rss facebook twitter Pokaż panel
Praca
Katalog Kolejowy
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Partnerzy portalu:
Kategoria: Biznes
Data dodania: 2015-07-16 13:11:59
(źródło: PKP IC / ms, Rynek Kolejowy)
Partner działu Biznes:
PKP Intercity ocenia półrocze. Pendolino rentowne, liczba pasażerów rośnie

Dynamiczny wzrost liczby pasażerów, wyższa frekwencja w pociągach będąca efektem modernizacji linii kolejowych i taboru, a także osiągnięcie rentowności Pendolino. PKP Intercity podsumowało pierwsze półrocze 2015 r.

 Fot. Rynek-Kolejowy.pl Fot. Rynek-Kolejowy.pl

Od początku 2015 r. PKP Intercity notuje pierwszy od 4 lat wzrost liczby pasażerów. Odpowiednio w styczniu, lutym, marcu, kwietniu i maju br. liczba podróżnych w komunikacji krajowej wzrosła o 4 proc., 8 proc., 12 proc., 23 proc. i 25 proc. W czerwcu br. wzrost sięgnął 26 proc.

– W pierwszym półroczu 2015 r. PKP Intercity przewiozło 13,4 mln pasażerów. To o blisko 2 mln podróżnych więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – powiedział Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity. Wzrost liczby pasażerów jest widoczny wśród wszystkich grup klientów, także wśród pasażerów segmentu ekonomicznego.

– Przewoźnik uporządkował oferty, przygotowując atrakcyjne propozycje dla seniorów, studentów czy opiekunów podróżujących z dziećmi. Dzięki temu wśród tych, którzy ukończyli 60. rok życia odnotowano ponad 60-proc. wzrost, a wśród rodzin ponad 80-proc. – powiedziała Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity.

– W minionym półroczu pasażerowie kupili ponad jedną trzecią biletów na pociągi EIP i EIC za mniej niż 60 zł – powiedział Piotr Ciżkowicz, prezes rady nadzorczej PKP Intercity. – Jestem przekonany, że pozytywny trend utrzyma się, a PKP Intercity przewiezie w tym roku 30 mln pasażerów, czyli o 5 mln więcej niż w 2014 r. – dodał.

Coraz wyższa frekwencja w pociągach

Jak poinformowało PKP Intercity, wzrosty liczby przewiezionych pasażerów odnotowano na niemal wszystkich trasach. Największe były jednak na liniach: Warszawa – Trójmiasto (+174 proc.), Kraków – Trójmiasto (+146 proc.) oraz Warszawa – Wrocław (+101 proc.). Słabsze zapełenienia pociągów są pomiędzy Warszawą i Katowicami.

– Dlatego, z myślą o pasażerach ze Śląska, chcemy rozszerzyć zakres obowiązywania oferty Happy Hours. Planujemy, że bilety za 49 złotych na pociągi EIP i EIC będą dostępne we wszystkie dni tygodnia na każdy kurs. Ofertę najszybszych połączeń na Śląsku będziemy rozszerzać, a pociągi Pendolino dojadą do Gliwic i Bielska-Białej –  powiedział prezes PKP Intercity.

Najdynamiczniej rozwijającym się segmentem są ekspresy. Porównując rok do roku, na ich pokładach podróżowało 62 proc. klientów więcej. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również pociągi Pendolino. Średnia frekwencja na ich pokładach wynosiła w miesiącach wiosennych 53 proc., a w czerwcu osiągnęła blisko 60 proc. Prognozy wskazują, że pod koniec sierpnia PKP Intercity sprzeda dwumilionowy bilet na przejazd pociągiem kategorii EIP.

Rentowność Pendolino

– Zaledwie po 5 miesiącach od wdrożenia projektu Pendolino, te pociągi zaczęły być rentowne. W maju zysk ze sprzedaży wyniósł 2,5 mln zł, a w czerwcu przekroczył 7 mln zł. – powiedział prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz. Jednocześnie zaprezentowano slajd, z którego wynika, że frekwencja w Pendolino jest wyższa niż w analogicznych pociągach kursujących w barwach DB i Trenitalii (PKP Intercity: 53%, DB - 50%, Trenitalia - 50%). W rozmowie z dziennikarzami, prezes przyznał, że do szczegółowych danych zachodnich przewoźników PKP Intercity nie ma dostępu.

– Chcieliśmy zestawić napełnienia dla analogicznych kategorii pociągów, które są za granicą uznawane za naprawdę niezłe, z naszymi danymi. A z tych danych wynika, że polskie Pendolino jeździ z bardzo przyzwoitą frekwencją. Przypomnijmy, że jesteśmy zaledwie kilka miesięcy od uruchomienia kategorii pociągów EIP, mamy nadzieję, że będzie jeszcze lepiej – powiedział Jacek Leonkiewicz.

– Dobre wyniki Pendolino cieszą, ale przed nami jeszcze dużo pracy. Teraz przygotowujemy się do wjazdu na tory kolejnych nowoczesnych pociągów oraz zamknięcia prac nad nowym, zdecydowanie bardziej przyjaznym rozkładem jazdy. Tymczasem do końca wakacji zaoferujemy naszym klientom ponad półmilionową pulę tanich biletów (bilety w ramach promocji Happy Hours i superpromo liczone razem - dop. red.), utrzymując promocję Happy Hours, która robi furorę wśród naszych pasażerów – dodał Leonkiewicz.

Jakie są wyniki przewozowe PKP Intercity i innych przewoźników w Polsce? Raport na ten temat znajdziesz na portalu MONITOR

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
2 Array
Komentarze:
2015-07-16 13:27:49 Autor: mkente
---.free.aero2.net.pl
"Planujemy, że bilety za 49 złotych na pociągi EIP i EIC będą dostępne we wszystkie dni
tygodnia na każdy kurs."

Słuszny kierunek.
2015-07-16 13:31:43 Autor: miś uszatek
---.poz1.cyber-cafe.pl
Wolałbym informację kiedy będę mógł kupić przez internet bilety:

- z przesiadką
- podróżka / weekendowe (z miejscówkami)
- abonamentowe (z miejscówkami)
2015-07-16 13:33:04 Autor: Kflik
---.60.129.178
49zł za każdy pociąg nawet w ostatniej chwili super sprawa.

