:14

Heel zielig voor dit

Heel zielig voor dit echtpaar, maar het is wel begrijpelijk. Je kan toch niet verwachten dat er in deze situatie ook nog eens 18 huisdieren worden vervoerd.

Anonymous (niet gecontroleerd) op 25 februari, 2011 - 02:05

Ondanks de onzekerheid over

Ondanks de onzekerheid over het verloop van het oproer in Egypte, heb ik ondanks dat ik daar woon er niet aan gedacht om te vertrekkken. Ook ik heb dieren 6 kamelen, 6 honden, 3 katen en kippen en die laat ik niet in de steek. De meeste reacties die ik hier lees, kan ik alleen maar classificeren als het huidige nederlandse egoistische denkpatroon. Ik leg liever hier het loodje voor mijn dieren, dan zonder deze te vertrekken en aan te komen in een land met leeghoofden.

erlise (niet gecontroleerd) op 25 februari, 2011 - 12:41

Misschien moet mevrouw even

Misschien moet mevrouw even naar deze beelden kijken http://www.onzestem.eu/2011/02/het-is-feest-in-tripoli-pas-op-zeer-schok... (pas op niet voor en nuchtere maag) dan hoop ik dat ze anders piept er komen mensen op een gruwelijke wijze om en zij heeft het maar over haar diertjes. ga lekker bij khaddafi wonen dat is ook een beest.

Ingrid (niet gecontroleerd) op 25 februari, 2011 - 13:30

Sterkte!

Ik wens Petra heel veel succes en sterkte met haar pogingen om haar zus, zwager en huisdieren daar weg te krijgen. Ik zou mijn huisdieren ook nooit achterlaten. In dit soort situaties moet de Nederlandse overheid niet zo zeuren over 'regels", maar zorgen dat deze mensen veilig mét hun huisdieren terug naar Nederland kunnen komen. Belachelijk dat er een vliegtuig bijna leeg terug vliegt naar NL, maar mensen dan weer niet hun huisdieren mee mogen nemen. Uiteraard heeft iedereen recht op zijn eigen mening, maar het is wel weer lekker kort door de bocht om hier te roepen dat die mensen er zelf voor gekozen hebben en hun huisdieren maar "gewoon" achter moeten laten of laten inslapen. Mensen hier in NL mogen blij zijn dat zij niet in deze verschrikkelijke situatie zitten. Makkelijk om van achter je pc even te roepen dat de Nederlanders in Libië niet moeten zeuren. Ik denk dat wij ons in NL nauwelijks voor kunnen stellen hoe het momenteel is voor de zus en zwager van Petra. Ik hoop van harte dat zij daar veilig weg komen met al hun dieren!

peter (niet gecontroleerd) op 25 februari, 2011 - 13:47

De keus is simpel: of

De keus is simpel: of achterblijven bij het horrorleger van Kadhafi, of meegaan met die "egoïstische" Nederlanders die je op kosten van de gemeenschap gratis komen halen - toch niet zo egoïstisch misschien? Je lieve poesjes en trouwe viervoeters achterlaten is een moeilijke keus, hartverscheurend zelfs, maar dit is wel een keus van leven of dood.

André de Groot (niet gecontroleerd) op 25 februari, 2011 - 14:51

Artis missie

Het is al een groot compliment dat de Nederlandse op zo'n kort bestek alles in zet om Nederlandse en evt buitenlandse burgers te laten repatrieren, we gaan toch geen LCF fregat inzetten als Artis express, denk dat de prioriteit duidelijk ligt bij het evacueren van personen.

Menno (niet gecontroleerd) op 25 februari, 2011 - 16:01

Egoistisch

Daar sta je dan in een land waar je erg benieuwd naar was. Een ander omgeving, prachtig weer en de nodige ruimte. Ook financieel moet het erg aantrekkelijk zijn geweest, de lage afdracht van belastingen, huisvesting, ach dan neem je de rest op de koop toe nietwaar?

Tuurlijk is het een risico om als autist in een niet stabiele omgeving te vertoeven, maar soms moet je een kans aangrijpen. Geen leven zonder lef niet waar?

Noord-Afrika rommelt al weken, we zagen het in tunesie, algerije en egypte. De snelheid waarmee de revoluties door de regio heenstuiven was nauwlijks met een twitterpen te beschrijven. De eerste signalen waren weken geleden al, Libie zou best een van de volgende kunnen zijn.