Pozostaje pytanie dlaczego nie ma Happy Hours na TLK?

Oraz wspólnych okresowych z regionalnymi żeby zachęcać ludzi którzy do pracy dojeżdżającą
samochodami.
Plus niższe ceny w TLK na krótkie odległości.
2015-07-16 13:34:24 Autor: Zyga w podróży
---.static.ip.netia.com.pl
Bardzo łatwo napełnić włoską rurę, kasując inne, dogodne dla podróżnych, połączenia
Trójmiasta w Warszawą i dalej, do Krakowa. Jak to się dzieje, ze zwykły wagonowy skład EIC
Sobieski według rozkładu jedzie krócej z Katowic do Gdyni niż włoska rura, zapewniając
nieporównanie większy komfort podróży w przedziałach 6 osobowych? Teraz łatwo jest puszyć
się przed mikrofonami kamerami, kiedy nie zostawiło się alternatywy dla podróżnych, tylko
wepchnęło się wszystkich do pojazdu zwanego przez obcokrajowców podróżujących tym "cudem"
mianem "italian bull..it"
2015-07-16 13:39:27 Autor: zysk
---.play-internet.pl
W jaki sposób jest obliczony ten zysk? Po dodaniu dotacji czy bez? Czy pendolino weszli juz w fazę
droższych przeglądów okresowych? Ile straciły na pendolino inne pociągi? Jaki jest zysk PKP ic
za pierwsze półrocze z i bez dotacji?
2015-07-16 13:44:40 Autor: p
---.sferia.net
w tekście jest podana wartość zysku na sprzedaży, która co do zasady nie uwzględniania np
kosztów i przychodów finansowych
2015-07-16 13:58:53 Autor: ///
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
Ciągle tylko Pędolino i Pędolino, a co z TLK ?
Zapewne kolejny odpływ do Szkota no ale o tym cicho sza
2015-07-16 14:03:26 Autor: Kflik
---.60.129.178
Przy biletach za np. 20 kilka złotych dla studentów to się nie ma co dziwić wzrostom w
Pendolino.

Tylko pozostaje pytanie, czemu przez tyle lat musiało być drożej, czemu kiedyś nie było zniżek
w EIC dla studentów a teraz "się da".
2015-07-16 14:10:15 Autor: Pn11
---.3s.pl
Jak wszyscy mówili, że kończenie relacji w Katowicach jest głupotą, to oni swoje. Po pół roku
zrozumieli, że Bielsko i Gliwice obowiązkowo, pomyślałbym też o Rybniku.
2015-07-16 14:24:13 Autor: Yerba
---.internetdsl.tpnet.pl
Cudownie. A wzrost przewozów liczony w stosunku do okresu sprzed remontów, np. W-wa - Trójmiasto
to jak wygląda? Bo wzrosty liczone od remontowej zapaści to tylko ordynarna propaganda.

Te wspaniałe wyniki Pendolino to już po uwzględnieniu kosztów? W tym oczywiście kosztów zakupu
i obsługi?

PKP PIC :) Na wodę i fotomontaż...
2015-07-16 14:24:34 Autor: MROK
---.centertel.pl
Chwalą się wzrostem sprzedaży biletów rodzinnych, dobre sobie. To co robią to jest
złodziejstwo i oszustwo. Reklamują -30% dla podróżujących z dzieckiem do lat 16 ale nie
powiedzą wyraźnie że liczone od ceny regularnej a nie "promocyjnej". Dla trasy Warszawa-Lublin
obowiązuje od dawna oferta 37 PLN za bilet TLK ale okazało się przy kasie że cena bazowa na
podstawie kilometrówki to 44 PLN, więc bilet zniżkowy kosztował nie 25,9 PLN tylko 30,80 PLN.
Takim sposobem jesteśmy 5 PLN w plecy, niby nic się nie stało ale niesmak pozostaje. Prawdziwa
zniżka to 17% a nie 30% - oszustwo i jeszcze raz oszustwo.
2015-07-16 14:38:26 Autor: Kflik
---.60.129.178
@MROK

Zgadzam się.
Powinni łączyć takie promocje.
2015-07-16 14:59:22 Autor: Kornel
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Szkoda, że dopiero teraz... Ale wreszcie po latach dobry kierunek myślenia.

Nie jeżdżą pasażerowie albo ich mało? No to robimy promocje, aby ich zachęcić. Dotychczas
było - likwidujemy pociągi.

Nie za bardzo wszyscy chcą dojeżdżać do dużej stacji węzłowej (Katowice)?
Dojedziemy do nich (BB, Gliwice).

Wreszcie....
2015-07-16 15:07:46 Autor: gustaw
---.dynamic.chello.pl
ludzie drzwiami i oknami się pchają że aż wagony i lokomotywy musieli POżyczyć
2015-07-16 15:07:49 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ zysk

No właśnie - chciałem zapytać o to samo, ale pewnie zaraz mnie lokalna PICOfilnia zgnoi, że
skoro Pikny Leo mówi, że jest ryntofne, to jest i basta ;) A hejterzy won, polska kolej kwitnie i
nikt nie ma prawa narzekać, co nie mości PICOfile? ;)
2015-07-16 15:09:27 Autor: Kflik
---.60.129.178
@Kornel

Tylko, że to "wreszcie" dotyczy połączeń EIC/EIP

Połączenia TLK (i IC z taryfą TLK) nadal bez zmiany sposobu myślenia (może poza zapytaniami o
wyższą dotację???)
2015-07-16 15:10:40 Autor: max2
---.merinet.pl
Avatar
max2
W odpowiedzi na post Pn11:
"Jak wszyscy mówili, że kończenie relacji w Katowicach jest głupotą, to oni swoje. Po pół roku
zrozumieli, że Bielsko i Gliwice obowiązkowo, pomyślałbym też o Rybniku."
Ponoć od nowego rozkładu Pociągi do Czech i Austrii mają jeździć właśnie przez Rybnik,
Bogumin (trwa tam obecnie remont). Nigdy nie myślałem, że tu to napiszę, ale mam wrażenie, że
nowy prezes PKP Intercity naprawdę się stara i rozumie, że kolej jest dla ludzi.
2015-07-16 15:15:04 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
"(...) Dlatego, z myślą o pasażerach ze Śląska, chcemy rozszerzyć zakres obowiązywania oferty
Happy Hours. Planujemy, że bilety za 49 złotych na pociągi EIP i EIC będą dostępne we
wszystkie dni tygodnia na każdy kurs. Ofertę najszybszych połączeń na Śląsku będziemy
rozszerzać, a pociągi Pendolino dojadą do Gliwic i Bielska-Białej (...)"

Małe pytanko do znawców - jak rozumiem przy zakupie biletu i następnie w trakcie kontroli
biletów będzie pojawiała się potrzeba potwierdzenia, że kupiwszy bilet za 49 zeta na 100% nie
jest się mieszkańcem:
- Zagłębia Dąbrowskiego,
- Ziemi Żywieckiej,
- Jaworzna i tzw. Małopolski Zachodniej?

No i odkąd to Biała leży na Śląsku, mi się zawsze wydawało, że granica biegła po rzece
Białej, ale widać Pikny Leoś zna się lepiej... ;)
2015-07-16 15:19:23 Autor: Kflik
---.60.129.178
@max
"Nigdy nie myślałem, że tu to napiszę, ale mam wrażenie, że
nowy prezes PKP Intercity naprawdę się stara i rozumie, że kolej jest dla ludzi. "

Po podejściu do TLK go poznamy.

Na razie bilet na 101 km kosztuje aż 37PLN

(a 600 km tylko 69PLN, dlaczego musi być aż tak nieliniowo???)

Dlaczego nie da się dogadać w sprawie wspólnych biletów okresowych?

dlaczego gdybym chciał pojechać TLK z Gliwic do Katowic to czułbym się jak naiwny mikol, który
przepłaca by się przejechać pociągiem?

(bo KŚ i busy kosztują 5PLN, a TLK 13PLN, przy zakupie w pociągu nawet 23PLN)
2015-07-16 15:21:14 Autor: Kflik
---.60.129.178
@G o r a l

w tym gdzie jest Śląsk mało kto się orientuje zazwyczaj mają na mysli "Województwo Śląskie"
(w sumie może powinno się zmienić nazwę skoro zawiera nie tylko Śląsk?)
np. lotnisko Katowice - Pyrzowice nie jest na Śląsku (tylko na terenie Zagłębia)
2015-07-16 15:23:41 Autor: Kflik
---.60.129.178
i jeszcze takie porównanie:

101km w TLK = 37PLN (ma dotację)
302km w Pendolino = 49 PLN

o co chodzi?
2015-07-16 15:32:45 Autor: miś uszatek
---.poz1.cyber-cafe.pl
@Zyga w podróży:

od kiedy to przedziały 6-osobowe są wygodniejsze od układu (bądź co bądż bardzo wygodnych)
siedzień w Pendolino?

I niektórzy nie lubią jak osoba z przecika patrzy się na mnie przez ileś godzin :P
2015-07-16 15:32:49 Autor: Yerba
---.internetdsl.tpnet.pl
No dobra, pomóżcie mi policzyć bo moge wpisac zle dane:
1) A - Liczba Pendolino jezdzacych codziennie: 14
2) B - Liczba kursow wykonywanych przez jedno Pendolino dziennie 4
3) C - Liczba miejsc w Pendolino: 402
4) D - Przeciętne zapełnienie: 53%
5) E - Przeciętny koszt biletu: 120 PLN
6) F - Liczba dni w miesiącu: 30

Liczymy: A*B*C*D*E*F, czyli miesięczne z Pendolino i wychodzi nam 42.952.896 przychodu, niech
będzie 45 milionów PLN. Oczywiście nie uwzględniliśmy kosztów - dostęp do infrastruktury PLK,
PKP Energetyka, Drużyny trakcyjne, konduktorskie, itd. itp.

Koszt zakupu Pendolino (20 składów) - 400 mln EURO, czyli nie mniej niż 1.600 MLN PLN.

Ni diabła mi nie wychodzi, że Pendolino już rentowne, ale pewnie źle liczę. Jeśli macie
dostęp do danych - poprawcie te zgrubne szacunki, proszę...
2015-07-16 15:35:57 Autor: njoy
---.14-2.cable.virginm.net
Avatar
njoy
G o r a l: ale stacja jest w Bielsku, zatem na Śląsku, to po pierwsze, po drugie co do tego
Żywiecczyzna, skoro tutaj NiePendolino nie będzie dojeżdżało no i na koniec: a może w
zagłębiu nie będą rozwijać, ha? Może mu chodziło o Wrocław na przykład, ha? Powiedział "W
Jaworznie na Śląsku?" Ha? idź się zajmij swoim "podbeskidziem" i trollowaniem podobnych sobie.
2015-07-16 15:37:09 Autor: Kflik
---.60.129.178
@miś uszatek
Wszystko zależy dla kogo.
Jedni wolą przedziały inni układ jak w Pendolino.
2015-07-16 15:37:19 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Kflik

Proste - chodzi o to, byś pojechał Pędoszmatą.

Pikny Leoś będzie się mógł potem pochwalić przed kamerami kolejnym wzrostem liczby pasażerów
w ich flagowym produkcie, a w TLK i tak przecież jedzie dotacja, więc jacyś tam pasażerowie są
de facto zbędni.
2015-07-16 15:37:58 Autor: njoy
---.14-2.cable.virginm.net
Avatar
njoy
W odpowiedzi na post Yerba:
"No dobra, pomóżcie mi policzyć bo moge wpisac zle dane:
1) A - Liczba Pendolino jezdzacych codziennie: 14
2) B - Liczba kursow wykonywanych przez jedno Pendolino dziennie 4
3) C - Liczba miejsc w Pendolino: 402
4) D - Przeciętne zapełnienie: 53%
5) E - Przeciętny koszt biletu: 120 PLN
6) F - Liczba dni w miesiącu: 30

Liczymy: A*B*C*D*E*F, czyli miesięczne z Pendolino i wychodzi nam 42.952.896 przychodu, niech
będzie 45 milionów PLN. Oczywiście nie uwzględniliśmy kosztów - dostęp do infrastruktury PLK,
PKP Energetyka, Drużyny trakcyjne, konduktorskie, itd. itp.