Wat doe je dan als je in zo'n regio woont en gezien de thuis situatie niet zo mobiel bent? Wacht je af, het verliep immers redelijk vreedzaam in de buurlanden. Of ga je proactief te werk zodat je straks geen keuzes hoeft te maken?

Nee daarentegen blijf je, volkomen begrijpelijk, liever op dit moment in Libie dan dat je je 16 !!! huisdeuren achterlaat. Noemenswaardig en moedig volgens somigen, buitengewoon dom volgens anderen.

De mogelijkheid om weg te komen was er, dat is niet gebeurt. De mogelijkheid om weg te komen is er nog steeds maar wordt geweigerd. Prima, maar ga dan niet de verongelijkte zielige onbeholpen nederlander uithangen terwijl de hardwerkende mensen van de nederlandse ambasade met hoofdprio 1 bezig zijn, alle nederlandse en zelfs buitenlande mensen levend weg te krijgen.

Hoe goed ik ook begrijp dat voor mevrouw de dieren haar leven zijn, hoe weinig begrip ik voor haar zus heb die nu de boel verdraaid. Uw zus kunnen we het niet kwalijk nemen, de mensen in haar naaste omgeving echter wel.

Ongeacht de uitkomst van deze vreselijke situatie, zullen er alleen maar verliezers zijn. Uw zus die of de stres van behoud van haar leven te verduren krijgt, of de stres van het leven van haar dieren. In beide gevallen zal uw zus een zware klap te verduren krijgen. Maar dit alles was niet nodig geweest wanneer er tijdig gereageerd was. Maar schaam u voor uw arrogante houding richting mensen die u wel willen helpen en daarbij ook hun leven in gevaar brenge, in plaats van die mensen te bekritiseren.

Susanna (niet gecontroleerd) op 25 februari, 2011 - 17:11

Begrip, maar...

Ik heb helaas geen oplossing, maar zou mijn huisdieren ook niet in een hachelijke situatie willen achterlaten. Maar gezien het evacuatieprobleem, zou ik er misschien toch voor kiezen om ze zacht in te laten slapen, als dat mogelijk is. Omdat transport en oorlogsgeluiden voor dieren ook heel stressvol zijn. Het kan natuurlijk heel goed dat op het compound geen middelen aanwezig zijn om dieren op een vriendelijke manier te laten inslapen. Dat zou me dan toch kunnen doen besluiten om ze dan maar op hoop van zegen op de vlucht met me mee te nemen.

Je huisdieren in veiligheid willen stellen als daar mogelijkheden voor zijn, vind ik een daad van liefde en geen egoisme. Aan het evacueren van landgenoten en hun huisdieren en anderen die in nood verkeren, wil ik via de belastingen best mee betalen. Als er een keus gemaakt moet worden tussen het evacueren van mensen of dieren, dan gaan mensen natuurlijk voor. Maar tot nu toe heb ik de indruk dat de evacuatievliegtuigen niet afgeladen vol terugkomen uit Libië. Dus waarom, als het mensen lukt om met hun huisdieren de luchthaven te bereiken, dan toch niet toestaan om huisdieren mee te nemen als daar ruimte voor is?

Kunnen ambtenaren van Buitenlandse Zaken, die nu zonder werk thuis zitten vanwege het overheidsbeleid van afstoten van ambassades en het terugbrengen van ambassadepersoneel, in dit soort noodsituaties niet ingezet worden om met hun ervaring mee te helpen aan de evacuatie?

Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen en dieren gezond en wel Libië kunnen verlaten en wens Wim en Juliette met hun dieren een behouden reis naar Tunesië toe!

Anonymous (niet gecontroleerd) op 25 februari, 2011 - 20:56

Ja, ga maar door met afstoten

Ja, ga maar door met afstoten van ambassades en terugbrengen van ambassadepersoneel. Doe maar dicht, die ambassades in Rabat, Tunis, Algiers, Kairo, Amman, Damascus, Ramallah, Oman, Saudi-Arabie, Teheran, Bagdad en al die andere plekken waar we niks van willen weten En sluit ze allemaal ook maar in Afrika en Latijns Amerika, Nergens voor nodig.,, Bij de volgende ramp is er gewoon geen ambassade meer om je te helpen. Ik hoor Henk en Ingrid al roepen: waarom hebben we geen ambassade meer? Nou, omdat jullie dat niet wilden, Henk en Ingrid. En Geert heeft jullie wens in vervulling gebracht. Veel geluk, zoek het verder zelf maar uit. Pas op, daar komen de moordenaars.