Koszt zakupu Pendolino (20 składów) - 400 mln EURO, czyli nie mniej niż 1.600 MLN PLN.

Ni diabła mi nie wychodzi, że Pendolino już rentowne, ale pewnie źle liczę. Jeśli macie
dostęp do danych - poprawcie te zgrubne szacunki, proszę..."
Wiesz, jest tak, że po pierwsze, na 100% liczą tylko koszty zmienne, bez kosztów zakupu i
amortyzacji etc.
A po drugie - kosztu zakupu tak się nie liczy/odlicza, księgowość się kłania.
2015-07-16 15:41:05 Autor: huciński ...
---.dynamic.chello.pl
Przydałoby się więcej konkretnych, dokładnych danych.
Ale przyjmijmy że tak, jw. jest podane.
Przyglądam się od czasu do czasu rozmaitym pociągom, jakie jadą do/z Krakowa, EIP jeżdżą na
ogół pełne. W piątek 5 czerwca, (długi weekend), widziałem 2 ostatnie wagony puste, jak
jechały do Krakowa.
Ale bardzo cieszy mnie fakt, że szybkie pociągi maja dobre napełnienia, i wożą szybko i
komfortowo ludzi, bo od tego są.
Jednak brakuje DSS, wtedy mielibyśmy pełniejszy obraz tego stanu rzeczy, a polityka taryfowo -
przewozowa, PKP IC jest mało zrozumiała i mało logiczna, ale podobno jest zysk. warunkowo ok.

Te szybkie pociągi i nowy tabor 'kolejek marszałkowskich', ktoś mógłby powiedzieć że kolej w
Polsce 'kwitnie' i się rozwija, martwi że jest to niestety tylko złudzenie. Niestety. A reszta
kolei ? zwłaszcza regionalna ?
I co dalej ?
2015-07-16 15:42:22 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Kflik

Zresztą jest zdecydowanie lepsze porównanie:

300 km w Pędoszmacie w ramach HH - 49 zł
300 km w TLK w taryfie podstawowej - 60 zł

Bije po gałach, co nie? ;)
2015-07-16 15:42:40 Autor: stary emeryt kolejowy
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Po czym miało by to Pendolino do Bielska Białej dojechać ?
2015-07-16 15:46:12 Autor: Kflik
---.60.129.178
Porównań ciąg dalszy:

o godzinie 19:13 jedzie TLK z Katowic do Krakowa.
Odcinek 78km pokonuje w 2h14minut.
Bilet kupiony w ostatniej chwili kosztuje 23PLN

o godzinie 19:42 jedzie Pendolino z Katowic do Warszawy.
Odcinek 298km pokonuje w 2h34minuty
Bilet kupiony w ostatniej chwili kosztuje 49PLN
2015-07-16 15:51:35 Autor: Kflik
---.60.129.178
a gdyby nie Wielka Dotacja do TLK to ile by ten TLK Katowice - Kraków musiał według PKP IC
kosztować by zysk był taki jak z Pendolino?

Katowice - Kraków 78km w 2h14minut musiało by być za 60PLN czy więcej?
2015-07-16 15:51:46 Autor: huciński ...
---.dynamic.chello.pl
Pytanie podstawowe - co to jest zysk ?
2015-07-16 15:57:34 Autor: huciński ...
---.dynamic.chello.pl
Relacja Kraków < > Katowice, nie powinna być domeną "PKP IC", tu jest miejsce na kolej o
charakterze 'metropolitarnym' , obsługiwaną przez 'koleje marszałkowskie' (pół na pół)
(przewoźnik z woj. małopolskiego/przewoźnik z woj. śląskiego) za 10 - 15 złotych - góra.
2015-07-16 15:58:18 Autor: Malopolanin
---.116.200.66
Do sposobu, który zaprezentowałeś trzeba mieć znacznie więcej danych średnich.
A - trzeba by było mieć średnią liczbę EZT w ruchu za całe pół roku (a to się zmieniało)
B - to dziwny pomysł - co to jest jeden kurs?
E - skąd to wiadomo?

Ja proponuję zrobić inaczej - policzyć ile było pociągów w konkretnych relacjach od 1 stycznia
do 30 czerwca.
Oto dane:
Wrocław-Warszawa-Wrocław: 1200
Katowice-Warszawa-Katowice: 969
Kraków-Warszawa-Kraków: 1236
Warszawa-Gdynia-Warszawa: 331
Kraków-Gdynia-Kraków: 2055
Katowice-Gdynia-Katowice: 432

W powyższym zestawieniu pociągi typu Kraków-Gdynia nie wliczają się do pociągów
Kraków-Warszawa i Warszawa-Gdynia. Te liczone są osobno.
Jeżeli policzymy relację Kraków-Gdynia i Katowice-Gdynia jako dwie, to mamy łącznie 8710
pociągów na trasach o długości 290-350 km.
8710 * średnia cena (nie wiadomo ile wynosi - niech będzie to 120) * 402 * 53% = 222,7 mln zł.
Za pół roku.
2015-07-16 16:00:17 Autor: Kflik
---.60.129.178
@huciński ...
Pewnie.
Ale póki są tam TLK - i to dotowane z naszej kasy - więc dlaczego nie można ich do tego
wykorzystać by np. o godzinie gdy jest pociąg TLK nie uruchamiać innego dotowanego.....
2015-07-16 16:04:19 Autor: dudo
---.dynamic.chello.pl
Uprzejmie proszę administratora o zbanowanie trolla o nicku Goral.
2015-07-16 16:18:12 Autor: Kflik
---.60.129.178
Skoro WSZYSTKIE bilety w Pendolino Katowice - Warszawa mają być za 49PLN (super sprawa)
To dlaczego TLK przez Częstochowę ma być droższe?
2015-07-16 16:19:47 Autor: BBK
---.dynamic.chello.pl
Czy jest genialnie . PKP IC same sukcesy. Oby tak dalej. Gratulacje.
2015-07-16 16:37:52 Autor: unapologetic bitch
---.dynamic.chello.pl
Pendolino rentowne...bujda na resorach,włoskich resorach.Zwłaszcza przy sprzedaży 1/3 biletów po
49zł...

Mówią,że pociągi ICE kolei DB mają średnią frekwencję na poziomie 50%, a to podłe
kłamstwo. Zamiast konfabulować ( i skoro chcą się mierzyć z gigantami) niech porównają
faktyczne zyski DB,Włochów z tytułu uruchamiania pociągów o najwyższym standardzie,w stosunku
do PKP IC:)
2015-07-16 16:51:16 Autor: huciński ...
---.dynamic.chello.pl
@ Kflik

Oczywiście, jak jest; a jak być powinno, - to są dwie różne sprawy.

Nie mniej jednak. - jak być powinno, - dotąd sądziłem że na linii wschód - zachód, w
południowej Polsce, - sądziłem że linię w skład której wchodzi LK E30, mogłyby być 3 formy
przewozów pasażerskich, -
1 - typu SKM Tarnów - Kraków - Katowice,
2 - typu regio. Rzeszów - Kraków - Katowice - Opole - Wrocław,
3 - typu 'dalekobieżna Przemyśl - Rzeszów - Kraków - Katowice - Wrocław - i dalej - (Poznań -
Szczecin/Zielona - Góra Berlin/Zgorzelec - Drezno).
A tu ludzie piszą że za GOP -em, pociągi pustoszeją, i nie ma podstaw aby im nie wierzyć. Więc
wariant (2) odpada.

Więc w sumie kolej' dalekobieżna' między Krakowem a Katowicami, cena za bilet może być wyższa
od kolei 'metropolitarnej' między tymi miastami, w przyszłości.
2015-07-16 16:54:04 Autor: Yerba
---.internetdsl.tpnet.pl
@njoy. Rozumiem, że masz na myśli amortyzację Pendolino :) Ale kasę trzeba było od razu
wyłożyć - chcemy się bawić głębiej to możemy i koszt pieniądza policzyć.

Zwrot z tej inwestycji jest odległy, a opowieści o rentownym projekcie Pendolino na dziś można
sobie między bajki włożyć. Kiedyś to się pewnie zwróci, o ile wcześniej się nie rozsypie.

Rozważania księgowe możemy skierować także na sposób rozksięgowywania kosztów w IC, zapewne
koszty te migrują od Pendolino do TLK ;) Jako argument uzasadniający dofinansowanie tychże....
2015-07-16 16:54:48 Autor: unapologetic bitch
---.dynamic.chello.pl
Ciekawe dlaczego nie podają wyniku całej spółki po pierwszym półroczu. Ta informacja nie
mieści się w strategi propagandy sukcesu?

Póki co odzyskali 2 milionów pasażerów (co cieszy), jednak w tamtym roku stracili aż 5
milionów...nic nie wskazuje na to,że odrobią tę stratę do końca roku.

Pan Leonkiewicz i Ciżkowicz powinni opowiedzieć jak to się robi,że w szczycie przewozowym ( od
piątku do niedzieli) sprzedaje się wszystkie bilety po 49 zł, w ciągu tygodnia po 150 i
''wypracowuje zysk'' Pendolino:) Normalnie doktorat z zarządzania.Jednego dać na premiera,a
drugiego na ministra finansów:)
2015-07-16 17:07:09 Autor: huciński ...
---.dynamic.chello.pl
* Oczywiście - za GOP - em, w stronę Wrocławia pociągi pustoszeją...
2015-07-16 17:10:42 Autor: Kflik2
---.centertel.pl
@hucinski
Tylko po co rozróżnienie na wariant 2 i 3? Faktycznie jeden z nich odpada i wariant 3 może
pełnić rolę 2. W końcu też jest dotowany.
Wariant 1 też jako uzupełnienie, wariant 3 może być kręgosłupem transportowym. W końcu nie
warto kogoś z Tarnowa do Krakowa albo Katowic ładować do pociągu który się więcej zatrzymuje
i dłużej jedzie. To kosztuje. Niech jedzie takim tylko jeśli nie ma pociągu z mniejszą
ilością zatrzymań.
2015-07-16 17:15:15 Autor: Yerba
---.internetdsl.tpnet.pl
@Malopolanin,

Wolę Twoje szacunki niż swoje. W sumie właściwie wychodzi na to samo, u mnie 42*12 czyli 504 mln
PLN, u Ciebie około 450 mln PLN rocznie przychodów z biletów, przy czym szacujemy "z góry",
licząc według obecnie deklarowanego obłożenia (nie uwzględniając sezonowości - mamy przecież
wakacje!).

Ogólnie: Tak, czy owak - Pendolino jest inwestycją na lata, a nie na chwilę, kiedyś pewnie
będzie rentowne, ale na pewno jeszcze nie teraz. I to przecież jest normalna sytuacja, np. linie
lotnicze też odpracowują inwestycje w wymianę samolotów. Po co bzdury opowiadać?
2015-07-16 17:23:00 Autor: Kflik2
---.centertel.pl
Wyższe ceny w pociągach z mniejszą ilością zatrzymań uzasadnione są tylko wtedy gdy mimo
odpowiednio długiego składu cieszą się bardziej dobra frekwencja a dublujące je osobowe są
puste mimo obsługi niewielkim taborem.

W innych sytuacjach jest to strategia lost-lost.

Jeśli nie ma osobowych dublujących dalekobiezne to już w ogóle nie ma sensu stosować innych cen
jeśli ona są dotowane. Należy się cieszyć że traktując je razem otrzymujemy lepsza ofertę
dla pasażera.

Co do wyników PKP IC to może poznamy po wyborach..
2015-07-16 18:39:24 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Hmmm... Skoro ś.p. iR "Matejko" przy porównywalnej cenie do Pędoszmaty na HH był nierentowny, to
dlaczego owa Pędoszmata jest rentowna?

Albo może owa rentowność Pędoszmaty jest dokładnie identyczna, jak rentowność właśnie
segmentu interREGIO? Tzn. wyłącznie przy uwzględnieniu kosztów zmiennych? A już przy
"wrzuceniu" udziału we wszystkich kosztach stałych przedsiębiorstwa jako całości sprawa nie
wygląda tak bosko i cudownie? Szczególnie uwzględniając odsetki od kredytów na zakup tego
boskiego włoskiego cudu techniki?