Monique Dera (niet gecontroleerd) op 26 februari, 2011 - 10:44

noodkreet nederlandse vrouw in Libië

Wij hebben 3 honden en 2 katten waar we zielsveel van houden.Ook bij ons zijn de diertjes volwaardig lid van het gezin.Wij zouden onze diertjes dan ook nooit kunnen achterlaten.Dat gaat volgens velen te ver.Maar er zijn er ook velen die er net zo over denken als wij.
Als er dierenleed op tv te zien is is de verontwaardiging groot, maar dit leed is zoiets van "eigen schuld, dikke bult".
Chapeau voor Juliette en Wim en uiteraard ook voor Petra.Wij leven zeer met hen mee en hopen op een veilige thuiskomst voor hen en hun diertjes.Ik zal vandaag een kaarsje voor hen branden.En Petra, houd ons alsjeblieft op de hoogte.Ik ken ze niet maar ze zijn constant in mijn gedachten.

Livia Taminiau (niet gecontroleerd) op 26 februari, 2011 - 13:36

evacuatie van onze landgenoten met hun levende have

Beste familie van Juliette,

Met afschuw volgen wij de beelden uit Libie. Iedere keer opnieuw zijn onschuldige mensen en dieren de dupe van dit soort ellende. De Nederlandse overheid had zich moeten inzetten om Juliette met haar levende have te repatrieren.

Samen met onze kinderen horen ook onze 4 honden, poes en pony's tot onze familie. In geval van calamiteit zullen ook wij onze trouwe dieren niet aan hun lot overlaten.

Samen met jullie hopen wij recht uit het hart op een behouden terugkeer van Juliette met haar man en dieren in Nederland.

Hartelijke groeten,

Familie Taminiau

Nessie (niet gecontroleerd) op 26 februari, 2011 - 13:49

Ik vond dit bericht vandaag

Ik vond dit bericht vandaag via google, wellicht fijn voor mensen die op de hoogte willen blijven hoe het er nu voor staat.
Petra ,ik hoop dat je ons nog wilt laten weten via deze site hoe het met je
zus, zwager en huisdieren gaat. Veel sterkte toegewenst, ik leef erg met jullie mee en hoop dat alles goed komt.

" Vluchtpoging uit Libië gaat niet door
Het echtpaar Wim (49) en Juliette Kouwe (51) blijft achter in het levensgevaarlijke Libië, omdat de Nederlandse overheid weigert om hun zestien katten en twee honden ook te evacueren. Dat schrijft Sp!ts vandaag naar aanleiding van berichtgeving op weblog Dagelijkse Standaard.

De Nederlanders wilden daardoor aanvankelijk morgen op eigen houtje met de taxi naar de grens met Tunesië vluchten, maar ook deze poging om te vluchten voor Kaddafi’s horrorleger gaat niet door.

Vanwege de enorme chaos aldaar zou het niet meer mogelijk zijn om dieren te controleren bij de grenspost. Wim en Juliette blijven daarom voorlopig achter in de verlaten compound Regatta, in de buurt van Palm City. Dat heeft familielid Petra van der Luer aan Sp!ts laten weten."

DSV (niet gecontroleerd) op 26 februari, 2011 - 14:17

Wereldvreemd

Ik kan er nog steeds niet bij. Je neemt welbewust het risico te emigreren naar een schurkenstaat (ongetwijfeld hiervoor uitstekend gecompenseerd) en gaat dan lopen huilen dat de privé zoo niet door de belastingbetaler wordt geëvacueerd.
Hierboven werd al gerept dat een pony ook tot de naaste familie zou moeten worden gerekend. Sorry hoor, maar dan is toch alle proportionaliteit zoek.

Anonymous (niet gecontroleerd) op 26 februari, 2011 - 23:13

noodkreet Nederlandse vrouw in Libie

Iedereen heeft het recht om zijn/haar leven in te richten zoals hij/zij wil, behalve uiteraard als je er anderen pijn mee doet of ermee in gevaar brengt. Daarom alleen al is respect voor de keuze van deze mevrouw en haar echtgenoot op zijn plaats. Ik ben blij met mailtjes zoals van de WSPA, die handelen vanuit de keuze van deze mensen en niet vanuit een opinie van een ander. Ik hoop van harte dat er heel snel een heel goede oplossing komt die recht doet aan de gevoelens van de heer en mevrouw Kouwen, hun dieren en hun familie in Nederland. Zolang die er niet is wil ik hen sterkte wensen, evenals alle Libiers in hun omgeving.