Jest ogrom pytań i wątpliwości, na które nikt nie piśnie ani słówka przed wyborami. Grunt,
że media pokazały i pokażą, jaki to ogromniasty sukces z tej naszej upragnionej i wymarzonej
Pędoszmaty, jaka to ona wspaniała i jakim totalnym zainteresowaniem Polaków się cieszy. Drzwiami
i oknami wręcz walą, prawda? Tak, szczególnie przez te zamknięte okna, myślę, że właśnie
tamtędy wsiada do Pędo najwięcej pasażerów... ;)
2015-07-16 19:12:32 Autor: njoy
---.14-2.cable.virginm.net
Avatar
njoy
W odpowiedzi na post Kflik2:
"Wyższe ceny w pociągach z mniejszą ilością zatrzymań uzasadnione są tylko wtedy gdy mimo
odpowiednio długiego składu cieszą się bardziej dobra frekwencja a dublujące je osobowe są
puste mimo obsługi niewielkim taborem.

W innych sytuacjach jest to strategia lost-lost.

Jeśli nie ma osobowych dublujących dalekobiezne to już w ogóle nie ma sensu stosować innych cen
jeśli ona są dotowane. Należy się cieszyć że traktując je razem otrzymujemy lepsza ofertę
dla pasażera.

Co do wyników PKP IC to może poznamy po wyborach.."
Powiem więcej. W takiej Szkocji połączenia Glasgow - Edynburg (bardzo adekwatne do GOP/Katowice -
Kraków) realizowane w takcie 15min (plus kilka innych) przez... "spółkę marszałkowską" ;)
mają zawsze jedną stawkę (£13.50). Natomiast taki CrossCountry, dalekobieżne z Glasgow przez
Edynburg do miast na południu (w Anglii) kosztuje... £8.40 za tę samą trasę! Bo dla niego
pasażerowie na tym odcinku to taka dodatkowa frajda a nie główny klient... I tak to powinno
działać.
2015-07-16 19:15:08 Autor: Yerba
---.internetdsl.tpnet.pl
"Prognozy wskazują, że pod koniec sierpnia PKP Intercity sprzeda dwumilionowy bilet na przejazd
pociągiem kategorii EIP".

Do tej pory mamy zatem: 2.000.000*120=240 mln PLN przychodu ze sprzedazy biletów, za 5 miesięcy.
Przy założeniu, że średnia cena biletu to 120 PLN, przychody roczne wychodzą na poziomie 560
mln PLN.

To chyba powinno wystarczyć na ratę kredytu i inne koszty. I faktycznie może wychodzić na plus
:)
2015-07-16 20:17:06 Autor: PISPUPIL.
---.smrw.lodz.pl
W odpowiedzi na post Kflik:
"Skoro WSZYSTKIE bilety w Pendolino Katowice - Warszawa mają być za 49PLN (super sprawa)
To dlaczego TLK przez Częstochowę ma być droższe?"
Trochę z innej beczki / też ceny
Odszedł pan Andrzej ruch cen w dół.
W momencie tego jego przejścia do ŁKA ceny w Łodzi od razu poszły w górę. Sposób wprowadzenia
tak chaotyczny, że i drużyny konduktorskie, kasy nie znały cen, wobec tego, tego dnia zmuszeni
byli na podróż darmową pasażerom.
Osobiście nie znam efektów jego pracy, oraz jego wpływu. Moment jego przejścia był chwalony w
ŁKA a stratą dla IC.
Po tym co się działo i dzieje, no odwrotność wskazuje. (a może są fakty całkowicie mi
nieznane, bo słowa po jego odejściu były takie - odszedł człowiek znający się i pozostała
marna reszta)
2015-07-16 20:24:43 Autor: anty G o r a l
---.centertel.pl
[Admin: zmoderowano]
[Admin:zmoderowano]
2015-07-16 21:00:10 Autor: Malopolanin
---.116.200.66
Goral ma problemy z matematyką albo celowo manipuluje:

"Hmmm... Skoro ś.p. iR "Matejko" przy porównywalnej cenie do Pędoszmaty na HH był nierentowny,
to dlaczego owa Pędoszmata jest rentowna?"

Co z tego, że w Matejce cena wynosiła mniej więcej tyle, co bilet SuperPromo na EIP skoro cena
średnia biletu na EIP jest ponad dwukrotnie wyższa?

Nie dziwie się, że z doktoratu nici.
2015-07-16 21:22:27 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
@Malopolanin

tyle, że trzeba dodać, koszty Pendolino ma wyższe.

zostawmy jednak Pendolino, to mniejsza część kolei w Polsce.
Problem jest nadal według mnie taki: TLK ma taryfę zbyt nieliniową i przez to odstrasza od kolei
część pasażerów, Zamawiający nie potrafi też wymusić obniżenia cen na krótszych odcinkach
i ułatwić życie osobom które mogłyby kupić lub kupuję bilety okresowe (i wypada im kupować
na kilka przewoźników)

Do tego zmiana metody ustalania stawek PLK bo skoro TLK przez Kielce i Radom płaci wyższe stawki
niż Pendolino jadąc po CMK to znaczy, że TLK DOTUJE Pendolino.

[Być może podobnie zawyżone stawki na słabszych liniach (typu Opole - Kluczbork) są formą
wsparcia Pendolino??]
2015-07-16 21:35:20 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
Nie wierzę, że pendo jest rentowne. PKP IC po prostu prowadzi kreatywną księgowość. Zawsze
mogą przychody i rozchody tak se poszufladkować, że propaganda sukcesu pendo powstanie.
Poczekajmy na wynik spółki na koniec roku. Nie! Już dziś: PKP IC do zaorania!
2015-07-16 21:35:46 Autor: Danziger
---.dynamic.chello.pl
Dane są za I półrocze, wakacje są już w II półroczu.
2015-07-16 21:42:50 Autor: Tubylec
---.174.227.46
MROK: zgadzam sie, ze z oferta dla rodzin to sciemniaja. Zastanawiam sie skad niby 80% wzrostu w tym
segmencie.
Oferte dla rodzin nie poprawili, tylko zepsuli, poniewaz oprocz tradycyjnego olania laczenia
rodzinnego z relacyjnymi i SP, to zniszczyli Rodzinny z Wczesniej; przed Leosiem sie to laczylo,
teraz dorosli maja fige z makiem. Chyba, ze chodzilo Leosiowi, zeby rodzina mogla wreszcie korzystac
z internetu zacnego, teraz juz nie opyla mi sie biegac do kasy, bo kupujac z wyprzedzeniem mam tak
czy siak 30% znizki a dzieci 37% + 30% za wczesniej. Dotyczy to TLK rzecz jasna, bo na EIP/EIC i
tak kupuje same SP przez internet.