Maria

Nashreen (niet gecontroleerd) op 28 februari, 2011 - 10:44

hoe gaat het nu?

Hoi Petra,

Ben erg benieuwd hoe het gaat met jou en je zus, zwager en de beessies...

Laat wat van je horen op de site, ben zeer benieuwd!!

Groetjes

Nashreen

noach (niet gecontroleerd) op 28 februari, 2011 - 17:21

de Ark komt!

In 2008 besloot Johan Huibers, bouwer van de kleine replica van de Ark van Noach, zijn droom, welke hij al in 1992 had, te verwezenlijken en de Ark van Noach op ware grootte na te bouwen.  De bouw van de grote Ark is inmiddels al 2 jaar in volle gang en nadert zijn einde. In de zomer van 2011 zal de replica op ware grootte geopend worden.

Marianne (niet gecontroleerd) op 1 maart, 2011 - 17:17

je zus met haar honden en katten

Ik heb zo een respect voor je zus en zwager dat ze niet zonder hun dieren uit libie wilde vertrekken, ik kan ze echt begrijpen ok ik zo nooit echt nooit zonder mijn dieren vertrekken al kost het mij mijn leven.

Echte respect laat even weten hoe het met ze gaat.

Een dikke knuffel voor allemaal.

Gr.

Marianne

Monique Dera (niet gecontroleerd) op 2 maart, 2011 - 10:00

Ik las zojuist in de krant

Ik las zojuist in de krant dat ze met de veerboot vertrokken zijn naar Malta, met de diertjes.Geweldig nieuws!!!Ik wens hen een behouden overtocht.

Michael van der... op 2 maart, 2011 - 10:57

Welke krant is dat

Welke krant is dat precies?

En ja: dat nieuws hebben ze (wie 'ze') ook mogen zijn van ons. Dat berichtten wij gisteren al.

Een tip: laat de krant voor wat  íe is wat nieuws betreft. Het Internet gaat veel sneller, loopt altijd een dag voor op de papieren edities van kranten.

Monique Dera (niet gecontroleerd) op 2 maart, 2011 - 19:40

Ik las het vanmorgen in het

Ik las het vanmorgen in het Brabants Dagblad.Ik hoop toch maar dat het waar is.

Monique Dera (niet gecontroleerd) op 5 maart, 2011 - 10:54

Heeft er niemand nieuws?

Heeft er niemand nieuws?

dan van der (niet gecontroleerd) op 7 maart, 2011 - 15:58

Zijn de poezen en de 2 honden

Zijn de poezen en de 2 honden doed thuis geraakt ????

nashreen (niet gecontroleerd) op 7 maart, 2011 - 18:29

poezen en honden

Hoi Petra,

Hoe gaat het ermee?? ik las in  het AD dat je zus, zwager en de beesies in Malta zijn aangekomen?

Hoe gaat het met ze?

Laat wat van je horen !!!

groetjes

Nashreen

Kim (niet gecontroleerd) op 11 maart, 2011 - 22:47

Tsjonge, wat een begrip

Tsjonge, wat een begrip heerst er hier. Ik heb hier geen woorden voor. Ik ben een "normaal" iemand, maar als ik mijn hond achter moet laten ga ik dus mooi niet. Hij hoort bij mij en mijn gezin. Blijkbaar zitten hier een hoop mensen die hun hond of kat rustig aan een boom knopen voor de vakantie. Jullie kunnen trots zijn op jezelf. Ik wens dit gezin met hun 4 huisdieren al het beste toe en hoop dat ze gezond en wel aankomen in Nederland. Groetjes, Kim
Anonymous (niet gecontroleerd) op 20 maart, 2011 - 07:25

16?! OMFG!

Kan je je voorstellen hoe het verloopt als je 16 gestressde katten in een helicopter stopt?

Raaf op 1 juni, 2011 - 13:48

Nu we het toch over Libië

Nu we het toch over Libië hebben.

Volgens de Navo (die momenteel een ongeprovoceerde aanvalsoorlog uitvoert op een natie) beschermen we 'de bevolking' tegen de tiran Khadaffi.

Toch duurt deze strijd al maanden. Zou Kadaffi wellicht toch veel steun genieten onder de bevolking. Althans meer dan de racistische radicale islamieten waarvoor we momenteel aan het moorden zijn geslagen ?

De vraag blijft natuurlijk wanneer Sarkozy en Cameron voor het oorlogs-tribunaal gesleept worden. Kunnenze toepen met Mladic en Karadic.