Tym sposobem utworzylem juz dodatkowy folder w emailu na Bilety IC i zapomnialem co to ganianie do
kas.
Kosztem ok. 30zl na dalekich trasach dla 2+2 na TLK.

Wzrost ilosci rodzin w pociagach PICu moze wynikac z korzystania Pendo, calkiem sporo ich tam
ostatnio widze....
2015-07-16 21:45:38 Autor: c z y G o r a l t o m g r , c z y d r
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Malopolanin

Oj, widzę, że strasznie Was wszystkich intryguje pewna wątpliwość, na którą brak
jednoznacznej odpowiedzi, prawda? ;) Zatem zostawię to nadal w sferze cienia ;)

No a wracając do meritum - jak to napisał @ Kflik - czy poziom kosztów uruchomienia Pędo (7
członów, ponad 5,5 MW mocy ciągłej, prawie 400 t służbowej, 2 mechów na stałe i sporo
kondich w drużynie) jest aby na pewno identyczny ze składem wagonowym prowadzonym czeską
163/EU07? No i z tą średnią ceną za EIP to bym polemizował, czy aby na pewno wynosi właśnie
120 zeta. A jak wynosi nieco mniej? Np. setkę? Misterny domek z kart się wali?

No chyba, że to jest tak, że wszystkie koszty, które się tylko da, PIC "wrzuca" do tego tzw.
segmentu ekonomicznego (bo jest żywy cash z Wielkiej Dotacji), wtedy faktycznie Pędoszmata może
być rentowna, nie przeczę. Łącznie z wynagrodzeniami pracowników i kosztami dostępu do infry,
bo nie zdziwiłbym się, gdyby PLK wystawiała PICOWI jedną fakturę na wszystkie ich pociągi, bez
rozbicia na poszczególne segmenty. A może energię również?
2015-07-16 21:47:17 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@Tubylec
Gratuluję, że umiesz kupować bilety IC przez net. Mi to się nigdy nie udało, mimo że podobno
nie trzeba się rejestrować.
2015-07-16 22:01:57 Autor: Malopolanin
---.116.200.66
"Oj, widzę, że strasznie Was wszystkich intryguje pewna wątpliwość, na którą brak
jednoznacznej odpowiedzi, prawda? ;) Zatem zostawię to nadal w sferze cienia ;)"
Mnie nie intryguje. Mam pewne info.
2015-07-16 22:15:39 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
to wszystko związane z Pendolino nie jest ciekawe...

..ciekawe jest to:
TLK bile na 101km 37PLN, 600km 69PLN.

Po co karać tych co jadą tylko 101km tak nielinową taryfą?

jeszcze bardziej ciekawe (w negatywnym sensie) jest dlaczego TLK Kraków - Kielce - Warszawa płaci
niższe stawki PLK niż Pendolino jadące po CMK.
2015-07-16 22:36:34 Autor: Maciek z Lublina
---.dynamic.chello.pl
Zważywszy sabotowanie pociągów TLK , sztucznie jest nakręcana frekwencja w Padlinolino .
2015-07-16 22:53:24 Autor: huciński ...
---.dynamic.chello.pl
Owszem, jest sztucznie nakręcana.
W taką sobotę np. Kraków < > Warszawa (przez CMK), gorsze TLK, droższe od lepszego EIP, o kilka,
kilkanaście złotych.

Ale z drugiej strony, wożenie pustych foteli w EIP, patrząc na poniesione koszty na ten projekt
'pendolino', koszty modernizacyjne CMK, jest nie do przyjęcia.

A było kilka takich dni np. niedziela po długim weekendzie 7 VI, gdzie wszystko jechało pełne,
nawet takiego napchanego TLK Karpaty, w 14 wagonach, dawno nie było.
2015-07-16 23:23:02 Autor: Malopolanin
---.116.200.66
W odpowiedzi na post Maciek z Lublina:
"Zważywszy sabotowanie pociągów TLK , sztucznie jest nakręcana frekwencja w Padlinolino ."
Na czym polega to sabotowanie TLK?
2015-07-17 00:03:58 Autor: Reforma
---.adsl.inetia.pl
Byłoby świetnie, gdyby wprowadzili ceny SuperPromo i HappyHours na stałe na wszystkie EIP. Ale
powinni obniżyć też ceny TLK, bo obecnie z Katowic do Warszawy TLK w czasie HH jest droższe niż
EIP. Gdyby podali w reklamie, że np. między Katowicami i Warszawą EIP jest na stałe zawsze za 49
zł to gadanie o pustych składach by się skończyło. Ważne, żeby przecenili też TLK do np. ok.
29-35 zł na tym dystansie z 54 zł.

Podano wielkości względem oczywiście 2 klasy.
2015-07-17 00:54:30 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
@Małopolanin
"Na czym polega to sabotowanie TLK?"

np:
- brak zdecydowanego i wyraźnego rozwijanie ofert biletowych (w przeciwieństwie do EIC/EIP)
- PLK za linie po których jeżdżą bierze tak dużo, że przejazd z Krakowa do Warszawy przez
Kielce jest droższy niż dla Pendolino po CMK
- bardzo wysokie ceny na krótkie odległości
- brak akcji promujących nowe połączenia TLK (Kudowa, Zagórz )
2015-07-17 01:04:44 Autor: Malopolanin
---.116.200.66
@Kflik
Co do 1 zgoda. Odnośnie 2 - tak jest od 2,5 roku (objazd przez Dęblin, Pilawę). Związek z
nabijaniem pasażerów do EIP kiepski. Punkty 3 i 4 w ogóle nie mają związku z tezą "Maciek z
Lublina". Dla przypomnienia: "sztucznie nakręcana frekwencja w EIP za pomocą sabotowania TLK".
2015-07-17 08:26:14 Autor: Kflik
---.60.129.178
@Malopolanin

co do 2 - objazd - to jadą tak z "wint PLK" ale znizki nie mają nie? = sabotowanie.

Z resztą jadąc przez Warkę też wcale tak dużo się nie zmieni = cena prawie identyczna jak po
znacznie lepszej CMK.....

więc w sumie uwzględniając gorsze wykorzystanie taboru przewoźnik wcale nie ma niższych
kosztów niż na CMK.

Co do 3 i 4 to jak najbardziej łapie się w "sabotowanie TLK" (choć związku z Pendolino raczej
nie ma)
2015-07-17 10:09:35 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
No na czym polega sabotowanie TLK? Ano na tym że nie ma TLK np. do Zamościa, gdzie pewnie miałby
megafrekwencję :)
2015-07-17 10:54:56 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@aron
TLK "nie majom sensu ekonomicznego", ale jakiś 0,3 % podatników składający się z MiKoli i
kolejarzy uważa, że powinno się je dotować, bo są fajne / dają "miejsca pracy"
2015-07-17 11:48:05 Autor: Tururu
---.wegrow.domtel.com.pl
No i super. Wreszcie można sensownie podróżować przynajmniej w linii północ-południe Polski.
To czy warto było kupować Pendolino i tak na zawsze pozostanie kwestią sporną, ale jako pasażer
cieszę się z tej inwestycji. Kupując bilet na EIP przynajmniej mam pewność, że pojadę za
śmieszne pieniądze w komfortowych warunkach (2 klasa niczym się praktycznie nie różni od
pierwszej, z działającą klimatyzacją i czystymi łazienkami za np. 24zł z Warszawy do Krakowa
lub Gdańska. Mówię o biletach kupionych w ofercie Super Promo wliczając w to zniżkę
studencką.. no i przynajmniej jadę z największą dopuszczalną prędkością szlakową, bo w IC
pilnują się żeby dbać o rozkładowe czasy. Skąd u Was to marudzenie? Czy uważacie, że gdyby
kupiono 2x tańsze pociągi, to kasa poszłaby na modernizację infrastruktury, albo istniejącego
taboru? Rozkradziono by ją i nie byłoby ani żadnych lepszych pociągów, ani remontów.
2015-07-17 12:36:37 Autor: Kflik
---.60.129.178
@aron mędrzec parczewski

Sabotowanie polega na tam, że jadąc do Zamościa miałby super-wysoką taryfę nieciekawą dla
osób jadących bliżej (co tez oznaczałoby, że nie nadawałby się do przejazdów na krótsze
odległości typu 150km i musiałby być dublowany przez jakiś osobowy).

nie byłoby także wspólnego biletu okresowego.

W Zamościu jest tak mało pociągów, że tu musi być współpraca.
Mogą nie współpracować tylko tam gdzie regionalne są co powiedzmy 20 minut.
2015-07-17 12:43:12 Autor: Kflik
---.60.129.178
@Tururu
"Skąd u Was to marudzenie"

Bo wszyscy zajmują się Pendolino, które robi za "dobry obraz kolei w Polsce" i nie interesuje
się resztą.
Doprowadza to do tego, że niedotowane Pendolino może być tańsze (nawet kupując bilet w
ostatniej chwili) od dotowanego TLK.

Bez Pendolino też mogli robic superbilety i to łączone ze znizkami ustawowymi,
mogli tak nawet 20 lat temu robić.....kolej miałaby teraz inną opinię...

Musi być nowy tabor by zmusić decydentów do myślenia?
a może te promocje to tylko dlatego, że wybory idą?:P

Dlatego też nie ma nic sensowniejszego dla TLK?

Przykład cen:
TLK 29gr/km (i musi mieć Wielka Dotacje)
Pendolino 16gr/km (i jakoby nie ma Wielkiej Dotacji)

pierwsze na podstawie TLK przy przejeździe z Katowice do Krakowa
drugie na podstawie wyjeżdzającego pół godziny po nim Pendolino Katowice - Warszawa

Zapytaj osoby które codziennie musza tłoczyć się w osobowym Gdańsk - Malbork (i stawac na
każdej stacji bo by jechać TLK musieliby kupić drugi bilet miesięczny) czy Pendolino ich
interesuje i co sądzą o kolei w Polsce?
Pendolino to taka zasłona dymna.
Na tego typu podejście należy narzekać.
2015-07-17 13:36:49 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@turururu
Pendo za 24 zł przez pół Polski to pewno ze 200 zł dopłaty z budżetu, czyli i z moich
pieniędzy.
Gdyby to Souter organizował, to byłbym fanem.
Pendo to taki Stadion Narodowy na PKP
2015-07-17 14:36:35 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Tururu

Wiesz, dlaczego Pędoszmata jest zagraniem nie fair względem wszystkich obywateli/podatników w
Polsce? O ile po wprowadzeniu HH odpada już argument o "puciongu dla obrzydliwych bogaczy z
wielkich metropolii", to Pędo nadal pozostaje szalenie drogą zabawką kupioną za pieniądze
wszystkich z przeznaczeniem dla wybranych, a nawet bardzo wybranych. Nawet pomijając ten cały nimb
"galaktyczności", jakim go wykreowano - na ilu trasach jeździ? Jak rzadko się zatrzymuje?
Dlaczego jest ukrycie dotowany z podatków? Można by mnożyć pytania...
2015-07-18 13:22:05 Autor: PROPAGANDA
---.adsl.inetia.pl
TAAA... to ciekawe czemu na ostatnie wypłaty dla pracowników zaciągaliście kredyt...
propagandziści!!!
  •  11 Flirtów dla PKP Intercity już gotowych

    11 Flirtów dla PKP...

  •  Dworce-centra handlowe w Mińsku i Koninie. Zobacz wizualizacje

    Dworce-centra handlowe...

  •  Pierwsze wagony piętrowe Pesy dla KM już na testach (zdjęcia)

    Pierwsze wagony piętrowe...

  •  Lwów buduje tramwaj do dzielnicy Sychów

    Lwów buduje tramwaj...

  •  Związkowcy z Arrivy domagają się przetargów na obsługę linii

    Związkowcy z Arrivy...

 
nie ma
 
Newsletter